• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vevhusventilation - KO ?

Mini66

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Laholm
HBK-Nr
17309
Medlemskap
2024
Hej, hade oturen att det frös i vevhusvetilationen så vevlagren gick åt skogen :mad:
När jag pratade med husbilssäljare så visste de myckte väl om att det kunde hända,
de visste också att jag kör året runt med min husbil.
Då är ju frågan om man kan ta detta till konsumentombudmannen.
Det står ju så här:
Sexmånadersregeln

För att säljaren ska ansvara för felet på varan krävs att felet är ursprungligt, det vill säga att det fanns redan när du köpte varan eller när den levererades till dig. Fel som visar sig inom sex månader anses alltid vara ursprungliga fel, som säljaren ska åtgärda utan kostnad för dig. Han behöver dock inte ta ansvar för felet om han kan bevisa att du har orsakat det, till exempel genom att inte ha följt skötselanvisningar eller vanvårdat varan. Efter sex månader är det du som ska visa att varan hade ett ursprungligt fel.

Är det någon som har erfarenheter av detta?

MICKE
 
F

F.d. 55272

Guest
Sv: Vevhusventilation - KO ?

Jag beställde igår oljebyte hos min Fiat-verkstad och bad samtidigt att de skulle kolla om det finns några kampanjer på min bil. Jodå, uppvärmning till vevhusventilationen skall monteras kostnadsfritt fastän garantin gick ut för ett år sedan! Bilen är en Ducato 2007 med Adria-kaross och 2.3-motorn och verkstaden som arbetar så här seriöst är Bilservice i Kylinge. Tack för det!

Hälsn
Evert H

Mini66, du borde kunna hävda att Fiat därmed har godkänt att det är ett ursprungligt fel.
 
Senast redigerad av en moderator:
J

Jarn

Guest
Sv: Vevhusventilation - KO ?

Stämmer Evert, jag var o pratade med en handlare i Tyskland i helgen och han sa till mig att det gått ut meddelande från fabriken, att det åtminstone på 2,3 motorn som jag har, där skall det monteras värmare om det inte finns. Kostnadsfritt.
 
F

F.d. 53498

Guest
Sv: Vevhusventilation - KO ?

Var din bil ny dvs mindre än sex månader? Då tycker jag absolut att du skall ta kontakt med kommunens konsumentvägledare. Dom kan sådana här saker. Där kommer du få bra råd om hur du går vidare.
 

Mini66

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Laholm
HBK-Nr
17309
Medlemskap
2024
Sv: Vevhusventilation - KO ?

Var din bil ny dvs mindre än sex månader? Då tycker jag absolut att du skall ta kontakt med kommunens konsumentvägledare. Dom kan sådana här saker. Där kommer du få bra råd om hur du går vidare.

Tack för alla tips, nej bilen är tyvärr en 2001, jag har kollat på kommunen och sexmånaders regeln gäller bara nya bilar.
Tycker bara det är sura pengar att slänga ut på motorn, bilhandlaren visste att
jag kör året runt, hade de sagt detta när jag bytte husbil så hade jag så klart satt dit en uppvärmning, de har lovat att ta en del av kostnaden för renoveringen men
vi är inte helt överens om hur mycket.

MICKE
 

Mini66

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Laholm
HBK-Nr
17309
Medlemskap
2024
Sv: Vevhusventilation - KO ?

Sicken soppa detta blev, fick tillbaka vår husbil för ett par veckor sedan.
Detta har varit makalöst. Jag stod för renoveringen av motorn, de jag köpt bilen av skulle plocka i och ur motorn. När motorin var ren. så fick de inte igång motorn och där har jag stått mitt imellan, långt om länge (4månader) visade sig att de som renoverat motorn satt i fel vevaxel (helt otroligt).
När vi långt om länge fick tillbaka bilen kändes allt jättebra motorn som nu har ny vevaxel, nyhonade cylindrar, nya kolvringar nya ram och vevlager, renoverade spridare och toppen helt ok skulle ju bara gå så bra.
Första resan gick till Danmark, efter första stopp skulle vi vidare då lysste inte oljetryckslampan när jag slog på tändningen, ut och kolla olja den var OK, körde ändå men skulle nästan hem. På vägen hem lossnade insugningslangen (det brölade som f.. i bilen och jag gjorden nästan på mig) tvärnitade på E6:an och fick skruvat fast den slangen.
Lämnade in bilen igen, de bytte givaren men då upptäckte de att bilen läckde olja ur en drivaxel som troligen gått sönder när de lyft i och ur motorn. Ny tid för byte av packbox.

Nu har jag snart kört 150mil utan att det har hänt något, så peppar peppar kanske den skall hålla nu.
Nu har jag även eluppvärmd vevhusventilation monterad på denna bil.

Husbilshälsningar
MICKE
 
Toppen