• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vattenläckage

B-O

HBK Medlem
Inlägg
79
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
6061
Medlemskap
2024
Har köpt en begagnad Burstner 1991 års modell, halvintegerad. När det regnar läcker det in vatten höger sida längst in under instrumentpanelen ner på golvet. Det är inte mycket men det blir en del vattendroppar som rinner ner på golvet. Har varit hos glasmästaren som tagit bort framrutan. Han rengjorde och satte dit rutan igen och tätade både mellan gummilisten och rutan och gummilisten och karossen. I dag regnade det något igen och jag fick se att det fortfarande kommer in vatten. Det verkar inte läcka in alltidf när det regnar utan bara ibland. Finns det någon som har någon idé om var vattnet kommer in?
Tacksam för svar!
B-O
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Vattenläckage

Hej och ursäkta att jag skriver om något helt annat här, men det handlar ändå om vattenläckage.
Låg och sov natten mellan lördag och söndag i allsköns ro uppe i alkoven, då jag långt borta i sömnen tyckte mig urskilja ett väsande.
När jag kommit till sans rasade tankarna omkring i skallen; är det en fågel, sopar någon parkeringen håller luften på att gå ur däcken???
Konstaterar att väsandet kommer någonstans bakifrån husbilen.
Kliver ner för stegen och sätter fötterna på mattan - PLASK!
Åh så trevligt, fotbad i husbilen!!!
Stänger fort som ögat av strömmen till vattenpumpen och öppnar vattenkranen i pentryt för att lätta trycket.
Vad som hade hänt var att slangen från vattenpumpen spruckigt. Detta med en armerad 1/2 tumsslang utan att den legat och skavt mot något. Detta var dessutom andra gången med samma slang!
Den följande timman låg frun och jag på golvet och torkade upp vatten och åter vatten. Det var mängder. Vet inte hur länge det hade sprutat.

Ska man kanske byta ut slangarna efter några år. Dessa är 12 år nu.

MVH Erling
--------------------------------------------

Snacka om att byta ämne på en tråd ......

Inlägg om sprucken slang flyttade hit: http://www.husbilsklubben.se/forums/t33972/ /HBK Web

p150bob :

För att man skall kunna göra en läcksökning så är ett sätt att någon sprayar med vattten mot rutan och någon ligger på rygg på golvet i fram och kikar upp mot vat det kan komma .

En anledning kan ju vara att dräneringshålet för ventilationsinblåset är täppt och det märker du genom att öppna huven och bara slå i 1 dl vatten i den plastbaljan och se om det rinner ut genom dränerinsslangen .

Är det tätt där så kommer ju hela plastbyttan/luftinsläppet fyllar med vatten och sedan rinna in genom värmepaketet och vidare in på golvet .

För att täta rutramen så finns det ju : Biltema Sverige tätas både runt list mot rutramen samt list mot glasrutan men detta bör ju glasmästaren gjort redan .
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Vattenläckage

För att kolla om rutan läcker så sprayar man fönsterputs flödigt från utsidan. Sedan tar man tryckluft och försöker komma så nära monteringsytan som möjligt. Detta är ett tvärsäkert sätt om rutan är limmad.
Är det gummilist som rutan är dragen med kanske det blir lite knivigare att komma åt.

Om det är ett mycket liten läcka någon annan stans så kan det vara svårt att hitta eftersom det är regnvatten som läcker lättast. Inte kranvatten.
 
F

F.d. 50064

Guest
Sv: Vattenläckage

Hej p150bob
Jag använde metylenblått finns på apoteket är ett pulver.När det regnar tar du en knivspets med pulvret och strör i regnvattnet som kommer på taket/skarvar eller där du misstänker att det kommer in.Sedan går du in o sätter dig i bilen o väntar.Blir läckaget blå färgat så har du hittat stället.Du får nog hålla på några gånger innan du hittar misstänker jag, men sedan är det bara att täta.
Lycka till
Anton
 

erling 54

FD HBK Medlem
Inlägg
106
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
1924
Medlemskap
2023
Sv: Vattenläckage

Jag är hemskt ledsen för mitt övertramp. Lovar att inte trassla till det så i fortsättningen.

Erling
 
Toppen