• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Verkstadshandbok eller tips

F

F.d. 50956

Guest
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato
Chassietyp: Standard
Motortyp: 55 kw
Årsmodell Chassie: 1989 o Tidigare
Husbilsfabrikat: Weinsberg
Husbilsmodell: Fiat ducato
Husbilstyp: Alkov
Årsmodell Husbil: 1989 o Tidigare
Ämnesområde: Motor
Hej!

För en månad sedan köpte jag en Fiat Ducato 1989.
Säljaren berättade att den var svårstartad när det var fuktigt. Troligen tändkablar eller brytarspetsar. Jag körde hem den 55 mil och den gick bra.
Den stå nu parkerad utomhus och jag får inte igång den.
Jag har lyft fördelarlocket och torkat rent. Den tänder inte det minsta (jag har inte kollat gnistan, det är nya stift).
Vist sitter brytarspetsen under fördelaren.
Tempmätaren går inte upp i normal temp heller. Kan det vara termostaten?
Jag behöver tips och hjälp, kanske även en verkstadshandbok för att fixa med lite annat också.

I övrigt mycket nöjd och förväntansfull...

Hjälp/Micke
 
F

F.d. 16087

Guest
Ett litet tips: Vid mörker. Öppna motorhuv kör startmotor, kolla om du ser gnistbildning vid tändkablar fördelarlock tändspole mm. Kolla även brytaravstånd. Du kan även lossa en tändkabel sätta dit ett löst tändstift väl jordat från gängan till gods. Färgen på gnistan skall vara klart Blå När du kör startmotorn.
MVH.Och en trevlig helg:santa1: Gunnar
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.596
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej micke a. Jag har plockat rätt mycket med bensinmotorerna i Fiat (de kommer från Peugeot från början). Jag skall åka hemmifrån strax så jag återkommer, men kolla först om du verkligen har brytarspetsar för det är väldigt ovanligt på bilar som är nyare än -85. Normalt är det elektronisk tändning med givare i fördelaren och en box en bit ifrån tändspolen som sköter om gnistan (rimliga priser). Om du har spetsar så går det att fixa för jag har res.nr. till dem också. Rep.böcker finns på engelska, det kommer address till dem i morgon med.
Nu måste jag sticka hemifrån, kolla om du har brytare så länge.

M.v.h. JANKRO.
 

essge

HBK Medlem
Inlägg
250
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
1649
Medlemskap
2024
Min Ducato -87 hade elektronisk brytarlös tändning så det har du säkert även på din. Jag hade några gånger problem med dålig kontakt (oxid) i kabelanslutningarna till tändspole / elektronikbox. Prova att ta isär och gör rent alla anslutningarna och spruta lite 5.56 eller liknande. Har för mig att spole och elektronikbox sitter under en kåpa fram i kylarregionen.

Lycka till
essge
 
F

F.d. 50956

Guest
Tack för alla snabba och bra svar!
Kul att det finns tid över till annat i dessa tider.

Det är nog som ni säger, brytarlöst eftersom jag inte "kom längre ner" i fördelardosan.

Smart pia o gunnar att ta ett löst tändstift. Då slipper jag skruva bort ett.

JANKRO: toppen om jag får en adress till verkstads handbok.

Vist har jag en dosa framme vid högra lyktan som essge skrev.

Kanske dags att byta fördelardosa, kablar och tändhattar eller?

Överaskad och glad för alla svar/Micke
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.596
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej igen micke a. Du har tydligen brytarlöst system som jag trodde. Du kan först kolla gnistan genom att rycka bort mittenkabeln i dosan och hålla den en cm. från jord. Då skall alla gnistor från tändspolen hoppa till jord och synas. Om du har gnistor där men som försvinner om du monterar tillbaks den och istället kollar enskilda tändstiftkablar så har du överslag inne i doslocket. Det du nog skall kolla annars som redan föreslagits är kabelkopplingar och ev. givaren inne i dosan (delar till elektroniken finns på Mekonomen till vettiga priser). Jag tror det sitter en jordpunkt till karossen gömd bakom batteriet mot utsidan och jag har för mig att tändboxen jordar där, kolla den.
Tempmätaren har nog aldrig varit något under av precision, enklast är att montera en givare i övre kylarslangen och en tillbehörsmätare på panelen. man behöver ha koll på och veta att kylningen funkar för det är lösa cylinderfoder i motorn så den gillar inte överhettning annars funkar den både bra och länge. Jag tycker absolut att du skall köpa en ny termostat och även en ny tempkontakt som startar kylfläkten (sitter inskruvad i kylaren på vänstersidan ) så man vet att de är ok. efter alla år, även det finns på Mekonomen.
Och så rep. böcker. Det är lite fattigt med böcker om man inte är en klippare på tyska och italienska, men det finns en med enkelt tryck som är bra och innehåller det mesta på engelska. Här har du adressen till den. Du skall köpa den i mitten av de tre där nummret slutar på......847.

http://www.motorbooks.co.uk/search.asp?action=go&searchfor=ducato

Lycka till och hör gärna av dig igen om hur det går eller om det är något mer du undrar över.

