• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

VDO Dayton Navigations DVD

Eva & Ulf

HBK Medlem
Inlägg
212
Kommun
Varberg
HBK-Nr
1242
Medlemskap
2024
Jag vill höja ett varningens finger för DVD skivan Europe 2007 "Supercode" !!! efter vår 600 mils tur i ett flertal länder i eu. i år.

Beställde en sådan från KG Knutsson i Sthlm. i aug.2007 efter talat med en kille på (GPS Suport) innan som påstod att det var det bästa altrenativet , fick den levererad av H Persson Bil (Volvo ) i aug.2007.

Skivan innehåller mycket bristfällig info. från ex. Polen ,Ungern,Kroatien inte ens vissa större byar är med och tom. vägar som funnits mycke länge finns inte med,,,, de fanns på papperskartorna för 30 år sedan då jag körde där yrkesmässigt , inte ens bitar av vägen i Sverige mellan Trollhättan - Uddevalla !!! den vägen har mig vetligen varit klar i minst 15 - 20 år.

För denna fantastiska produkt betalade jag 2995:-

Hade jag fått rätt information om denna i mitt tycke undermåliga produkt då jag var i kontakt med KG Knutsson innan köpet skulle jag sparat dessa pengar, och istället köpt en annan GPS med bra kartinformation om europa.

Var idag i kontakt med en man hos KG K. på "produktavdelningen" om den dåliga varan
men kunde besparat mig det telefonsamtalet , bara undanflykter om produkten ( kartbolag/ritare , vägverket , datafel mm.)

Nu har jag srivit av mig min fustration av att känna mig LURAD !
Hoppas att ingen annan blir lika "blåsta" som vi känner oss.

Kör lungt där ute så ses vi kanske.
U&E
 

Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
393
Kommun
Nora
HBK-Nr
58
Medlemskap
2023
Sv: VDO Dayton Navigations DVD

De länder du beskriver har dåligt kartunderlag, mycket ofullständigt. Vad
jag vet finns bara två leverantörer på kartmaterial, Navtec och Tele-Atlas.
Någon av dessa används i alla navigatorer.

Jag tror inte att VDO Dayton är sämre än något annat fabrikat. Allt hänger ju
på hur färskt och detaljerat kartmaterialet är.

Däremot var det dåligt av KG Knutsson att inte informera om att det är
bristfälligt kartmaterial som finns i östra Europa.

Jag har sett att det under 2008 har kommit navigatorer som säger sig ha
täckning över östeeuropa, förhoppningsvis blir det bättre och bättre.
 

Eva & Ulf

HBK Medlem
Inlägg
212
Kommun
Varberg
HBK-Nr
1242
Medlemskap
2024
Sv: VDO Dayton Navigations DVD

De länder du beskriver har dåligt kartunderlag, mycket ofullständigt. ......

Hej Peter

Vist kan jag förstå om inte alla gatuadresser finns i kartorna över forna öst men när inte ens Byar/Samhällen och Vägar som funnits sedan kanske 50-70 år eller länge , inte är med då anser jag att produkten inte svrar upp till vad man kan förvänta sig.

Kartmaterialet är från Navteq och utgivits 2007 skulle det inte vara bättre ?

Mvh U&E
 

Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
393
Kommun
Nora
HBK-Nr
58
Medlemskap
2023
Sv: VDO Dayton Navigations DVD

Eva & Ulf

Jag håller med er, de borde vara bättra för att man skall kunna säga att de
finns med i listan över länder som har karttäckning.

Man längtar efter ett fullödigt kartmaterial i dessa länder. Kroatien och
Grekland som är så stora turistnationer har ju samma dåliga täckning.

Men...det blir väl bättre får vi hoppas
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: VDO Dayton Navigations DVD

Hej Ulf & Eva,

Jag har en VDO Daytona 5000 i bilen med dom allra senaste updateringar. I indexet på varje land står det hur mycket dom täcker av landet. I det flesta Öststats länder - Balkan länder är täckning fortfarande mycket dåligt tacka vara deras infrastructur. Det kommer nog att tag bra många år innan myndigheterna i dessa länder släpper ut som dom tror är känslig material.
 
F

F.d. 27865

Guest
Sv: VDO Dayton Navigations DVD

När det gäller kartmaterial så är det så att både Navteq och TeleAtlas jobbar för fullt med uppdateringar.
När det gäller länderna i öst är det så att kartor från 2008 är uppdaterade med ca 20% av vägarna alltså man har täckt det större vägnätet.
Att göra jämförelser med papperskartor är i det närmaste löjligt.
En karta för ett GPS system är så mycket mer än bara en karta.
Varje väg skall ha en rad kommandon för att din gps skall veta var den är i förhållande till de uppgifter som den får via satellit.
Om det skulle vara så enkelt att bara klistra in en karta i en fil så hade det nog redan varit gjort.
När det gäller vägen mellan uddevalla och Trollhättan är denna ombyggd i flera etapper och är inte alls 15 år gammal de flesta system visar tyvärr fel där än idag.
Om det blir en ny gata eller ny vägsträckning ny rondell tar det tyvärr lite tid innan dessa förändringar träder ikraft man släpper i regel 1 uppdatering per år.
En av anledningarna är att de inte får information om allt som ändras vare sig från vägverket eller er personer som använder utrustningen så ring er kartleverantör och uppge var det föreligger fel.
ATT TÄNKA PÅ är att en GPS är ett hjälpmedel den hittar ALLTID fram men den kan göra fel så att du tas in på en t.ex. smal väg. Titta innan du kör iväg vart den tänkt att ta dig lägg inte en längre rutt än vad du har för avsikt att köra i ett sträck ( detta gör din gps snabbare om du t.ex. avviker från tänkt rutt )
Om den gör fel och du tycker det verkar konstigt ignorera den så tänker den om och förhoppningsvis lägger en bättre rutt för dig.
PS Det är dumt att skälla på en gps den lyssnar ändå inte.
Trevliga resor.
Mvh Michael
 
Toppen