Hej Bettan o Bertil, det här ämnet har varit uppe rätt många gånger redan, och jag har en fråga eftersom du verkar vara bevandrad i ämnet.
Jag har länge använt några droppar av silver till min färskvattentank och den har alltid hållt sig ren och fullständigt "slemfri" på väggarna inne i tanken.
De få dropparna silver som man har i 100 literstanken, och de få skvättar man sedan får i sig av det vattnet är inget som bekymrar mig nämnvärt

:.
Så till min fråga. Cowboys sades förr ha en silverdollar i vattenflaskan för att hålla vattnet fräscht.
Om man slänger i några gamla äkta silverbestick i färskvattentanken blir det då någon utfällning från dem som gör nytta för vattnets kvalité och vattentanken, eller gör de lika lite nytta i vattentanken som i besticklådan där de har legat i en evighet

.
Silvermynt i vattenflaskan och att grekerna förvarade mat i silverkärl är gamla trix som är känt och som säkert fungerar. Om du lägger ner ett silverbestick så skulle det nog också fungera men du kan ju inte garantera rätt dos. Viktigt att man har rätt dosering för att du ska få rätt verkan. Men vattentanken kanske är ett bra ställe att gömma sina guld-och silversmycken i. Det finns ett användningsområde där silver har en överlägsen funktion och det är just i vattentankar pga dess långtidsverkan.
Impala-Flamman:När det gäller antibiotikaresistens och andra nackdelar med tarmbakterier mm så är det ju viktigt att man inte använder några preparat på fel sätt, äter kött med antibiotikarester, livsmedel med hållbarhetstillsatser osv osv (jag avstår hellre från importerat kött än rent vatten i tanken). När det gäller silver så finns det inte, vad jag har kunnat läsa mig till, några bevis för att det bidrar till antibiotikaresistens, på det sätt som silver verkar på mikroorganismer är det inte heller troligt. När det gäller behovet av tillsatser till vårt vatten (från kommunala vattentäkter) så håller jag med dig, det behövs i allmänhet inte men om vi tar vatten från enskilda vattentäkter och vatten från sydligare breddgrader ökar risken markant och vid sådana tillfällen kan tillsatser öka säkerheten.
Göran K: jag skall inte tråka ut dig och göra det till en gråvattentråd, det är mitt sista inlägg i tråden.