• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ventilationsgaller till kylskåpet

Sakke

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Salem
HBK-Nr
35622
Medlemskap
2026
Hej,

har någon lyckats att återställa färgen till vit efter att dessa ventilationsgaller börjat ”gulna” med åren?

Fridens / Sakke
 

Bilagor

  • 1B9C7C5E-B299-4CB3-946C-5215B13C775F.jpeg
    1B9C7C5E-B299-4CB3-946C-5215B13C775F.jpeg
    1,8 MB · Visningar: 53

Sakke

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Salem
HBK-Nr
35622
Medlemskap
2026
PS. Bilden visar lite fel och den övre är mycket ”gulare” i verkligheten.
 

Tommy Nyman

HBK Medlem
Inlägg
494
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
11339
Medlemskap
2025
Skulle det kunna gå att göra som med vägguttag och strömbrytare när man tapetserar/målar om, lägga dem i ett Klorinbad?
En gång borde inte skada...
 

Sakke

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Salem
HBK-Nr
35622
Medlemskap
2026
Skulle det kunna gå att göra som med vägguttag och strömbrytare när man tapetserar/målar om, lägga dem i ett Klorinbad?
En gång borde inte skada...
Tror jag ska testa med lite kemikaliebad innan jag köper nya, man vet aldrig, det kanske blir riktigt bra….
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.597
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, sidorna går inte att hitta nu längre tyvärr, men det fanns ett långt kemipaket för nördar som renoverar gamla datorer m.m. där plasten inte bara gulnat utan övergått till svagt brun.
Jag kommer ihåg att det innehöll väteperoxid och tvättförstärkaren Oxi Action..... UV. ljus m.m.......m.m. :p. Troligen enklare att köpa nya galler än alla de kemikalier som den blandningen behövde, och dessutom UV ljus på det. Men det tyder i alla fall på att det går med rätt motmedel.

M.v.h. JANKRO.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.164
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag gissar att plasten blir spröd om den ligger i Klorin någon lägre tid?
Varför inte bara tvätta med förtunning eller Aceton och sedan lackera?
Eventuell matta ned med fint slippapper, stålull eller scotchbrite?

Då får du vara himls snabb med din aceton trasa.... Så den inte fastnar i plasten som acetonen löser upp..
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
517
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Har lackat mina på flera husvagnar/husbilar med vanlig vit sprayfärg med gott resultat! Bara rengjort ordentligt före sen på med lacken. De enskilda ytorna är ju så små så det blir bra utan primer och det har suttit kvar i många år så länge jag ägt fordonen.
 

Sakke

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Salem
HBK-Nr
35622
Medlemskap
2026
Nu har jag gjort rent gallren och avgaslocken till värme och kylskåp och därefter lagt dem i klorinbad (1/40 blandning).
ska bli intressant att se hur det ser ut imorgon bitti.
 

Bilagor

  • 071C2F71-F39F-4EAC-8851-09310202F182.jpeg
    071C2F71-F39F-4EAC-8851-09310202F182.jpeg
    3,3 MB · Visningar: 34

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
480
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
För många år sedan köpte jag en flaska INSECT Remover på Jula.
Den löste upp insektsrester, men gjorde den här typen av vit gulnad plast skinande VIT.
Även de grå gulnade plastkjolarna på min bil blev ljusgrå som de var från början, liksom de vita plastdelarna som sammanfogade bodelen och bilhytt.
Det gula bara rann av, sen tvätt med hink diskmedel och trasa bara, körde flera gånger med bra resultat.
En helt dramtisk effekt, och inga långtidsproblem, eller bieffekter.
Numera skaffar man ju inte INSECT remover, det finns ju inga insekter numera....
Dessutom finns inte samma sort på JULA
Vad som fanns i den här vätskan är en bra fråga, men effektiv var den, och kanske därför förbjuden vad vet jag.
Kanske värt att testa någon INSECT remover av fabrikat på BILTEMA eller annat.
Den kändes lite tvålig så säkert var det basiskt, som lut, men svagt då.
Man skulle kunna prova altanrengöring, föreställer mig att sådan är lite basisk,
Eller vatten och 5 g natriumhydroxid per liter, och diskmedel som hemma gjord soppa. Dvs målartvätt.

MEN! och det är viktigt, man måste göra alla kemiska experiment på egen risk!! Prova försiktigt först.

Roysan
 
Toppen