• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vattenslang

KJS

HBK Intresserad
Inlägg
51
Kommun
Huddinge
Hej,
Vi har precis köpt husbil för första gången. Ska köpa en vattenslang och det finns en hel uppsjö. Jag hade tänkt mig typ 10 meter som borde räcka, vilken rekommenderas?
En annan fråga, behöver jag göra ren vattentanken i och med ny husbil?
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.604
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Vattentanken i en ny husbil kan innehålla borrspån och liknande, så jag skulle ta ett tag med dammsugaren.

Vidare kan vattnet "smaka plast" när tanken är ny. Detta minimerar man genom att fylla tanken med upplöst bakpulver (ett par burkar brukar vara lagom), spola vatten så att även slangarna fylls med lösningen och sedan låta det stå några dagar.

Pålle
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.140
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Bra att ni väljer egen slang.
Jag rekommenderar varmt en "livsmedelsgodkänd" vattenslang. Jag köpte min på Bauhaus (Neptun Comfort)
De "vanliga vattenslangarna" innehåller bl.a. ftalater och tungmetaller som kadmium, barium och bly.
 
Senast ändrad:
F

f.d. 53452

Guest
Bra att ni väljer egen slang.
Jag rekommenderar varmt en "livsmedelsgodkänd" vattenslang. Jag köpte min på Bauhaus (Neptun Comfort)
De "vanliga vattenslangarna" innehåller bl.a. tungmetaller som kadmium, barium, ftalater och bly.
Det finns "vanliga vattenslangar" som är fria från tungmetaller och farliga mjukgörare. Kolla produktspecifikationen.
 

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Vi har den här:
48EBE85B-4591-4E7C-A5E0-B901A1AB3588.jpeg
 

KJS

HBK Intresserad
Inlägg
51
Kommun
Huddinge
Vattentanken i en ny husbil kan innehålla borrspån och liknande, så jag skulle ta ett tag med dammsugaren.

Vidare kan vattnet "smaka plast" när tanken är ny. Detta minimerar man genom att fylla tanken med upplöst bakpulver (ett par burkar brukar vara lagom), spola vatten så att även slangarna fylls med lösningen och sedan låta det stå några dagar.

Pålle
Toppen. Tack så jättemycket
 

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
Har någon provat Biltemas expanderande?
Har en(inte Biltemas men motsv.) men är inte helt nöjd, I och med att den expanderar (vilket är bra) samlas det mycket vatten i slangen även när man vridit av kranen.(I den längd som inte expanderar)
Så är den lite krångligt att krama ur så man inte får en slang som ligger men vatten i. Lite svår att hålla rent utvändigt då det är väv på utsidan.
 
Senast ändrad:

leifn

HBK Medlem
Inlägg
218
Kommun
Mora
HBK-Nr
2053
Medlemskap
2024
Har haft både 3 kanalig o expanderande slang.upplever att tryckfallet blir stort,speciellt i den med 3 kanaler så om
vattentrycket i kranen var dåligt tog det lång tid att fylla tanken
//
 

lars o margareta

HBK Medlem
Inlägg
1.426
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024
Hej,
Vi har precis köpt husbil för första gången. Ska köpa en vattenslang och det finns en hel uppsjö. Jag hade tänkt mig typ 10 meter som borde räcka, vilken rekommenderas?
En annan fråga, behöver jag göra ren vattentanken i och med ny husbil?
behöver du ha slang i bilen? räcker med en kanna, fyll på innan start o sen allteftersom tillfälle ges, lycka till
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.782
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
behöver du ha slang i bilen? räcker med en kanna, fyll på innan start o sen allteftersom tillfälle ges, lycka till
Kanna kan være fint for de som ligger et stykke tid på en plads, men jeg er sjældent samme sted i mere end 2 dage og da jeg så skal starte bilen alligevel er det rigtig fint med en slange.
Jeg har et forbrug af vand der passer med at tømme og fylde vand hver anden dag, og så er det jobbigt med en kande. Nej, jeg kan ikke klare mig uden en egen slange og massevis med koblinger (se billede indlæg 10), så jeg er forberedt på alle typer af vandhaner.
 
Toppen