• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vattenläckage!!

Häggen

FD HBK Medlem
Inlägg
630
Kommun
Umeå
HBK-Nr
5265
Medlemskap
2022
Hallå husbilsvänner.
Fick syn på att jag hade ett litet vattenläckage någonstans bakom Aldepannan. Efter ett letande i det trånga utrymmet såg jag efter en stund att det sipprade lite i en y-rörskoppling på varmvattensidan. Tömde varmvattenberedaren och plockade i sär denna y-koppling. Slangarna gick inte att dra isär från y-röret utan själva plasten i y-röret gick av. Testade sedan när jag fick löst alla slangar o blev snopen hur dessa y-rör var söndermurknade. Det var tre st sådana kopplingar på 50 cm slang. Skall byta alla dessa och ställer frågan om det ser ut så på alla husbilar. Har en Concorde år 2001 och detta skall ju vara en så kallad kvalitetshusbil. Tycker efter att sett detta att det inte alls är konstigt med fuktskador för själva konstruktionen inbjuder ju till detta. Kan förstå försäkringsbolagen att inte ersätta sådana skador.
 

göte27

HBK Medlem
Inlägg
183
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
27
Medlemskap
2024
Sv: Vattenläkage!!

Hallå husbilsvänner.
Fick syn på att jag hade ett litet vattenläckage någonstans bakom Aldepannan. Efter ett letande i det trånga utrymmet såg jag efter en stund att det sipprade lite i en y-rörskoppling på varmvattensidan. Tömde varmvattenberedaren och plockade i sär denna y-koppling. Slangarna gick inte att dra isär från y-röret utan själva plasten i y-röret gick av. Testade sedan när jag fick löst alla slangar o blev snopen hur dessa y-rör var söndermurknade. Det var tre st sådana kopplingar på 50 cm slang. Skall byta alla dessa och ställer frågan om det ser ut så på alla husbilar. Har en Concorde år 2001 och detta skall ju vara en så kallad kvalitetshusbil. Tycker efter att sett detta att det inte alls är konstigt med fuktskador för själva konstruktionen inbjuder ju till detta. Kan förstå försäkringsbolagen att inte ersätta sådana skador.

Hej.Dina y-rör är nog tillverkade av polypropylen (pp-plast) den är inte åldringsbeständig-uvbeständig framför allt om den utsätts för värme så går det väldigt fort till att den blir som fnöske.Skaffa rör av polyten i stället.
Hymerkoncernen har en del husbilar som har takluckor tillverkade av pp-plast. Jag har själv en lmc som har sådana takluckor (tre stycken) .På tio år har gått åt sex luckor.Dom blir så sköra att det inte går att ta i dom för då faller dom sönder i småbitar ungefär som mariekex.
 

Häggen

FD HBK Medlem
Inlägg
630
Kommun
Umeå
HBK-Nr
5265
Medlemskap
2022
Sv: Vattenläkage!!

Tack Göte för ditt svar.
Svårt för en lekman att veta vad alla beståndsdelar till en husbil är av för material och veta vad dessa har för hållfasthet. Blir svårhanterligt om man får veta i efterhand att dessa grejor håller i några år. Man tycker ju att om man satsar x antal hundratusen på kvalite så skall det märkas. Lika bra kanske att satsa på Rustakvalla så vet man från början att det kan rappla men man har i alla fall inte betalat skjortan.
 
Toppen