• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ventilationsgaller till kylskåpet

Tommy N

HBK Medlem
Inlägg
503
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
25990
Medlemskap
2027
På våra plastbåtar använder vi medel som t.ex. Y10 som innehåller oxalsyra. Det tar bort missfärgningar vid vattenlinje m.m. Kanske det fungerar även här. Testa försiktigt på baksidan!
 

Sakke

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Salem
HBK-Nr
35622
Medlemskap
2026
Uppdatering:

Klorin funkar inte, möjligtvis blev det en liten förbättring men inget revolutionerande.
Testade även bikarbonat med vinäger/citron som funkar bra på textil men samma där, dåligt resultat.

Jag passade på att använda lite 400 slippapper för att sedan våtslipa 800/1200 efter men det verkar som ”gulnandet” inte bara är på ytan utan ligger möjligtvis genom hela plasten. Nu slipade jag inte ner till ”mitten” men jag gnuggade ett bra tag på icke synlig del Av gallret.

Kan det vara så att denna bytts ut nån gång och ägaren då inte tyckte det var så viktigt med färgen. Jag har svårt att se att Dethleffs satt i två olikfärgade galler från början. Det kanske blir att måla dem ändå för nu är det som en ”solspegel” som blänker och helt omöjlig att inte se.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.597
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, ett förslag på färg bara utan att vara helt säker på att det funkar på allt.
Jag har ett sådant bygel/kombinerat lås och handtag utfällt på ingångsdörren....
Låsbygel Handtag.JPG
och de där vita plastskydden över gångjärnen på bygeln blev fula och lite torra. De är tillverkade av någon lite fet elastisk plast dessutom, som inte färg fäster något vidare på och även blir för stel till och troligen spricker.
Så jag gnodde av dem med stålull och sprayade på sådandär elastisk gummifärg som man kan måla om fälgar och mycket mera med och som sedan går att ta bort utan några större problem om man vill, mest som test.
Även om den går att ta bort mekanisk så verkar den sitta kvar bra och den funkar ju rätt länge på fälgar m.m.
Det funkade bra och sitter fortfarande kvar efter i alla fall två år och utan att spricka som sagt, men tål ju inte ren mekanisk åverkan så bra.
Jag hade en skvätt vit kvar av något "finare" märke men Biltema har också en variant som verkar funka bra om man kollar upp den, men den finns nog bara i matt utförande.
Kan kanske vara värt att testa i alla fall......... Men utan någon garanti från min sida :oops:.
Gummifärg.JPG

M.v.h. JANKRO.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.765
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hej, ett förslag på färg bara utan att vara helt säker på att det funkar på allt.
Jag har ett sådant bygel/kombinerat lås och handtag utfällt på ingångsdörren....
Visa bilaga 226477
och de där vita plastskydden över gångjärnen på bygeln blev fula och lite torra. De är tillverkade av någon lite fet elastisk plast dessutom, som inte färg fäster något vidare på och även blir för stel till och troligen spricker.
Så jag gnodde av dem med stålull och sprayade på sådandär elastisk gummifärg som man kan måla om fälgar och mycket mera med och som sedan går att ta bort utan några större problem om man vill, mest som test.
Även om den går att ta bort mekanisk så verkar den sitta kvar bra och den funkar ju rätt länge på fälgar m.m.
Det funkade bra och sitter fortfarande kvar efter i alla fall två år och utan att spricka som sagt, men tål ju inte ren mekanisk åverkan så bra.
Jag hade en skvätt vit kvar av något "finare" märke men Biltema har också en variant som verkar funka bra om man kollar upp den, men den finns nog bara i matt utförande.
Kan kanske vara värt att testa i alla fall......... Men utan någon garanti från min sida :oops:.
Visa bilaga 226479

M.v.h. JANKRO.

Annars har jag vid flera tillfällen använt helt vanlig sprayfärg på plastdetaljer som har tappat färgen, bara tvättat rent ordentligt och mattat ned.
Det står sig förvånansvärt bra! :)
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.164
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag målade en gång ett av mina galler.... Tvättade det i diskmedel.... Lät det torka.... Sprutade på 2-3 omgångar biltemas sprayfärg för bilar..... Aldrig färgen lossnade, misstänker att lösningsmedlet i sprayfärgen smälter ytan i plasten....
Det gäller som alltid när man sprut målar att man inte lägger på för mycket färg..... Hellre spruta flera ggr än att lägga på ett tjockt lager med färg.... Lycka till
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.597
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Annars har jag vid flera tillfällen använt helt vanlig sprayfärg på plastdetaljer som har tappat färgen, bara tvättat rent ordentligt och mattat ned.
Det står sig förvånansvärt bra! :)
Ja, men jag har sett en tendens att "vanlig" färg spricker efter ett tags användning, men det kan ju också bero på fabrikat och hur hård färgen blir. Jättehård färg och lite rörelse i plasten kan ju göra att hård färg spricker/krackelerar i alla fall efter sommarvärme och vinterkyla.
Det finns ju även sprayflaskor med plastprimer. Vet ej hur mycket nytta det gör, luktar knappt något och påminner nästan om vatten, men det är ju troligen ändå något kemiskt/polymeraktigt som borde göra nytta.

Sedan kan man ju fundera på varför plastdetaljer som skall sitta utomhus i sol och väder inte är av bättre kvalité än att de inte tål just sol och väder.........

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.164
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Ja, men jag har sett en tendens att "vanlig" färg spricker efter ett tags användning, men det kan ju också bero på fabrikat och hur hård färgen blir. Jättehård färg och lite rörelse i plasten kan ju göra att hård färg spricker/krackelerar i alla fall efter sommarvärme och vinterkyla.
Det finns det ju även sprayflaskor med plastprimer. Vet ej hur mycket nytta det gör, luktar knappt något och påminner nästan om vatten, men det är ju troligen ändå något kemiskt/polymeraktigt som borde göra nytta.

Sedan kan man ju fundera på varför plastdetaljer som skall sitta utomhus i sol och väder inte är av bättre kvalité än att de inte tål just sol och väder.........

M.v.h. JANKRO.

Enkelt.....

Kostar ett galler 5:- spänn att tillverka och med utan uvskyd.... Och du kan sälja det för typ 500:- spänn

Medan ett galler med uv skydd kanske kostar 6:- spänn.... Då förlorar ju någon en krona... :eek:

Sen skall vi också veta att där finns säkert inget intresse hos tillverkaren att tillverka ett galler som håller hela hb livet...
Däremot är tillverkaren mer intresserad av att gallret skall gå sönder så fort som möjligt...

Det finns säkert fler aspekter på varför vi konsumenter inte skall kunna köpa hållbara produkter...
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
517
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Har som sagt målat flera galler med vanlig sprayfärg och det har hållit perfekt i flera år. Men jag tror att man ska undvika billack direkt på plast då denna ofta innehåller mera lösningsmedel.
 
Toppen