Sv: Veteranmoped
En känslig fråga
När man lever ut pojkdrömmen fullt ut.....ingår det inte en viss viktkompensering i "tänket"..?
Jag menar så här att med moget kunnande och i viss mån bättre möjligheter så vore det inte skoj att sänka nån avgasport nån mm och kanske höja nåt insug?
Ta inte illa upp, men när man var i "Moppeåldern" så var det självklart att alla pysar fixade efter förmåga
, och det var ju mycket "Try and error". I mitt fall mest "Error"!
En gång så hade lyckats att få upp min Puch Florida på bakhjulet mitt i våran lilla stads centrum och precis i denna lyckans stund så kom våran stads mest fruktade Polisman i Amazonen!
Det blev så klart en Polismässig rundpall på Amazonen och en prejning av denne nu riktigt pinknödiga unge man
Jag hade haft sinnesnärvaro att öppna upp det ställbara innan stoppet skedde.....nåväl denne kraftiga Polisman frågade mig "är moppen trimmad", nääää, blev det darrande svaret!
Då skall jag testa så de nu ännu mer skräckinjagande Polismannen och äntrade min Puch. I väg bar det i ett kraftigt rökmoln för motorn gick ju fett som tusan, men jag såg bara en stor röv när Polisen böjde sig ner och magrade av blandningen med det "ställbara" och tonen i 50cc blev mera bötesvänlig!
Då var undertecknad riktigt extra pinknödig när han kom tillbaka från provturen
och han delgav mig en muskeldödare på armen och sa;
Jadu Anders (hans son gick i samma klass som mig) så han visste mycket väl namnet på denne brottsling
"Jag har inte tid att riva motorn idag, men efter skolan i morgon kommer du ner till station så får vi se.....
Det blev ju till att låna cylinder och förgasare från en annan Puch och ner till Polisstationen och visa upp! Våran lilla stads kraftiga Polisman gick ut...kickade igång moppen och vred på gashandtaget lite snabbt och han hörde ju direkt att det var hyfsat orginal !
Bra, sa han och utdelade ytterliggare en muskeldödare.........
Så var det med rättvisan i vår lilla stad......inte så tokigt egentligen