• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vespahållare - Vespaplattform på husbilen

F

F.d. 7502

Guest
Funderar över om det skulle vara möjligt att ta med sig sin älskade Vespa på husbilsfärderna, och om det går att få till det på ett vettigt sätt,
det är ingen "moppe" utan en 250 kubikare som väger, det krävs ramp för att köra upp och ner på hållaren med den - tomvikten är 150 kilo, det här är ett projekt som vore kul att fila på, bilen är en burstner T604 - 99.
Tacksam för tips.
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Vespahållare - Vespaplattform på husbilen

Då är det ingen Vespa utan en scooter modell större. Om tomvikten är 150kg så lär väl driftvikten vara runt 170kg. Då vill det till att bygga en ordentlig anordning då en dragkrok är byggd för att ha 75kg kultryck, tål visserligen betydligt mer. Det blir en hög hävertverkan på det hela då det är infäst en bra bit framför lastplattan och bör tåla åtminstånde 250 kg tryck, det guppar ju upp och ner där bakom bilen..
 
F

F.d. 6057

Guest
Sv: Vespahållare - Vespaplattform på husbilen

Varför inte köpa ett litet obromsat släp, nya är inte så dyra, då kan du lasta upp till 750 kg på b-kort
 
F

F.d. 29720

Guest
Sv: Vespahållare - Vespaplattform på husbilen

Jag svetsade iordning ett ställ monteras på bilens ram.
iofs till en eumoppe men det borde gå att konstruera nått för lite tunger grejor med.......
Antar att man inte bör ha grejerna monterade när man besiktar.
 

Dalton

HBK Medlem
Inlägg
322
Kommun
Ovanåker
HBK-Nr
4839
Medlemskap
2025
Sv: Vespahållare - Vespaplattform på husbilen

Jag har ett ställ som suttit på ett Alko Kober shassi. Passar till 280, 290 /Fiat, Peugeot, Citroen. Klarar 150 kg. Kan tyvärr inte montera bort delarna på ramen förrän det blir varmare och snöfritt. Pris 4000:-. finns i Edsbyn.
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.559
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Vespahållare - Vespaplattform på husbilen

Kolla upp så att vikten över bakhjulen inte överskrids. Det finns säkert någon som kan räkna ut det. Jag har ett kraftigt mc ställ baktill men lastvikten är bara 75 kg vet ej varför.
Ha det
 
Toppen