• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Karosseri Vem byter vindrutor?

Aviatören

HBK Medlem
Inlägg
71
Kommun
Heby
HBK-Nr
1972
Medlemskap
2024
Efter att passerat Flatruet med en helt omskakat bil så finns en spricka på vindrutan. Den växer varje dag.
Ryds med alla sina annonser byter inte på helintegrerad bil, inte heller Carclass. Tumbo svarar också nej.
Enda tipset jag fått är Svenska Bussglas på några ställen i Sverige..
Bilen, ja en Dethleffs 6850, 3-axlad, 2018 som behöver en ny ruta, men var?
 

rollet

HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
10860
Medlemskap
2024
Lite konstigt att Ryds inte skulle byta på helintegrerad, hoppas verkligen att det inte stämmer för Ryds i Oskarshamn har beställt en till min bil skulle få hem den igår och ringer när dom har tid att fixa den . Bytte på min personbil för en månad sedan den måste ha varit värre att byta än husbilen stor och går långt upp på taket, plus allt som är på bilar nuförtiden med regnsensorer och annat bråte. Skulle precis ringa för att få skjuts men inte ens det behövdes , fick frågan om jag behövde lånebil ,som var kostnadsfri.
 

Zäta

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Tierp
HBK-Nr
20579
Medlemskap
2024
Efter att passerat Flatruet med en helt omskakat bil så finns en spricka på vindrutan. Den växer varje dag.
Ryds med alla sina annonser byter inte på helintegrerad bil, inte heller Carclass. Tumbo svarar också nej.
Enda tipset jag fått är Svenska Bussglas på några ställen i Sverige..
Bilen, ja en Dethleffs 6850, 3-axlad, 2018 som behöver en ny ruta, men var?
Dahlberg glas i Tierp byter på helintegrerat
Zäta
 

swemat

FD HBK Medlem
Inlägg
35
Kommun
Enköping
HBK-Nr
3917
Medlemskap
2023
Jag hade samma problem, ingen i Enlöping ville byta då dom var rädda för ett dyrt backjobb, rutan kostar ju en skaplig slant. Jag ser att du bor i Heby, så Vaksala Glas i Uppsala kan rekommenderas, gjorde ett jättebra bra job, 4 gubbar tog rutan som är stooor och fick till det perfekt.
 

Aviatören

HBK Medlem
Inlägg
71
Kommun
Heby
HBK-Nr
1972
Medlemskap
2024
Tack för alla förslag till glasmästare som byter även på helintegrerade.
Har talat med Ryds centralt och tydligen är det skillnad på olika ställen. Dom fick ringa runt o fråga själva.
I mitt fall fanns dom i E-tuna, Uppsala o Gävle. Dock krävs ett besök först, går inte med bara regnr beställning.
Även Carglass hade olika förutsättningar. Nu hoppas vi att det löser sig annars hörs vi.
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
842
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Dom måste ju ha lokaler och portar som en HB går in i sen krävs det ju utrustning för större rutor. Personligen väljer jag dom verkstäder som är vana att byta på större fordon sen spelar det ingen roll vilken kedja verkstaden tillhör!
 

Håkan A

HBK Medlem
Inlägg
28
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
27705
Medlemskap
2025
Ryds Eskilstuna har byggt en ny hall avsedd för husbilar. Jag bytte 2 st rutor som båda sprack i innerglaset innan jag fick en orginalruta och allt utan någon kostnad.Men på väg in till stan så fick jag självklart ett stenskott som dom även fixade gratis. Kul nästan jämt. Bor förstås i Eskilstuna
 

La & Ha

HBK Medlem
Inlägg
71
Kommun
Umeå
HBK-Nr
27853
Medlemskap
2024
Efter att passerat Flatruet med en helt omskakat bil så finns en spricka på vindrutan. Den växer varje dag.
Ryds med alla sina annonser byter inte på helintegrerad bil, inte heller Carclass. Tumbo svarar också nej.
Enda tipset jag fått är Svenska Bussglas på några ställen i Sverige..
Bilen, ja en Dethleffs 6850, 3-axlad, 2018 som behöver en ny ruta, men var?
Skognäs glas kan det mesta med glas och gör ett väldigt bra jobb kan jag rekommenderar dom fixade våra sidorutor och tätade vår vindruta som dom inte klarade av på ryds glas
 

La & Ha

HBK Medlem
Inlägg
71
Kommun
Umeå
HBK-Nr
27853
Medlemskap
2024
Tack igen för tips o synpunkter inget har blivit gjort ännu för nu hindras vi av semestertider och pandemi påverkan.
Men gör inget före du har talat med skognäs glas för dom kan sin sak vi har provat andra som inte har gjort något bra jobb jag har hört fler som inte är nöjda för med endel glasfirmor en del använder billigare material i limningen och rättning Haaaaadet bra
 

Spaceman

FD HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
29615
Medlemskap
2022
Jag byte min ruta på Hellmans Glasmästeri i Falköping. Dock var det ett försäkringsärende så jag kan inte säga vad det kostade. Men det gick snabbt och smidigt.
 

Aviatören

HBK Medlem
Inlägg
71
Kommun
Heby
HBK-Nr
1972
Medlemskap
2024
Byte av frontrutan är på gång.
Nu på torsdag har Samglas i Uppsala lovat att ha en ruta hemma för byte.
Snabbt fixat måste säga, vi får väl se på torsdag hur det går.
 
Toppen