• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vet någon något om Tornspiran Bil?

PerEB

HBK Medlem
Inlägg
27
Kommun
Övertorneå
HBK-Nr
28602
Medlemskap
2024
B
Fabriken tar dessutom ut samma pris oavsett bilen säljs i Sverige eller Tyskland.
Ja, man kan väl sammanfatta det med att det finns en rätt kraftig prutmån om man köper husbil i Sverige. :cool:
Både ja och nej. Om de går ner i pris för mycket, så sprids budskapet. Hymer har just nu en husbil till försäljning, vars pris skulle reduceras med över 40 % för att vara marknadsmässigt.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Javisst. Och dessutom får ju återförsäljare i Sverige betydligt bättre pris vid köp, än vi privatpersoner. En bil, som jag just nu tittar på, begär dom på Hymercenter 1.540.000 kr för. Hos handlaren kan jag få den för 1.067.000 kr. Och han tjänar också en rejäl slant, så Hymers återförsäljare har nog en marginal på närmare 40-50%
Det är svårt att förstå att nån vill betala över en halv miljon kronor för nöjet av att göra affär med en svensk husbilsfirma.
 

Kentx

HBK Medlem
Inlägg
112
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
25460
Medlemskap
2024
En del handlare i Tyskland erbjuder dessutom "hyrköp". Har du ett rymligt samvete, kan du dessutom tjäna 6% till på momsen.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
En del handlare i Tyskland erbjuder dessutom "hyrköp". Har du ett rymligt samvete, kan du dessutom tjäna 6% till på momsen.
Det ligger nog innanför de lagliga råmärket. Hur det är med det moraliska får väl vara upp till var och en. Men den svenska lagstiftningen är glasklar.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Javisst. Och dessutom får ju återförsäljare i Sverige betydligt bättre pris vid köp, än vi privatpersoner. En bil, som jag just nu tittar på, begär dom på Hymercenter 1.540.000 kr för. Hos handlaren kan jag få den för 1.067.000 kr. Och han tjänar också en rejäl slant, så Hymers återförsäljare har nog en marginal på närmare 40-50%

Det finns ingen handlare som har sådana rabatter på bruttopriset på en husbil. Om man tror det så tror man nog på tomten också!
 
R

RobbeS

Guest
Nej, det kan dom inte så länge det gäller garantifel. Men vissa återförsäljare är mindre samarbetsvilliga än andra. Sök på nätet.

Precis så menade jag, helt plötsligt finns det inga verkstadstider. Men som sagt är det ett val man måste göra. Själv köper jag hos min lokala handlare då jag kan räkna med bra service där och gärna stöttar det lokala näringslivet.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Möjliga orsaker som i kombination kan förklara stora delar av skillnaden:

1. Det är inte helt identiska bilar med exakt samma utrustning
2. Den ena är en lagerbil/hyllvärmare/halldemo - Den andra en beställningsbil
3. Det ena priset är ett oprutat listpris och det andra från en skarp offert
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Möjliga orsaker som i kombination kan förklara stora delar av skillnaden:

1. Det är inte helt identiska bilar med exakt samma utrustning
2. Den ena är en lagerbil/hyllvärmare/halldemo - Den andra en beställningsbil
3. Det ena priset är ett oprutat listpris och det andra från en skarp offert
Ja oprutat verkar det sannerligen vara, med en sån skillnad. Det kan alltså inte vara så att den svenska bilhandlaren lägger på så pass mycket mer än den tyska bara för att det går?
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Jo det är klart att den vanliga svenska handlaren lägger på mer än vad den vanliga tyska handlaren gör men att det skall vara ett normalt prispåslag på ca 50% i Sverige verkar osannolikt.
Jag tror att det finns mer saker som skiljer i exemplet.
 
W

Weckman

Guest
Någon som vänt på frågan någon gång?
Vad kostar en Svensktillverkad husbil i Tyskland?
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
En del handlare i Tyskland erbjuder dessutom "hyrköp". Har du ett rymligt samvete, kan du dessutom tjäna 6% till på momsen.

Detta tillvägagångssätt har uppmärksammats av Skatteverket under senare tid, med kostsamma följder för den svenske köparen.

Det går att med Googles hjälp hitta tidningsartiklar om detta.

Pålle
 
Senast ändrad:

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Detta tillvägagångssätt har uppmärksammats av Skatteverket under senare tid, med kostsamma följder för den svenske köparen.

Det går att med Googles hjälp hitta tidningsartiklar om detta.

Pålle
Genom att köpa en bil som är begagnad, (minst 6 mån och 600 mil), så kan man välja att betala tysk moms, 18%, istället för svensk moms. Det är så klart en välkänd och fullt ok väg att handla bil på. Har försökt att se om Skatteverket har infört några andra regler men har inte lyckats hitta några sådana. Så några kostsamma följder blir det förstås inte alls om man följer lagstiftningen. Och någon enkel googling för att hitta tidningsartiklar, som skulle visa något annat har inte heller lyckats med.
Om det nu är som du skriver att en sån import medfört ”kostsamma följder för den svenske köparen”, då vore det bra med en lite tydligare referens än att det går att googla tidningsartiklar.
Kan du ge oss en länk eller två till de rättsfallen? Jag lyckas alltså inte hitta någon.
 
Senast ändrad:

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Genom att köpa en bil som är begagnad, (minst 6 mån och 600 mil), så kan man välja att betala tysk moms, 18%, istället för svensk moms. Det är så klart en välkänd och fullt ok väg att handla bil på. Har försökt att se om Skatteverket har infört några andra regler men har inte lyckats hitta några sådana. Så några kostsamma följder blir det förstås inte alls om man följer lagstiftningen. Och någon enkel googling för att hitta tidningsartiklar, som skulle visa något annat har inte heller lyckats med.
Om det nu är som du skriver att en sån import medfört ”kostsamma följder för den svenske köparen”, då vore det bra med en lite tydligare referens än att det går att googla tidningsartiklar.

Det var väl upplägget med "hyr-köp" som menades och inte ett rent köp av 6 månader gammal bil.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Javisst, och om du redan googlat om dessa hyrköp själv utan att hitta något så är det ju bara att be om mer information eller länkar.
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
915
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Det gäller att undvika att jämföra äpplen mot päron
2018 tittade vi på en Rapido (i96) på Düsseldorf mässan. Fick prislistor av en tysk handlare
Kollade priset i Sverige och när man adderade allt tillägg som fanns på den svenska bilen i den tyska prislistan så skilde priset 40 000 kr till den svenska handlarens fördel, detta utan att ha justerat momsen för den tyska
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Det gäller att undvika att jämföra äpplen mot päron
2018 tittade vi på en Rapido (i96) på Düsseldorf mässan. Fick prislistor av en tysk handlare
Kollade priset i Sverige och när man adderade allt tillägg som fanns på den svenska bilen i den tyska prislistan så skilde priset 40 000 kr till den svenska handlarens fördel, detta utan att ha justerat momsen för den tyska
Oj, trots att frakten till Sverige kostar åtminstone 20 000.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Oj, trots att frakten till Sverige kostar åtminstone 20 000.

Kom ihåg att frakten inom Tyskland ("Vorfracht"), som den tyska kunden måste betala, är ett av de tillval som tillkommer utöver det tyska listpriset. Samma sak gäller med kostnden för inregistreringen och fordonshandlingar ("BrieF")

Den sammanlagda kostnaden för detta är inte oväsentlig...

Pålle
 
Toppen