• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Verkningsgrad solpanelsregulator

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.553
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Jag har läst att Victron Smartsolar har verkingsgrad "upp till 98%".

Eftersom dessa blir ganska varma vid drift undrar jag vad verkningsgraden är i annat än optimalt fall. (98%)
Jag tänker, enkelt att kolla, jämföra spänning och ström, in och ut ur regulatorn.

För att få med en ögonblicksbild tog jag kort på appen för en av mina regulatorer.
Från panelen:
37,75V
3,8A
= 143,45W

Ut ur regulatorn:
13,95V
10,00A
= 139,5W

139,5 / 143,45 = 0,97,

Alltså i ögonblicket jag tog kortet, 97% verkingsgrad.

Tre procent av 143,45 W blir då värme i regulatorn, = 4,3W

Så till frågan, diskusion.
Kan man räkna så här?
Är det så enkelt?
 
Senast ändrad:

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.553
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Nu händer det grejor.

Ny mätning.
Från panelen:
39,48V
5,9A
= 233W

Ut ur regulatorn:
13,17V
17,00A
= 224W

224 / 233 = 0,96

Fyra procent av 233W blir då värme i regulatorn, = 9,3W
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
523
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Det enda som kan bli fel är om det skulle vara pulserande likström ut från regulatorn eftersom det kan lura en digitalmultimeter.
Sen blir det mätfel om man har två instrument inkopplade samtidigt eftersom man får spänningsfall i ampere metern men knappas något större mätfel i detta fallet. En tångamperemeter är ju ganska perfekt så länge det är ren likström.
Väldigt låga förluster i vilket fall vilket tyder på en bra regulator.
Att man får olika förlustvärden på olika effekter får man räkna med beror en del på hur mycket batteriet är urladdat och hur mycket sol det är.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.553
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Alla mätvärden kommer från själva regulatorn.

Intressant! Hur varm känns regulatorn när du gör mätningarna?
Jag har installerat fläktkylning till mina tre 30A regulatorer.
Temperaturen har sakta stigit till 34 grader mätt med givaren till det programmerbara reläet. (släppte medvetet upp tempen)
Jag hade då 23 grader i husbilsgaraget, där regulatorerna sitter.

Vid 34 grader ställde jag om reläet till 25 grader.
Det går ju inte att läsa innertempen på Smatsolar (om man inte har den med display), så att jag ser 34 grader i kylflänsen kan mycket väl vara över 40 grader innertemperatur, Vid 40 grader och över innertemp börjar Smartsolar att strypa effekten, det vill jag undvika.

Jag såg en ökning av effekten när temperaturen sjönk efter jag startade kylfläktarna, men det är osäkert om det var sol/moln eller en effekt av att regulatorn reglerade ner före kylningen startade.
 
  • Gilla
Reaktioner: T68

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.553
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Jag har även en Smartsolar 75/15.
Denna sitter mot en trävägg/skiva, med M6 muttrar som distans.

Jag placerade tempgivaren från en vanlig utetermometer mellan väggen och regulatorn.

Jag såg 44 grader!
(25 grader i garaget)

Jag kommer att ta hål i skivan bakom och montera en fläkt här också.
Den kommer att gå på samma relä som de tre 140mm fläktarna till 30A regulatorerna.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.553
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Smartsolar 75/15.

Från panelen:
16,0V
5,0A
= 80W

Ut ur regulatorn:
13,0V
5,5A
= 71W

71 / 80 = 0,88

12 procent av 80W blir då värme i regulatorn, = 9,6W

Undrar om detta beror på den höga interna värmen....
12% förlust är anmärkningsvärt!

Jag stänger av 75/15 regulatorn och kollar igen när den svalnat.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.553
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Uppdatering 75/15 som svalnat till 32 grader.

Från panelen:
16,0V
12A
= 192W

Ut ur regulatorn:
13,2V
14,5A
= 191W

191 / 192 = 0,99

En procent av 192W blir då värme i regulatorn, = 1,9W

Jag, vad skall man säga. det ligger nära de utlovade 98% verkingsgrad i alla fall.
Att kyla ner den verkar ha gjort nytta, jag syftar på verkningsgraden.
Det är mycket bättre ljus i senaste mätningen, jag fick in 1,15 kW från panelerna vid tillfället.
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.871
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Har du nogen angivelse af hvor mange W dine ventilatorer bruger mens du køler på regulatorerne? Og hvordan er det i sammenligning med tabet på grund af varme.

Jeg tænker på om det overhovedet kan betale sig at køle med strømforbrugende ventilatorer
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.553
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Har du nogen angivelse af hvor mange W dine ventilatorer bruger mens du køler på regulatorerne? Og hvordan er det i sammenligning med tabet på grund af varme.

Jeg tænker på om det overhovedet kan betale sig at køle med strømforbrugende ventilatorer
Fläktarna drar 6,6 W / 0,5A

Som du ser så är energiförbrukningen helt betydelselös i sammanhanget.
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.871
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Fläktarna drar 6,6 W / 0,5A

Som du ser så är energiförbrukningen helt betydelselös i sammanhanget.
Ikke forstået.

De 6,6W til dine ventilatorer er dog i de fleste tilfælde højere end det varmetab du regner dig frem til i dine forskellige udregninger, så derfor mener jeg stadig at den ventilation du skal skaffe skal være uden strømforbrug, altså med naturlige ventilation med de luftstrømninger der nu engang er i en husbil.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.450
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Man brukar räkna på ca 10% förluster i hela systemet (från solcell till batteri) i snitt.
Som du märker har du större förluster vid vissa driftsfall än andra.
I de 10% ingår även tapp i kablar mm.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.553
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Ikke forstået.

De 6,6W til dine ventilatorer er dog i de fleste tilfælde højere end det varmetab du regner dig frem til i dine forskellige udregninger, så derfor mener jeg stadig at den ventilation du skal skaffe skal være uden strømforbrug, altså med naturlige ventilation med de luftstrømninger der nu engang er i en husbil.
För att förtydliga.
Smart solar har denna logik.
Från 40 grader till 70 grader är det en linjär minskning av effekten till helt avstängd vid 70 grader.
Detta innebär att det räcker med en myggspark över 40 grader så har jag kompenserat för de 6,6W som mina tre fläktar drar tillsammans.
(2,2W styck)

Jag har inte räkna på någon förlust på grund av värme ovan, om du tolkar det så, har du missförstått mina mätningar och jag varit otydlig.
Det jag har redovisat är verkningsgrad vid olika effektlägen, och den resulterande mängden energi som blir värme.
 
Toppen