• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vattenpass till husbilen

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
480
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.259
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Fantastiskt vad de kan hitta på! Tänk att det är möjligt att sälja en elektronisk mojäng som kräver en telefon utöver själva sensorn för att ersätta en eller två libeller, något som dessutom funkar utan batteri.

//Michael, medlem
 

landetRunt

HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Söderköping
HBK-Nr
32411
Medlemskap
2024
Instämmer till fullo, man förenklar nog om man ser det som en pryl som kan ersättas med en 10cm lång plastbit med noggrannheten man får för lägsta pris - EasyLevel ger tillförlitlig avvägning varje gång och man ser hur mycket man ska upp och vilket eller vilka hjul. Förbehållslös rekommendation!
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.877
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Har använt EasyLevel sedan det kom, många år är det. Har iofs ett vattenpass inbyggt i hustrun, men den korrigeringen/reklamationen brukar komma först efter att vi parkerat färdigt, fått ut markisen och druckit en öl. ;) Visst finns det appar till telefonen och andra hjälpmedel, men den exakthet, bekvämlighet och möjlighet till korrigering som EasyLevel levererar, tycker jag är svårslagen.
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.776
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Till min iPhone har jag appen Truma (gratis) som är till att styra Aldepannan via mobilen och Trumas AC. I den appen finns under "verktyg" nivellering. Callibreras före användning, sedan är det bara att lägga den på golvet eller annan yta så är det en boll som rullar ner till lägsta platsen och det står hur många cm man måste höja varje hörn/hjul. Väldigt smidig och det behövs inga ytterligare sensorer.
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.226
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Till min iPhone har jag appen Truma (gratis) som är till att styra Aldepannan via mobilen och Trumas AC. I den appen finns under "verktyg" nivellering. Callibreras före användning, sedan är det bara att lägga den på golvet eller annan yta så är det en boll som rullar ner till lägsta platsen och det står hur många cm man måste höja varje hörn/hjul. Väldigt smidig och det behövs inga ytterligare sensorer.
Finns även till Android
 

Holen

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Leksand
HBK-Nr
38456
Medlemskap
2024
Fantastiskt vad de kan hitta på! Tänk att det är möjligt att sälja en elektronisk mojäng som kräver en telefon utöver själva sensorn för att ersätta en eller två libeller, något som dessutom funkar utan batteri.

//Michael, medlem
Ja det är otroligt vad man kan hitta på. Jag har inte den turen att födas med ett vattenpass inbyggt, så jag får nöja mig med att kunna skilja på upp och ner och det känns ganska ok ändå.
Jag skaffade EasyLevel då vi åkte husvagn ganska skönt att backa till husvagnen i nivå så bra som underlaget tillät, speciellt när det rengnar och då hade det inte hjälpt med inbyggt vattenpass i huvet.
Vi har nu skaffat husbil då min fru till största del sitter i rullstol, vi kände att det skulle vara skönt att ha toaletten så till att vi slapp göra bytet mellan bil och husvagn när behov infann sig när vi var på rull.
Vi hittade en beg husbil med passande planlösning, men den var utrustad med något så onödigt som Hydrauliska stödben, jag var väl inte så imponerad av försäljarens argument om att det måste man ha. Men döm om min förvåning vad det har varit helt underbart i vinter snålblåst, regn snöyra och kallt ner till -25 när vi varit ut och åkt 80% fricampat, bara ner med stödbenen med fjärrkontrollen och köttbullarna har leget i mitten på stekpannan. Vad en onödig grej kan va bra ibland.
Och nu när det är bättre väder och frugan är mer intresserad att sitta ute så insåg jag att EasyLevel kan vara till hjälp trots stödbenen som ställer bilen i nivå utan min inblandning, det kan vara bra ibland att kunna kör eller backa in bilen i så bra nivå som möjligt då det är viktigt att fot steget inte hamnar för högt då det blir problem för frugan att ta sig in och ut.
Hur det kan bli med onödiga grejor.
Många investerar enorma summor i solcellsanläggningar med appar för våra telefoner mikrovågs ugnar och airfryers kaffe kapselbryggare och 32"-40" tv apparater som gör att man måste ha svindyra inverter m.m. listan kan göras lång.
Sen campar man några månader på sommaren. Då är det bra att kunna vara kaxig och säga jag har då inbyggt vattenpass i huvet.

Ibland kan man bli förvånad över vad jag inte trodde också kan vara bra Det vissa inte behöver kan vara till stor hjälp för andra.

Classe.
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.756
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Fantastiskt vad de kan hitta på! Tänk att det är möjligt att sälja en elektronisk mojäng som kräver en telefon utöver själva sensorn för att ersätta en eller två libeller, något som dessutom funkar utan batteri.

//Michael, medlem
Jag har en liten böjelse att tävla med mej själv att få bilen så bra i våg som möjligt utan hjälpmedel, antingen om det är någotsånär plant försöka
hitta den rätta platsen där bilen står tillräckligt plant direkt genom att känna av lutningen när vi kör över platsen, alternativt om det är sluttning, försöka lura ut hur jag skall lägga kilarna för att jag skall jämna ut lutningen i båda riktningar, typ 3:dje nivån på vänster fram och första nivån höger fram. Sedan kollar jag med mobilappen på bordet, och oftast blir det tillräckligt bra. En kul lek när man är ute med husbilen?! :rolleyes:
 

cosmos

HBK Medlem
Inlägg
194
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Hej, det är noterat att du skrev "stämmer det oftast" ;). Inte helt säkert alltså :p.

M. mycket v.h. JANKRO.
Det kan räcka med en handbromsöl för att den inte ska stämma längre men å andra sidan märker man inte problemet förrän nästa dag. Ibland har jag löst problemet beroende på underlag att dra åt handbromsen lägga i ettan och spinna lite i gruset,
 

roker

HBK Medlem
Inlägg
136
Kommun
Gävle
HBK-Nr
25903
Medlemskap
2024
Hej. Om man inte är alltför noga kan det räcka med att öppna kylskåpsdörren, står den still när man öppnat den till hälften, ja då får det duga för mig. mvh Rolf.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.287
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Hej. Om man inte är alltför noga kan det räcka med att öppna kylskåpsdörren, står den still när man öppnat den till hälften, ja då får det duga för mig. mvh Rolf.
Men om nu kylskåpet sitter på bilens vänstra sida (i körriktningen) och bilen lutar kraftigt åt vänster så kommer den att hålla sig fint halvöppen, det samma gäller om kylen sitter till vänster och bilen lutar åt höger, eller hur ? ;)
 
Toppen