Sv: Veteranmoped
En liten berättelse i väntan på leverans av delar.
På Stålpilen saknas ett "frambroms-koppel". Så här ser det ut på Erlan, men det verkar inte vara original men ok, det fungerar.
Har letat på nätet men hittar inget som passar.
Återstår att tillverka ett koppel själv.
I "bra-att-ha-lådan" fanns resterna av en bult som ser ut att vara användbar.
En lagom bit sågades till.
I ämnets centrum borrades ett hål rakt igenom för bromsvajern.
I samma hål borrades med borr i samma diameter som halsen på vajerns ändpropp, ner till ett antal millimeter innan ämnets botten.
I samma hål borrades med borr i samma diameter som hatten på vajerns ändpropp, ner så att proppens huvud vilar på början av proppens halshål.
En bit på väg.
Bågsågar uttag för bromsaxeln.
Borrar hål för axeln som ger leden för vajerkopplet och bromsaxeln.
Sedan blir det att fila bort grader och putsa till kopplet.
Monterat och det fungerar som det skall.
En varm tanke till slöjdläraren Leo Hörnefält uppe i din slöjdlärarhimmel och ett stort tack för allt du lärde mig under 50-talets metallslöjdlektioner. Aldrig trodde jag då att jag skulle ha sådan nytta av den lärdomen.
Leo Hörnefält var en "uppfinnarjocke" som själv byggde flygplan, trehjulig bil, campingbuss, cementblandare och byggde SJÄLV ett stort hus i Skultorp söder om Skövde. Där fanns bl. a. egenkonstruerad diskmaskin, central-dammsugare och centralvärme med varmluft.
Detta finns beskrivet i boken "Folkhemmets farkoster" av Claes Johansson, Byggförlaget, Stockholm 2003.