M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 50956

Guest
JANKRO skrev:
Hej igen micke a. Du har tydligen brytarlöst system som jag trodde. Du kan först kolla gnistan genom att rycka bort mittenkabeln i dosan och hålla den en cm. från jord. Då skall alla gnistor från tändspolen hoppa till jord och synas. Om du har gnistor där men som försvinner om du monterar tillbaks den och istället kollar enskilda tändstiftkablar så har du överslag inne i doslocket. Det du nog skall kolla annars som redan föreslagits är kabelkopplingar och ev. givaren inne i dosan (delar till elektroniken finns på Mekonomen till vettiga priser). Jag tror det sitter en jordpunkt till karossen gömd bakom batteriet mot utsidan och jag har för mig att tändboxen jordar där, kolla den.
Tempmätaren har nog aldrig varit något under av precision, enklast är att montera en givare i övre kylarslangen och en tillbehörsmätare på panelen. man behöver ha koll på och veta att kylningen funkar för det är lösa cylinderfoder i motorn så den gillar inte överhettning annars funkar den både bra och länge. Jag tycker absolut att du skall köpa en ny termostat och även en ny tempkontakt som startar kylfläkten (sitter inskruvad i kylaren på vänstersidan ) så man vet att de är ok. efter alla år, även det finns på Mekonomen.
Och så rep. böcker. Det är lite fattigt med böcker om man inte är en klippare på tyska och italienska, men det finns en med enkelt tryck som är bra och innehåller det mesta på engelska. Här har du adressen till den. Du skall köpa den i mitten av de tre där nummret slutar på......847.

http://www.motorbooks.co.uk/search.asp?action=go&searchfor=ducato

Lycka till och hör gärna av dig igen om hur det går eller om det är något mer du undrar över.

M.v.h. JANKRO.




Tack JANKRO!

Det känns som jag fått svar på mina frågor, TACK! Hoppas bara att jag kan fixa det (men det tror jag). Jag ska skriva ut era tips och använda dem. Då har jag lite julpyssel i mellandagarna.
Jag återkommer om jag har fler frågor (troligt) annars berättar jag hur det gått.

Mycken tack/Micke.

God Jul på er alla!
 
G

Golfaren

Guest
Det lönar sig att köpa en ny termostat på alla bilar som inte är avsedda för den svenska marknaden. Skillnaden på min Hymer -94, är att den tyska marknadens termostat är 5 grader lägre när den börjar öppna, så byt till termostat som bättre passar den svenska marknaden. Lycka till.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.663
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Min förra husbil var en 1987 års Ducato och jag höll på en hel del med att gå igenom diverse saker. På tre ställen finns det samlade jordanslutningar. Om du har samma kvalite på kabelskorna som i min så skulle jag rekommendera att ta en näve nya kabelskor och byta de alla gamla, för att spara dig framtida mysko fel! I motorrummet både på vänster och höger sida ser du samlade jordningar samt på vänster yttersida inne under instrumentbrädan. kaffa en kabelskotång med dubbelklämning så det blir bra förbindningar( finns på Biltema ).
// Göte J
 
F

F.d. 50956

Guest
Göte J skrev:
Min förra husbil var en 1987 års Ducato och jag höll på en hel del med att gå igenom diverse saker. På tre ställen finns det samlade jordanslutningar. Om du har samma kvalite på kabelskorna som i min så skulle jag rekommendera att ta en näve nya kabelskor och byta de alla gamla, för att spara dig framtida mysko fel! I motorrummet både på vänster och höger sida ser du samlade jordningar samt på vänster yttersida inne under instrumentbrädan. kaffa en kabelskotång med dubbelklämning så det blir bra förbindningar( finns på Biltema ).
// Göte J

Jag tycker också att kablarna ser torra ut, kanske ska byta dem i vår. När det inte är så förgrymmat kallt om fingrarna.
Micke
 
F

F.d. 50956

Guest
Jag har varit ute i dag och kikat lite.
Min 6 åriga son skulle titta efter gnista. (sambon och 12 åriga dotern var på mellandags rea)
Först var 6 åringen övertygad om att det kom en gnista, (bra tänkte jag) vid tredje tändstiftet sa han att det nog var hans egna ögon som blinkade.
När tolv åringen kom hem fick hon vrida på startnyckeln (grabben orkade inte vrida om nyckeln) men jag såg inte heller någon gnista.
Jag tog även bort mittersta kabeln till fördelardosan och höll den nära karossen, men ingen gnista.
Jordkablarna ser lite trötta ut, gamla och torra.
Är det mycket noga att det är jord/metall eller går det även om det är färg på karossen?
Jag hade inte 5-56 utan något liknande. Kan sådan smörja förhindra kontakten?

Tacksam för alla tips!

