• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

VDO Dayton

Gert8

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Haninge
HBK-Nr
8
Medlemskap
2024
Vdo- dayton som sitter i bilen, när vi köpte den har nu börjat bli hispig med omstarter och andra hyss.
Funkar en stund för att sedan köra lite hur som helst på skärmen .
Funderar på att byta ut den mot en Kenwood med 7" skärm och en tillhörande navigationsenhet med Garmin programvara i.

Har en Nuvi 765T som jag använder i jobbet. Där räcker 4" skärmen men i husbilen hamnar den för långt ifrån så jag ser inte så bra.

VDO Dayton har alltid gett oss en bra väg och rätt för det mesta.
Men Nuvin vill gärna in på vägar som är mindre bra. Ibland omöjliga att köra med husbil.
Om jag gör en rutt på Garmin så följer den klockrent men om jag bara skriver in koordinater till ett mål så väljer den vägar som ibland omöjliga att köra på.
VDO är mycket bättre på vägval som passar husbilen om jag slår in en adress eller koordinater.
Vdo säljs ju inte längre så jag får söka andra alternativ.
Men jag vill ha 7" skärm fast monterad och möjlighet att koppla back kameran.
Kanske Garmin ändå är ett val med alla möjligheter att lägga in olika saker i.
Undrar varför båda märkena har inlagt cykelverkstad men inte veterinär men det är väl Navtech skuld.
Mvh Gert
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: VDO Dayton

Om det är en Dayton MS5000 du har så har jag en komplett maskin liggandes och med senaste kartorna om det är av intresse..
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: VDO Dayton

Med en Navigon kan du välja väg mellan 3 förslag: Närmsta väg, snabbaste väg och vackraste väg.
Den har iofs inte 7" skärm men jag har köpt en extra antenn (260:) som jag satt fast längs fram på instrumenbrädan. Navigatorn sitter precis bredvid ratten och syns fint.
 
F

F.d. 53086

Guest
Sv: VDO Dayton

Hej Gert,

Jag har själv en VDO Dayton som efter några år strulade lite. Jag föreslår att Du provar med att lossa/montera (gärna flera gånger) alla kontakter/kort där det är möjligt att det kan vara dålig kontakt. Detta löste i vart fall mina problem så den fungerar förträffligt både med navigering, skärm och backkameror.

Lycka till hälsar Janne!
 
Toppen