• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vi behöver kriterier för vad som är en ställplats vs en parkering!

F

F.d. 25431

Guest
Hej

Under vårt första år nu med husbilen så har vi använt oss av forumets ställplatslista. Den är kanon många ggr men andra gånger så missar den sitt syfte.

Jag tycker att HBK skulle ha en definition av vad en ställplats är samt ha ett betygssystem. De parkeringar som man idag kallar ställplatser skall man ange som parkeringar.

Några av de såkallade ställplatser har varit rent olämpliga att stå på av säkerhetsskäl och andra har varit parkeringar. Det är inga platser jag tar med mig min fru och barn och står över natten. Även en del riktiga ställplatser har jag kört ut ifrån på en gång då det varit fullt med ölburkar över allt tillsammans med engångsgrillar och övergivna campingstolar. Ett betygssystem behövs.

Jag vet att det är ont om ställplatser i Sverige men jag tycker ändå att vi skall inte nöja oss med sådant som inte är bra och säkert. De som inte är bra skall vi döpa om eller ta bort. Å låt en parkering vara en parkering. Det är inte en ställplats.

Visst finns det bra parkeringar som är perfekta som ställplatser som man kan sova säkert vid och njuta av omgivningen av. Låt dessa stå som ställplatser men vi behöver skärpa kvalitén och definitionerna på listan.

Detta är tankar från vår familj.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Vi behöver kriterier för vad som är en ställplats vs en parkering!

Jag tycker som du!
Åtminstone någon facilitet skulle finnas på platsen för att den skall få kallas ställplats.
Tyskarna är bra på detta, här är Promobil Mobil Life´s lösning:

photo-784095.jpg
photo-782481.jpg

Tyvärr finns det alltför få platser i de nordiska länderna för att den kan användas här.

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Den frågan har varit uppe i tidigare trådar och i sak är jag ening.

Tyvärr är det väldigt subjektivt vad man uppfattar som det ena eller andra. Där jag aldrig skulle tänka mig stå över natten kanske andra uppfattar som perfekt plats för övernattning.

Viktigare är att det som beskrivs under platsen stämmer med verkligheten.

För att det skall fungera är det upp till dig som besöker platsen att meddela ev förändringar som skett. Bäst gör du det under "Ny plats", finns i högerspalten på första sidan precis ovanför kartorna.

Det beror på din medverkan om det skall kunna bli bättre!

Direktlänk till forumläret: "Ny plats"

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

Tanken är god men vi är faktiskt 17.000 individer i klubben med nästan lika många åsikter om vad som är en bra plats. Det finns campingplatser som har quickstopp, annars finns campingguider om man vill campa. :rolleyes:

Det finns inga säkra platser. Blixten kan slå ner i alla husbilar och sätta fart på gasolen. Tjuvar angriper ständigt våra bilar på bensinmackar, parkeringsplatser och campingplatser. Ungdomar kastar sten om dom tycker vi ska flytta på oss. Allt det här ändrar sig timme för timme. :cool:

Jag tror att det är det egna beteendet som borgar för en mindre osäker tillvaro. Det har vi fått uppleva positivt på osäkra platser som Rydebäck, Brattislava, Bosnien, Kroatien och Tyskland. Vi känner störst trygghet i den fria glesbygden. Vi parkerar husbilen så långt från andra bilar som möjligt och med rumpan inåt (backar). ;)

Om ett fordon står stilla är det parkerat. Vissa platser är markerade som P-plats, andra är det inte. Om en markerad P-plats har extravaganser är det en ställplats. :)

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Jag har ju gjort det väldigt enkelt för mig! En ställplats för mig är en plats där jag kan ställa bilen och övernatta i den. Benämning eller beteckning är oväsentligt! Service är inte nödvändigt heller! T.o.m. en campingplats kan i undantagsfall fungera som ställplats!

