• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vattenskada i begagnad husbil, ett långt inlägg

Gbgivan

HBK Intresserad
Inlägg
93
Kommun
Göteborg
Det säjer jag inte heller, men om han vore ärlig så skulle han låta köpet gå tillbaka utan att ens fundera i andra banor, det är ju inte köparen som orsakat felen utan det handlar om extrem försummelse från säljarens sida,att lämna en husbil i X antal år och sen sälja den till fullpris, med ett falskt fuktprotokoll är ju inte så ärligt!
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Du bad i ditt öppnande av tråden om råd och hjälp efter att du köpt en fuktskadad bil och visade tom video på hur det ser ut fine, nu har du övergått till att försvara den”ärliga”säljaren!??? Vill du ha hjälp/råd eller inte?

Märkligt inlägg. MiniGordini har råkat illa ut och ger oss hela tiden aktuella uppdateringar i sitt letande efter skadorna på sin bil och förhandlingen med säljaren.

Varför skulle han svartmåla säljaren mera än vad han själv upplever som sant? För att du och några till skall få frossa i förslag hur man hämnas på en skurkaktig säljare, eller .... ?

Själv tror jag att MiniGordini är en klok, balanserad köpare som själv är i stånd att ta rätt beslut.

TommyD
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej igen, som jag skrev i ett tidigare inlägg så kan det trots att det inte känns helt bra vara lugnast för sinnet och friden att få tillbaka en klumpsumma pengar och bli av med bråk och stök, och sedan göra det bästa av situationen.
Men jag måste nog säga att 15.000 inte alls ligger inom vad man skall acceptera. Summan är ju jättesvår att sätta, men för en bil som kostade 170.000 så skulle nog jag och många andra vilja ha kanske runt 20% d.v.s. mellan 30.000 och 40.000:- för att få lite frid i sinnet.
Om man sedan kan fixa skadan själv och komma billigare undan eller måste ta hjälp och då få lägga till pengar är efter det helt upp till köparen.
Och som jag också nämnde tidigare, om man kan själv så är det rätt "kul och intressant" hobbyarbete särskilt om man inte sätter någon tidspress på reparationen.
Om du får läckan tät, fixar småfelen och får vattenskadan att skapligt torka upp så är ju bilen användbar fram till lågsäsong och du får också tid att bena upp problemen i lugn och ro.

Tycker jag :).

M. mycket v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Coral 690

HBK Medlem
Inlägg
60
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
14331
Medlemskap
2024
Har sett hur dom flesta har målat f.. n på väggen. vi frugan och jag har erfarenhet från vår första Husbil årsmodell 95 bensin vi inhandlade och var fuktskadad i toan och i alkoven, vi bet idet sura äpplet och gjorde jobbet själva, bytte ut allt fuktigt och lite till, fick en otroligt fin Husbil, sålde den året efter har inte hört något från köparen som var mycket nöjd med sitt köp, varför hela tiden ropa efter syndabockar det gjorde aldrig min hustru och jag, hade köpt i befintligt skick detta är 15 år sedan så vi är övertygade om att du kommer att klara av din reparation precis lika bra som vi har gjort och blir nöjd med det, det är ett tålmodigt jobb men otroligt stimulerande och lärorikt. Idag 15 år efter denna fuktskada har vi genom åren bytt opp oss, så idag har vi en ny Husbil 18 års modell som vi är stolta över, du kommer garanterat att göra likadant, vi håller tummarna för dig. Lycka till. Ingrid o Conny.
 

Coral 690

HBK Medlem
Inlägg
60
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
14331
Medlemskap
2024
135000 tusen gav vi köpte 4 nya däck reparerade fuktskadora körde ett år sålde sedan bilen för 135000 tusen bilen finns kvar fortfarande i trafik det är 15 år sedan.
 

Benny56

FD HBK Medlem
Inlägg
110
Kommun
Linköping
HBK-Nr
18929
Medlemskap
2021
Jag tror nog ändå att i det här fallet var bättre att få till en deal. Rättsliga åtgärder som stämning vill jag påstå är totalt värdelöst i ett sånt här fall.
 

