• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vattennivå

Bengt & Pia

HBK Medlem
Inlägg
67
Kommun
Värnamo
HBK-Nr
9631
Medlemskap
2024
Köpte en ny Elnagh Prince våren 2012 av Hobby Fritid när vi hämtat bilen visade det sig att nivå givaren för färskvatten tanken inte fungerade.:mad: Efter flera turer till Tenhult och tele samtal o mailkontakt har dom bytt givare, EBL och nu senast manöverpanel utan framgång. Det känns som att dom inte kan klara av att lösa problemet.:confused: Inte vad man tänkt sig när man köper en bil av en känd firma. Finns det någon här i husbilsklubben som har någon ide på vad är för fel?

//Bengt
 
F

F.d. 25288

Guest
Sv: Vattennivå

Nivåmätarna lever nog ett eget liv.Min Hymer har samma problem,Visar halv tank när färskvattnet rinner över och 25% när gråvattentanken är tom.Sedan helt plötsligt är allt rätt.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Vattennivå

Vår givare i färskvattentanken krånglar åt andra hållet - visar full så snart man fyller i lite vatten. Misstänker kalkbeläggning på givarsonderna. Ska försöka rengöra dem med ättika. Återkommer när jag ser resultatet.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Vattennivå

I en helt ny bil borde väl allt fungera när den lämnar säljaren.
Själv misstänker jag att i det här fallet är någon form av avbrott någonstans i förbindelsen mellan givarna och panelen, ev. strömförsörjningen.
 

Bengt & Pia

HBK Medlem
Inlägg
67
Kommun
Värnamo
HBK-Nr
9631
Medlemskap
2024
Sv: Vattennivå

Vattennivå mätaren har aldrig fungerat. det går tre kablar från givaren till EBL där i mellan är det kontakt. Kablage till manöverenhet har jag inte kunnat kolla.

/Bengt
 
F

F.d. 24443

Guest
Sv: Vattennivå

Hej Bengt.

Mät kablaget mellan kontakten till armaturen och boxen.. Och mellan boxen och panel. Har för mig det sitter CBE grejer i en elnagh va?
Låter som ett kablage fel.. antingen ett brott eller felaktigt inkopplat.
Behöver du hjälp och åker mot Jönköpings hållet så hojta till. :)
 

Bengt & Pia

HBK Medlem
Inlägg
67
Kommun
Värnamo
HBK-Nr
9631
Medlemskap
2024
Sv: Vattennivå

Hej!
Det stämmer att det är CBE. Mellan givaren o elektroblocket har jag mätt och det är kontakt. Lite knepigare att mäta kablaget mellan elektroblocket o panel. Skall kolla på det.:rolleyes: Inte omöjligt att jag hör av mig om jag kommer mot Jönköping :)

//Bengt
 
Toppen