• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vattenläcka i skåpet med Truma C6002

Gotand

FD HBK Medlem
Inlägg
213
Kommun
Gotland
HBK-Nr
4880
Medlemskap
2023
Jag var ute förra helgen med husbilen. Vädret var lite kyligt och blåsigt, så vi satte på värmen. När vi satt och drack kaffe, så hördes en lätt smäll. Vi undrade om det kunde varit en fågel som flugit in i bilen. Tänkte inte mer på det, förrän frugan gick bak till köket. Då var golvet vått av varmt vatten. Som tur var hade det mesta runnit ut genom hål för luftslangar, som gick ner i ett lastutrymme längst bak. Vi torkade upp det mesta och fick hänga mattan på tork.
Min första tanke var att Pannan i Truman hade blivit hål på. Bilen är från 1997. Men efter att jag kopplat bort inkommande vatten och slog på pumpen , så forsade vattnet ändå. Det var ju skönt. Annars hade vi fått klara oss utan varmvatten och bara kört luftvärme. Men att få tag i den, som det visade sig läckande slangen , krävde att jag monterade ur Trumapannan , ur den lilla garderoben, för att komma åt att byta slangen. När jag då fick fram pannan så såg jag att fläkten var full av dammråttor. Så jag bestämde mig för att montera ur fläkten, Vilket var besvärligare än jag trott. Hela överdelen på Truman fick lossas, och så kunde jag peta och blåsa ur de sega dammtussarna. Orsaken till att slangen sprack tror jag var , att varmvattnet trycks ut i kallvattenledningen. Det finns ingen backventil på inloppet, för i.s.f. skulle inte frostvakten kunna tömma varmvattenberedaren. Åtminstone inte med den inkopplingen av vattnet, som jag har. Så det får nog bli nån modifiering. Min HB är en LMC 6400 från 1997.
 
Toppen