• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vem betalar GPSnavigeringen?

Snarken 2

FD HBK Medlem
Inlägg
520
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
1271
Medlemskap
2021
Hej
Här kommer ännu en dum fråga från mej.
Många av oss har ju en GPS.
Men vem betalar för informationen som kommer till oss via GPSn.:wideeyed:
Dessa sateliter som finns där uppe i rymden kan väl inte vara gratis?

Ha De Turbo.
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Vem betalar GPSnavigeringen?

Turbo,

Ägaren till sat systemet GPS är Amerikanska staten, deras huvudsyfte var navigering för det militära med hög nogranhet och används mest i krig. Redan i mitten av 70 talet kunde man redan använda sig utav GPS systemet men då mot betalning. Var man inte beredd att betala så fick man en sämre nogrannhet i form av många error som kallades för SA (Selective Availability). Positionen man fick var i närheten av den verkliga positionen med ett par hundra meter. Före detta president Clinten avskaffade SA error den 2 maj 2000 vilket betyde att den civila sector kunde njuta av en mycket större nogrannheten likställd med den dåvarande militära.

GPS är ett föråldrad system därför har Ryssorna redan börjat att skjuta up sina egna sat som kallas för Glasnost, det finns ytterliga ett par system men dom ska tydligen inte ställas till vårat förfogandet.

Om Glasnost kommer att vara gratis är okänd men så länge den Amerikanska GPS sat kommer att finnas kvar så ställs den till allmänenhetens förfogande helt gratis.

Hoppas att detta besvarar din fråga.
 
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Vem betalar GPSnavigeringen?

En nyhet kanske?

Galileo är ett system för satellitnavigering som utvecklas på uppdrag av Europeiska unionen. Galileo är tänkt att vara kompatibelt med de tidigare systemen GPS och Glonass. Det innebär att en GPS-mottagare ska kunna användas för att ta emot Galileo-signaler. Galileo skall möjliggöra positionsbestämning med meterprecision över hela jordklotet. En annan funktion är att tillhandahålla ytterst noggranna tidsignaler.

En av anledningarna till att EU utvecklar Galileo är att minska beroendet av det amerikanska systemet GPS, som i grunden är ett militärt system. Dess avsiktliga störningssignal i form av SA, kan när som helst slås på igen enligt gottfinnande av USA:s försvarsministerium.

Galileo kommer, till skillnad från GPS, att tillgodose de krav på tillförlitlighet och noggrannhet som finns för exempelvis civil flygfart. Det kommer inte att förses med någon SA-liknande funktion. Tvärtom kommer systemet att sända ut en varningssignal om något oväntat inträffat, som gör systemet mindre tillförlitligt till dess man åtgärdat felet.
Systemet planeras fullt utbyggt under 2010 och beräknas då ha sysselsatt 150 000 personer till en sammanlagd kostnad av 10 miljarder euro. Projektledningen utövas av GJU, Galileo Joint Undertaking, som är tillsatt av Europeiska kommissionen och Esa.

/Knausen
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Vem betalar GPSnavigeringen?

Knausen,

Vad det gäller nogrannheten med Galileo kommer civiflyget för landningar osv att använda sig utav specielle CLB (corrections landing beacons) som används nu i dagens läge av landmätari det så kallade DGPS (D står för Differential).

Sjöfarten längs den Amerikanska kysten och även andra länder shickar korrektioner till en data som behandlar information som sedan shickas vidare till indivuella DGPS mottagaren. Nogrannheten kan fin justeras och det lägsta upmäta nogrannheten används för positionering av olje plattformar, nogrannheten ligger på <30cm (30 centimeter).

Jag har deltagit i experimentering av auto landing av flygplan och tror att det kommer att dröja bra många år tills dom project kommer att utnyttjas till fullo världen runt.

Lite granna of topic : varje flyfält behöver att utrustas med dom specielle beacons och radar anläggningar för ett värde av ca 10-15 miljoner US$ vilket många länder anser att det är åt helsicke för dyrt, resulterar att många länder redan har tackat nej. So far for safety :mad:
 
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Vem betalar GPSnavigeringen?

Galileo blir först med att sända tre signaler från tre olika frekvensområden. I dag sänder gps en signal, vilket ger en genomsnittlig noggrannhet på tio meter. Med två signaler når vi noggrannhet på en meter och med en tredje kanal når vi en precision på en decimeter. För att få meterprecision behövs dubbelbandsmottagare och för decimeterprecision alltså en trippelbandare. Men det är ganska sannolikt att många hunnit byta navigator till dess.

Galileo har även den dubbelriktad sök- och räddningstjänst som förmedlar nödanrop och position till räddningscentraler över hela världen. En returlänk kan öppnas för att till exempel berätta när hjälpen kan väntas.

Argumenten för ett eget system var många. Utöver det självklara, behovet av ett eget civilt system, så radade Europakommissionen upp kritik mot gps på punkt efter punkt: Tillförlitligheten är otillfredsställande, precisionen är medelmåttig och varierande, civila användare kan drabbas av avbrott i krissituationer och det saknas garantier och ansvarsskyldighet. Tunga argument var också att Europa hade chansen att bygga ett tekniskt mer avancerat system, vilket i sin tur kan ge nya jobb i företag som bygger tjänster eller nya navigatorer.

/Knausen
 
Toppen