• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vet någon något om Tornspiran Bil?

UffeA

FD HBK Medlem
Inlägg
220
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
25368
Medlemskap
2021
Vi besökte Mikael på Tornspiran för någon månad sedan då han hade en Hymer 778 vi var intresserade av.
Väl på plats så fick vi genomgång och visning av bilen men också visning av en 7850 Globetrotter, som attraherade oss desto mer.
Nu var denna såld och ingen bil på ingång, så vi grubblade några dagar innan vi gick vidare med vår köpeprocess med annan handlare för att få vår Globetrotter med rätt spec.
Sammanfattningsvis så kändes Mikael som ärlig och hade objektet varit rätt hade vi inte tvekat att handla av honom.
 

Susanne o Marino

FD HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Ronneby
HBK-Nr
12173
Medlemskap
2021
Sv: Vet någon något om Tornspiran Bil?

Vi har köpt en Dethleffs Globetrotter Premium 2017 i våras av Micke på Tornspiran, och vi är jätte nöjda med affären och priset.
Om man lyckas sälja sin husbil privat så kan man göra en mycket bra affär.
Han är en mycket seriös säljare och fixar det som är utlåvat.
 

Rydén

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
24994
Medlemskap
2025
Micke på Tornspiran är den bästa säljare vi stött på!
Vi köpte vår Hymer av honom i fjol.
Han är ärlig och håller det han lovar.
Han är dessutom betydligt billigare än exempelvis Hymercenter på Hisingen.
Vi skulle utan att tveka köpa husbil av honom igen!
 

Gudby

HBK Medlem
Inlägg
48
Kommun
Upplands Väsby
HBK-Nr
15284
Medlemskap
2024
Har också köpt av Mikael på Tornspiran en Dethleffs Globetrotter 7850 xli 2014 bara postivt. mycket hjälpsam och trevlig.
Och bra pris.
/Benke
 

Klaus Möhrpahl

HBK Medlem
Inlägg
125
Kommun
Mellerud
HBK-Nr
20083
Medlemskap
2025
Micke på Tornspiran är den bästa säljare vi stött på!
Vi köpte vår Hymer av honom i fjol.
Han är ärlig och håller det han lovar.
Han är dessutom betydligt billigare än exempelvis Hymercenter på Hisingen.
Vi skulle utan att tveka köpa husbil av honom igen!
Att han är billigare än Hymercenter är inte så konstigt då Tornspiran säljer importerade bilar.
 
R

RobbeS

Guest
Vilken är den stora skillnaden, förutom priset?

Är dom "privat"importerade, eller gråimporterade, av ett företag garanterar ett seriös företag service och garantireparationer. Är den privatimporterad av privatperson kan generalagenten i Sverige frånsäga sig allt ansvar även om fabriken menar att dom ska fixa problemen. Så det är värt att räkna på risker och kostnader vid eventuella problem. själv skulle jag gärna köpa importerat.
 

PerEB

HBK Medlem
Inlägg
27
Kommun
Övertorneå
HBK-Nr
28602
Medlemskap
2024
Är dom "privat"importerade, eller gråimporterade, av ett företag garanterar ett seriös företag service och garantireparationer. Är den privatimporterad av privatperson kan generalagenten i Sverige frånsäga sig allt ansvar även om fabriken menar att dom ska fixa problemen. Så det är värt att räkna på risker och kostnader vid eventuella problem. själv skulle jag gärna köpa importerat.
Nej, det kan dom inte så länge det gäller garantifel. Men vissa återförsäljare är mindre samarbetsvilliga än andra. Sök på nätet.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Ja, det har jag. Finns massor av alla modeller. Kolla "mobile.de". Generellt kan du få mellan 8-15 % på nypriset.
15% på en ny husbil blir en rejäl extra vinst för den svenska handlaren, trots att det kostar lite att få bilen till Sverige. Man får en bra förtjänst på att hämta en sån bil själv från Tyskland. Och det finns ju ingen tysk bilhandlare som säljer en bil med förlust. Det verkar fortfarande vara dålig konkurrens i Sverige.
 

PerEB

HBK Medlem
Inlägg
27
Kommun
Övertorneå
HBK-Nr
28602
Medlemskap
2024
15% på en ny husbil blir en rejäl extra vinst för den svenska handlaren, trots att det kostar lite att få bilen till Sverige. Man får en bra förtjänst på att hämta en sån bil själv från Tyskland. Och det finns ju ingen tysk bilhandlare som säljer en bil med förlust. Det verkar fortfarande vara dålig konkurrens i Sverige.
Javisst. Och dessutom får ju återförsäljare i Sverige betydligt bättre pris vid köp, än vi privatpersoner. En bil, som jag just nu tittar på, begär dom på Hymercenter 1.540.000 kr för. Hos den tyska handlaren kan jag få den för 1.067.000 kr. Och han tjänar också en rejäl slant, så Hymers återförsäljare har nog en marginal på närmare 40-50%
 
Senast ändrad:

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Javisst. Och dessutom får ju återförsäljare i Sverige betydligt bättre pris vid köp, än vi privatpersoner. En bil, som jag just nu tittar på, begär dom på Hymercenter 1.540.000 kr för. Hos handlaren kan jag få den för 1.067.000 kr. Och han tjänar också en rejäl slant, så Hymers återförsäljare har nog en marginal på närmare 40-50%
Fabriken tar dessutom ut samma pris oavsett bilen säljs i Sverige eller Tyskland.
Ja, man kan väl sammanfatta det med att det finns en rätt kraftig prutmån om man köper husbil i Sverige. :cool:
 
Toppen