Benny56

FD HBK Medlem
Inlägg
110
Kommun
Linköping
HBK-Nr
18929
Medlemskap
2021
Jo men hot om rättsliga åtgärder kan flytta berg om säljaren är lite ängslig och vet att han/hon/hen gjort fel
Jovisst. Men i det här fallet verkar det ju inte som det är på det viset. Skulle det vara en skojare så är ju allt verkningslöst, de skiter ju i allt och kommer ju tyvärr undan med det mesta idag..
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Ett halvbra sätt att kolla om ägande, körsträcka per år och om bilen fått ombesiktning m.m. är den här sidan. Skriv in regnummer, klicka på att det är rätt bil och skrolla nedåt bara.
Körsträcka per år syns tydligt (Man får t.o.m. en tabell på år kontra sträcka.), körsträcka vid bes. syns tydligt, ombesiktning syns tydligt, ägarbyte syns tydligt, om bilen varit till salu på Blocket eller liknande så ser man priset som var satt m.m.

Eftersom bilen tydligen bara körts fram och tillbaka från vinterförvaring och till bes. senaste åren så kommer det tydligt upp om det stämmer eller inte m.m.

Sök registreringsnummer, fordonsdata, historik...

M.v.h. JANKRO.
 

Gbgivan

HBK Intresserad
Inlägg
93
Kommun
Göteborg
Titta på filmen i starten av tråden så ser du att allt dryper av fukt, det gör det knappast om husbilen stått oanvändi 5 år och ngn slagit på vattnet i 7 timmar
 

Coral 690

HBK Medlem
Inlägg
60
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
14331
Medlemskap
2024
Vet inte vad du är ute efter riktigt, du måste förstå att du har gjort en dålig affär, du kan inte skylla bara på säljaren hela tiden, det gjorde inte vi, vi hade inte gjort det vi skulle göra du har ju själv en besiktning att göra som privatperson gentemot säljaren eller hur, jag skulle inte lasta säljaren ett dugg, jag skulle klandra mig själv för att inte undersöka bättre innan köp det var det jag gjorde vid vårat köp av fuktskadad Husbil som vi gjorde, köpte också privat, men vi tog vårt ansvar förintelsen
detta tog aldrig kontakt med säljaren ansåg detta menigslöst eftersom affären var i befintligt skick jag förlorade inte några pengar det kommer inte du heller att göra om du repererar detta själv Ingrid o Conny
 

MiniGordini

FD HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
28156
Medlemskap
2021
Säljaren kanske är en medlemskamrat, var lite försiktiga med invektiven.

En av anledningarna till att jag valde att sudda över säljarens namn och adress på fuktintyget jag la upp.

Oavsett vad han visste eller inte om bilen han sålde finns det ingen anledning att hänga ut honom på något sätt.
Det är inte så att någon annan riskerar "att bli lurad", jag tror inte han kommer skaffa en ny husbil igen.
 

Gbgivan

HBK Intresserad
Inlägg
93
Kommun
Göteborg
Ok ingen ny husbil igen pga ålder, då förstår jag varför du inte vill gå vidare, man skall visa respekt för ålder inte alltid man kan ha koll på allt då,respekt!
 

MiniGordini

FD HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
28156
Medlemskap
2021
Ett halvbra sätt att kolla om ägande, körsträcka per år och om bilen fått ombesiktning m.m. är den här sidan. Skriv in regnummer, klicka på att det är rätt bil och skrolla nedåt bara.
Körsträcka per år syns tydligt (Man får t.o.m. en tabell på år kontra sträcka.), körsträcka vid bes. syns tydligt, ombesiktning syns tydligt, ägarbyte syns tydligt, om bilen varit till salu på Blocket eller liknande så ser man priset som var satt m.m.

Eftersom bilen tydligen bara körts fram och tillbaka från vinterförvaring och till bes. senaste åren så kommer det tydligt upp om det stämmer eller inte m.m.

Sök registreringsnummer, fordonsdata, historik...

M.v.h. JANKRO.

Bra länk! Kände inte till den sedan tidigare.
 
Toppen