• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

vattenpump

F

F.d. 12566

Guest
Hej därute.. vi har problem med vår vattenpump. den står o går hela tiden
när man startar den. Tanken har gått tom och jag har hört att det kan bli luft.
vad kan man göra åt det, om någon vet, skall man köpa ny pump ?
Eller pumpdel.
det är en Fiat Fendt -91.
tack för all hjälp
Herrljungabil:mcride:
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.628
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: vattenpump

Hejsan, en 91'a. Då dyker frågan upp, har du tryckvattensystem, eller en pump som startar på brytare i kranarna, vilket var vanligast då.

Kommer det vatten när du öppnar en kran?

Om du har brytare i kranarna så har nog någon gått sönder och ligger till även när kranen är stängd, så pumpen går hela tiden, då kommer det vatten ur kranarna när du öppnar dem.

Om du har tryckvattensystem och det inte läcker någonstans,
så kan pumpen vara trasig så den inte får upp trycket.
Eller en trasig tryckvakt som inte stänger av pumpen vid uppnått tryck.
Eller den suger tjuvluft över vattenytan, men då kommer det inte vatten ur kranarna när du öppnar dem.

M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 12566

Guest
Sv: vattenpump

Hej JANKRO. tack för tipsen Det verkar vara det sista som du beskriver.
vi har en pumpknapp och vattnet skall komma när man lyfter på kranen.
Pumpen går hela tiden och man tycks höra ett surplande.
fråga är om det är en luftläcka eller om det har kommit in luft i och med
att tanken gått tom.
kan man få bort luftfickorna
Mvh Roger
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: vattenpump

En kanske dum fråga, men har ni testat och fylla upp tanken ?

Min Burstner -92 har en pump som tydligen fungerar med brytare vid kranarna men även styrs av trycket, det är en sugpump med sugrör ovanpå tanken bör ju finnas nån sil eller liknande i tanken som ev. skulle kunna bli tät av nån gegga, går inte se i min tank eftersom sugröret sitter i ena änden av tanken och rensluckan i andra ! Idiotiskt !

Behöver gorillaarmar för att komma den sidan inifrån.

Edit: Körde avkalkningsmedel härom veckan och det kom ut lite grönbrun gegga efter genomkörning av vattnet ur kranarna.
 
Senast ändrad:

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: vattenpump

Känner du att det kommer luftstötar ur kranarna när pumpen går ?
I så fall kan det var läckage på pumpen sugsida så att den bara suger luft om tankanslutningen sitter på tankens ovansida.

Inga luftstötar kan betyda det är tät på antingen sugsidan eller trycksidan oavsett var tankanslutningen sitter eller att pumpen inte kan bygga tryck.

Jag vet faktiskt inte om pumparna har membran ( som en cykelpump ) eller impeller ( skovelhjul ) med en tryckregulator på trycksidan, brukar det inte även sitta sil/filter på pumpens sugsida ?

Tyvärr kan jag inte komma med mer förslag än så eftersom jag oxå är lite novis på dessa vattensystem.

Bör väl finnas några fler här som vet mer om hur pumparna fungerar och hur man kan kolla dess funktion.
 
Toppen