Jappe

F

F.d. 25431

Guest

Jag tycker som du!
Åtminstone någon facilitet skulle finnas på platsen för att den skall få kallas ställplats.
Tyskarna är bra på detta, här är Promobil Mobil Life´s lösning:

photo-784095.jpg
photo-782481.jpg

Tyvärr finns det alltför få platser i de nordiska länderna för att den kan användas här.

Hej Anders!

Den är verkligen toppen!
Bra information om plats, faciliteter, pris och betyg. Det är ju vad man behöver veta.

F

F.d. 25431

Guest

Hej Kenth!

Valet av plats att ställa husbilen på är ju givetvis upp till var och en.
Men med hjälp av definitioner och betyg kan man lättare få en överblick och göra en personlig bedömning.

Bra P-platser med x-tra vaganser är ju en ställplats.

Nu när antalet husbilar ökar i Sverige och antalet medlemmar kommer troligtvis att öka i denna uppåtgående trend så vore det bra om den kunskapen erfarna hubilsåkare har av ställplatser kan definieras och betygsättas så att valet blir lättare.

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Har ingen av er som har åsikter om vad som skall informeras på vår ställplatslista funderat över hur informationen skall hanteras och uppdaterats:confused:

Kan säga att det är ett stort jobb att hålla efter dom som finns idag och ev. förändringar. Det sköter sig inte självt precis.:rolleyes:

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

................. så vore det bra om den kunskapen erfarna hubilsåkare har av ställplatser kan definieras och betygsättas så att valet blir lättare.

Emotser gärna din förtydligande information om platser du besökt/besöker som vi kan lägga in under resp. plats i listan. :)

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Jag har ju gjort det väldigt enkelt för mig! En ställplats för mig är en plats där jag kan ställa bilen och övernatta i den. Benämning eller beteckning är oväsentligt! Service är inte nödvändigt heller! T.o.m. en campingplats kan i undantagsfall fungera som ställplats! Jappe

Vore det inte bra om vi liksom tyskar, fransmän m.fl. skiljer på ställplats och parkering. Tyskarna har stellplatz, fransmännen aires och norrmännen bobilsplass. De är märkta med husbilssymbolen till skillnad mot P-platsen. Då slipper man att oroa sig för att bli bortjagad mitt i natten.

Sverige är ett uland för husbilsturister, det finns tex ytterst få platser märkta med tömning av gråvatten vilket innebär att de flesta tömmer var som helst när ingen ser på. I Norge ser man skylten i de flesta kommuner.

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025

Jag upprepar vad jag skrivit i frågan tidigare. Det är inte roligt att använda listan och komma fram trött till en värdelös plats. Man möts av en bom , en förbudskylt eller t o m en ny byggnad. Någon måste göra jobbet och det är vi själva som måste anmäla in till webbarna alla förändringar. Helt omöjliga platser måste raderas och andra kommenteras i text vad som gäller.

Smeden

HBK Medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2025

Hej

Å låt en parkering vara en parkering. Det är inte en ställplats.

Visst finns det bra parkeringar som är perfekta som ställplatser som man kan sova säkert vid och njuta av omgivningen av. Låt dessa stå som ställplatser

Detta är tankar från vår familj.

Som du själv skriver här ovan, tyder på att du själv har svårt att skilja på Ställplats och Parkering. :D

Jag har tidigare pläderat för att vi myntar ett nytt begrepp för platser vi sover över på. Kalla det Nattplats.

Hälsar
Kåre

D

Deleted member 11118

Guest

Ordet ställplats är tydligen ett begrepp som skapar debatt, hur den ska se ut, vad den ska innehålla, kostnad osv. Vi kommer aldrig bli överens om något samlat begrepp för vi tycker olika och har olika uppfattningar.

Att ändra namnet är inte bra för ställplats är ett vedertaget begrepp i de flesta länder i Europa.

För mej är en ställplats, där man kan övernatta och få någon form av service, gratis eller inte.

