• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vaxning av husbil

Å

åkers

Guest
Vad ska man använda för vax?
Har en ny Adria med glasfiberkaross.
Tror jag litar mer på erfarna husbilsägare än på försäljare.

Åke o Kerstin
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Vaxning av husbil

Skulle nog lita på "husbilsförsäljaren" - till att börja med.
Sen lyssna på erfarna HB-ägare av samma modell/märke.
Från båtvärlden har jag testat flera olika märken och håller mig nu till Turtles Marine olika produkter - funkar bra till plastbåtar - bör passa till "plasthusbilar". :msn_hot:
Nano och sealer - är produkter som kommit mer och mer de senaste åren.
Viktigast är som vanligt rengöring och förberedelser INNAN vaxning med vax/sealer eller nano.
Lycka till! :)
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.659
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Vaxning av husbil

Den gamla Simoniz är bäst, håller längst, men det är jobbigt. Vissa flytande hårdvax kan få plasten att gulna. Sonax är ett som fungerar (och är bra som lösningsmedel också)
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Vaxning av husbil

När vi har bytt kommer jag för 1:a gången lämna bilen till Falköpings diteccenter och då skall han dels göra en fullständigt rostskydd på bilen samt en Ditec behandling av lacken .
Se mera här hur det går till : Falköpings diteccenter Dels för att taket är ju en rätt stor del mot solen och dess föroreningar som kommer ner samtidigt som den ytan är svårast och komma åt men givetvis så görs ju hela bilen .
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.659
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Vaxning av husbil

Ja, solen är en mycket stor bov mot plast. Den äter upp epoxyn och låter glasfibern krypa fram. Sol och vatten bör man alltså undvika. Därför är vaxning nödvändigt för att motverka åldring.
 

gaisaren

HBK Medlem
Inlägg
736
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
521
Medlemskap
2024
Sv: Vaxning av husbil

Taket är väldigt jobbigt att komma åt vid vaxning. Någon som har goda "gördetsjälvknep"? Handkraft? Maskiner? Hur komma åt?

ha det.....................:music-icon:
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Vaxning av husbil

Finns inga genvägar - rengör efter konstens alla regler å sen på med nåt skyddande lager.

Om du håller dig till ETT märke så underlättar det - sen VILKET märke - ja det spelar ev inte så stor roll - RENGÖRING viktigast sen på med nåt skyddande lager.
Kör själv nu med Sealer isf vax - funkar bra - har vunnit nån test på nån båt nyligen.
Vax eller sealer i stället för vax verkar funka bra - kan hoppa över ett stag där.
 
F

F.d. 3

Guest
Sv: Vaxning av husbil

Rengjorde och vaxade husbilen i 1-maj helgen. Använde Turtle Wax som gav 'bra' resultat. Använde 'handkraft-metoden' ...

//kaj
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Vaxning av husbil

Vi har ju en bil med "knackad" plåt har tidigare använt Sonax men finns det ngt särkilt till den som ger bra resultat också./susanne
 

Berra

FD HBK Medlem
Inlägg
462
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
536
Medlemskap
2023
Sv: Vaxning av husbil

Börja vaxa husbilen i går fy vilket arbete har bara vaxat huven mm men nu får det va nog, det får bli lack konservering istället.Lämnar bilen i nästa vecka.

Berra
 
F

F.d. 6615

Guest
Sv: Vaxning av husbil

Vad ska man använda för vax?
Har en ny Adria med glasfiberkaross.
Tror jag litar mer på erfarna husbilsägare än på försäljare.

Åke o Kerstin

Hej !
Jag har använt Autosols i vinter när jag vaxade min blev ett kanonresultat.
Det ska vara Autosols marina.
Hälsningar Norratorp
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Vaxning av husbil

En dum fråga kanske, skall man köra rubbingen för hand eller maskin, jag får ej huven bra.
Bilen är ju ej ny men jag tycker jag kunde få den bättre.
Sonax rubbing o flytande sonax vax har jag.
:wideeyed:susanne
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Vaxning av husbil

Skulle nog lita på "husbilsförsäljaren" - till att börja med.
Sen lyssna på erfarna HB-ägare av samma modell/märke.
Från båtvärlden har jag testat flera olika märken och håller mig nu till Turtles Marine olika produkter - funkar bra till plastbåtar - bör passa till "plasthusbilar". :msn_hot:
Nano och sealer - är produkter som kommit mer och mer de senaste åren.
Viktigast är som vanligt rengöring och förberedelser INNAN vaxning med vax/sealer eller nano.
Lycka till! :)

Lahega nr 35 är extremt lättarbetat och gulnar inte och kritar ej heller (lämnar ränder) finns på välsorterade biltillbehörs affärer. Om det är den blåa flaskan med en liter i är den för proffs ca 285:- är mer koncentrerat än för konsument, vilken är att föredra. Läggs på
hela bilen och poleras bort för hand och försegling är ej nödvändigt på denna yta. Rekondar bilar till folk 1-2 i veckan ingen har klagat utan undrat hur det kan bli som glasyteskikt. Lycka till.
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Vaxning av husbil

Vi har glansförseglat lacken med SilverSeal när bilen var ny och i dag efter ett år gett den efterbehandling med samma sak.

Vilken yta det blir, och lätt att skölja rent, även insekterna försvinner lätt! Bilen är som ny igen.

Jobbet gjordes av Johan på JTech i Örkelljunga. Rekommenderas!

hälsning
jyrki
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Vaxning av husbil

En dum fråga kanske, skall man köra rubbingen för hand eller maskin, jag får ej huven bra.
Bilen är ju ej ny men jag tycker jag kunde få den bättre.
Sonax rubbing o flytande sonax vax har jag.
:wideeyed:susanne

Skall du köra med rubbing så gör det för hand samt se till så du även har vatten iblandat för annars så är det lätt att det blir repor i lacken efter det kraftiga polermedlet som brukar vara i rubbing .
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Vaxning av husbil

Det är flytande rubbing så vatten blir nog tveksamt, ska in till stan i morgon får se om de har något annat underverk.
Tror också att för hand blir bättre./susanne
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Vaxning av husbil

Jag tycker att det flytande rubbinget är lite för koncentrerat/för grynigt därför tar jag vatten också för att förhindra för mycket polerrepor .
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Vaxning av husbil

Fusk med vax köper någon Diamantvax på någon marknad ruska då på flaskan skvalpar det är den utspädd med vatten med följd att det blir mögel i flaskan :mad:(kompisen gick på det):D

Gurra
 
Toppen