• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vem knäcker våran förbrukning?

F

F.d. 64253

Guest
En säsong i Sverige, vår, sommar och höst njuter vi av en förbrukning på i runda tal 5-6 gasoltuber, vem slår det utan att vintercampa?
Ligger på en innertemperaturer runt 23,5 grader, fattar inte varför man ska frysa
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
En säsong i Sverige, vår, sommar och höst njuter vi av en förbrukning på i runda tal 5-6 gasoltuber, vem slår det utan att vintercampa?
Ligger på en innertemperaturer runt 23,5 grader, fattar inte varför man ska frysa
Hej!
Ungefär samma för oss ca 70 övernattningar per år. Dock något lägre inne temp, men 8,5m husbil.
BBa.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.273
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Jag har ingen aning om hur mycket gasol som gått åt, fyller på när det behövs bara, samma som gäller med bränslet. Bränslet är ju dock lättare att kolla om man vill. 23,5 är alldeles för varmt enligt oss men när det gäller temperatur så är vi ju alla olika. Just nu har vi 19 (natt temperatur) men det håller på att öka till 20,5 som ör vår trivseltemperatur. När vi går ut och det är kallt och surt så ställer vi gärna upp tempen till 23-24 grader för det är så jäkla skönt att komma in i rejäl värme, sedan ställs det ner till 20,5 och då är vi lagom varma när tempen kommer ner till vår trivseltemperatur :)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
En säsong i Sverige, vår, sommar och höst njuter vi av en förbrukning på i runda tal 5-6 gasoltuber, vem slår det utan att vintercampa?
Ligger på en innertemperaturer runt 23,5 grader, fattar inte varför man ska frysa

Jag måste säga att jag förstår inte riktigt frågeställningen? Du måste väl i varje fall ange hur många dygn och i viss mån var,
typ Skåne, Mellansverige, Norrland om det skall bli några jämförbara värden. Typ och storlek av bil avgör ju också mycket?
Eller var det någon annan avsikt med det hela?
 
F

F.d. 64253

Guest
Jag måste säga att jag förstår inte riktigt frågeställningen? Du måste väl i varje fall ange hur många dygn och i viss mån var,
typ Skåne, Mellansverige, Norrland om det skall bli några jämförbara värden. Typ och storlek av bil avgör ju också mycket?
Eller var det någon annan avsikt med det hela?
Var bara kul att se skillnaden på gasolförbrukningen, för oss gäller det Mellansverige ca:50 nätter. Vi fricampar till 90%.
 
F

F.d. 64253

Guest
Jag har ingen aning om hur mycket gasol som gått åt, fyller på när det behövs bara, samma som gäller med bränslet. Bränslet är ju dock lättare att kolla om man vill. 23,5 är alldeles för varmt enligt oss men när det gäller temperatur så är vi ju alla olika. Just nu har vi 19 (natt temperatur) men det håller på att öka till 20,5 som ör vår trivseltemperatur. När vi går ut och det är kallt och surt så ställer vi gärna upp tempen till 23-24 grader för det är så jäkla skönt att komma in i rejäl värme, sedan ställs det ner till 20,5 och då är vi lagom varma när tempen kommer ner till vår trivseltemperatur :)
Jag tror nog dom flesta fyller på när det behövs:) varm o gått ska det vara, men inte där man sover, där har vi strypt värmen.
 

annette.bengt

HBK Medlem
Inlägg
233
Kommun
Svedala
HBK-Nr
8123
Medlemskap
2024
En säsong i Sverige, vår, sommar och höst njuter vi av en förbrukning på i runda tal 5-6 gasoltuber, vem slår det utan att vintercampa?
Ligger på en innertemperaturer runt 23,5 grader, fattar inte varför man ska frysa
Måste säga grattis till den låga förbrukningen.
vill ligger långt över det och då har vi inte dom varma 23,5 graderna
då hade jag fått gått naken (tror inte det hade uppskattas)
vi har 19,5 max ocj dåär det varmt gör nog av med 10-12 flaskor per år
 
F

F.d. 64253

Guest
Måste säga grattis till den låga förbrukningen.
vill ligger långt över det och då har vi inte dom varma 23,5 graderna
då hade jag fått gått naken (tror inte det hade uppskattas)
vi har 19,5 max ocj dåär det varmt gör nog av med 10-12 flaskor per år
Ja då måste ni ligga ute många dygn, vi har bara runt 50 dygn. Eller är det många dagar med vintercamping?
Vi kör allt på gasol, använder värmen och ugnen ofta :)
 

Leif Eng

HBK Medlem
Inlägg
352
Kommun
Luleå
HBK-Nr
35349
Medlemskap
2024
Ok, kanske fel ordval, mycket synpunkter på mitt inlägg, jämföra gasolförbrukning så måste man ju dels skriva var man varit och temperatur ute , storlek på bil mm
för annars går det inte att jämföra ,svaren som kommer går inte att jämföra ,det blir fel , ungefär som vid bränsleförbrukning, som Montreal också skriver
 
Toppen