F

F.d. 25431

Guest

Har ingen av er som har åsikter om vad som skall informeras på vår ställplatslista funderat över hur informationen skall hanteras och uppdaterats:confused:

Kan säga att det är ett stort jobb att hålla efter dom som finns idag och ev. förändringar. Det sköter sig inte självt precis.:rolleyes:

Hej Håkan!

Det som görs är ett omfattande arbete. Jag är tacksam å glad för allas engagemang att skapa och uppdatera ställplatslistan.

Kanske skall man ha en benämning för "officiella" ställplatser likt de som finns i hamnar och ställplatser som kommuner eller andra erbjuder sina tjänster för husbilar.

Skall varenda parkeringsficka in i ställplatslistan blir den ogörlig att hantera.

Kanske kan "icke officiella" ställplatser hanteras på annat sätt och de som lagt in ansvara för informationen likt nu.

Oavsett om vilket typ av (ställ)plats det handlar om så finns behovet av betyg och en tydlig benämning. Jag vill veta vad folk rekommenderar. Jag vill inte åka runt mellan ställplatserna som rekommenderas på vår lista då det inte alltid handlar om ställplatser utan det kan även vara allt från övergivna grustag till öde parkeringar.

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

MattiasAbom;

Din tanke kan nog vara bra men hur ska den genomföras hade du tänkt?
Jag har hållit på med TomTom filerna nästan sedan klubbens start och jag ser att du inte förstår vad det innebär att underhålla dom. Det är ett stort jobb o tidsödande för att inte komma efter med nya o andra platsers uppdateringar. Då pratar vi alla även EU.
En ställplats i våran lista är bara ett förslag på plats så gillar man den inte åker man till nästa. Detta gäller även mig givetvis o det har jag gjort många gånger.
Hur hade du tänkt att inklassningen skulle gå till så att du vet helt exakt att du får det du vill? Inse det är en omöjlighet att klassa en plats så den uppfyller precis det du vill ha. Det kan gälla service eller utsikt m.m.

Som sagt jag har varit med ett tag och återkommande läst förslag som dina som jag upprepar skulle kanske vara bra men ingen som kommit med dom har tagit tag i dom.

Nu har du chansen.

F

F.d. 25168

Guest

Oavsett om vilket typ av (ställ)plats det handlar om så finns behovet av betyg och en tydlig benämning. Jag vill veta vad folk rekommenderar. Jag vill inte åka runt mellan ställplatserna som rekommenderas på vår lista då det inte alltid handlar om ställplatser utan det kan även vara allt från övergivna grustag till öde parkeringar.

Hej

Jag har uppdateret Garmin Stellpladslistan i 2 år, efter medlemmernes kommentarer, och samarbejde med webben :)

Alle pladserne i listen, har tekst der forklarer hvad det er for en plads, desuden ofte med et billed, der siger mere end ord.

Jag har brugt listen i frankrig, spanien, portugal tyskland, holland och har ALDRIG väret i tvivl hvad der var på stellplatsen, dette fordi medlemmerne har informeret webbenerne om hvad muligheder der var, samt om det bare var en plats til overnatning.

Om du inta har mulighed at checke dom platser du har interesse i innan du kör, kan en Garmin gps vise poi filen med billed och teksterne off-line i hele europa.

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

.................... Jag vill inte åka runt mellan ställplatserna som rekommenderas på vår lista då det inte alltid handlar om ställplatser utan det kan även vara allt från övergivna grustag till öde parkeringar.

Det finns oftast en beskrivning om platsen så man vet vad som gäller i fråga om faciliteter och möjlig övernattning, men det fordras klart att man läser texten. Att sedan användaren inte återrapportera felaktigheter är ju inte platsens eller uppgiftslämnarens fel.

Har använt mig av HBK:s lista sedan klubben bildades och kan inte uppfatta det som annat än att den har fungerat fantastisk bra trots några brister. Även tyska Bordatlas och andra förteckningar har inaktuella uppgifter i sina förteckningar trots att de tar bra betalt för dem.

Toppen