Snart ska den nog rulla igång...
 

Bengt o Inga-Lill

HBK Medlem
Inlägg
181
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
2483
Medlemskap
2024
Göte J skrev:
Min förra husbil var en 1987 års Ducato och jag höll på en hel del med att gå igenom diverse saker. På tre ställen finns det samlade jordanslutningar. Om du har samma kvalite på kabelskorna som i min så skulle jag rekommendera att ta en näve nya kabelskor och byta de alla gamla, för att spara dig framtida mysko fel! I motorrummet både på vänster och höger sida ser du samlade jordningar samt på vänster yttersida inne under instrumentbrädan. kaffa en kabelskotång med dubbelklämning så det blir bra förbindningar( finns på Biltema ).
// Göte J

Håller med Göte J.
Hade själv en 87:a Ducato tidigare.
Många mysko elfel, blev det under tiden.
Nu har en granne köpt en 90:a.
Den spökar den med.
MVH
Bengt
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
micke a skrev:
Jag har varit ute i dag och kikat lite.
Min 6 åriga son skulle titta efter gnista. (sambon och 12 åriga dotern var på mellandags rea)
Först var 6 åringen övertygad om att det kom en gnista, (bra tänkte jag) vid tredje tändstiftet sa han att det nog var hans egna ögon som blinkade.
När tolv åringen kom hem fick hon vrida på startnyckeln (grabben orkade inte vrida om nyckeln) men jag såg inte heller någon gnista.
Jag tog även bort mittersta kabeln till fördelardosan och höll den nära karossen, men ingen gnista.
Jordkablarna ser lite trötta ut, gamla och torra.
Är det mycket noga att det är jord/metall eller går det även om det är färg på karossen?
Jag hade inte 5-56 utan något liknande. Kan sådan smörja förhindra kontakten?

Tacksam för alla tips!

Snart ska den nog rulla igång...


Har du kollat så att tändspolen är hel , det sitter väl ingen tändmodul på den modellen antar jag .
 
F

F.d. 50956

Guest
Nu har jag beställt:

Termostat
Tempraturgivare
Tänspole
Fördelarlock med rotor
Komplett tändkabelsatts

1.800.- på Mekonomen

Ska hämta prylarna i morgon. Hoppas det inte blir för kallt att stå ute och skruva ; )

Ps: Tack för alla tips, nu längtar jag ut med familjen.


Micke
 
F

F.d. 25079

Guest
Hejsan, har själv en sur -90 helintegrerad Hymer, bensinare sedan några år och visst finns det en del mysko elfel, de brukar mestadels bero på korrosin i kontaktytorna vid skarvblock och dyligt. Skrapa rent och smörj med litet kopparpasta och vipps, så är problemen över. Åtmindstonde för en tid. Annars vad gäller startsvårigheterna minns jag en "kuckelgubbe" hemmavid som berättade att hans personbil var vrång att starta vid fuktig väderlek trots helfriska tändprylar. Hans bästa tips var att han gjort en "huva" över motorn, tillverkad av hönsnät och täckt på insidan med tidningspapper. Kom bara ihåg att avlägsna huven innan åkning, skall ha fungerat alldeles utmärkt.
Hoppas det löser sig för dig
MVH
Stig
 
F

F.d. 50956

Guest
Stig Storfors skrev:
Hejsan, har själv en sur -90 helintegrerad Hymer, bensinare sedan några år och visst finns det en del mysko elfel, de brukar mestadels bero på korrosin i kontaktytorna vid skarvblock och dyligt. Skrapa rent och smörj med litet kopparpasta och vipps, så är problemen över. Åtmindstonde för en tid. Annars vad gäller startsvårigheterna minns jag en "kuckelgubbe" hemmavid som berättade att hans personbil var vrång att starta vid fuktig väderlek trots helfriska tändprylar. Hans bästa tips var att han gjort en "huva" över motorn, tillverkad av hönsnät och täckt på insidan med tidningspapper. Kom bara ihåg att avlägsna huven innan åkning, skall ha fungerat alldeles utmärkt.
Hoppas det löser sig för dig
MVH
Stig

Tack Stig Storfors!

Nu är alla råd välkommna.

Micke
 
F

F.d. 50956

Guest
Monterade ny tändkabelsatts, tändspole, och rotor men icke sa nicke. Den vill inte starta.
Ska köpa ny tändmodul och prova.
Fördelarlocket passade inte, skulle behöva vridas 1 cm men då passar inte spåret.
Ska kolla om det går att byta.

Funderar även på hur man dränerar fögasaren, om det är skit i den.
Det brukar finnas en skruv nertill på förgasaren (i alla fall på en mc).

Jag har inte bytt alla kabelskor, det är lite kallt för att stå ute och skruva.
Men den måste bli klar till våren. Får göra ett ryck en varm dag.

Kan den blivit helt sur när jag försökt starta den?
För att lufta motorn, ska jag ge full gas och ingen choke?

Micke
 
Toppen