• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vattenläcka bakom duschkranen, Burstner Ixeo

F

F.d. 25448

Guest
När jag använder duschkranen läcker det ut vatten längst ner under plastväggen. Det måste alltså rinna vatten på insidan. Jag märkte detta nu efter vinterförvaringen. Vi har försökt titta hur det ser ut på baksidan men förstår inte riktigt hur man kommer åt. Den del av väggen som kranen sitter i sitter skruvad bakom sidorna. Någon som vet vad det kan vara för fel? hur man åtgärdar det eller kommer åt att se hur det ser ut bakom? Jag bifogar lite bilder på hur det ser ut.
 

Argos 747

HBK Medlem
Inlägg
483
Kommun
Vara
HBK-Nr
7399
Medlemskap
2024
Sv: Vattenläcka bakom duschkranen, Burstner Ixeo

Hej råkade ut för detta förra året. Du har en trasig kran. Väggarna sitter skruvade och sammanlänkade i varandra samt att plastväggarna är satta mot väggarna i duschen med dubbelhäftande tejp. Du måste tyvärr ta ner all plast samt duschväggen sim du vecklar ut och hållaren på väggen för dusch. När detta är gjort byt kran det är enkelt tar 5 min. Men skruva ner allt och sätta ihop tar lite tid var försiktig när du tar i sär det allt sitter i varandra. Hör av dej om. Något är knepigt. Ulf.johanssonvara@hotmail.com
 

Sten-Åke o Maisy

HBK Medlem
Inlägg
628
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
1130
Medlemskap
2024
Sv: Vattenläcka bakom duschkranen, Burstner Ixeo

Jag tror inte att kranen är trasigt, men det är bara oringarna som har hoppat ur.
Skruva av ytterdelen på kranen så ser du oringarna som kanske har hoppat ur.
 

Argos 747

HBK Medlem
Inlägg
483
Kommun
Vara
HBK-Nr
7399
Medlemskap
2024
Sv: Vattenläcka bakom duschkranen, Burstner Ixeo

Kan det vara också men är det bakom väggen kan det frusit sönder också. Viktigt att kolla upp för det är mycket fuktkänsligt material bakom plasten.
 
F

F.d. 25448

Guest
Sv: Vattenläcka bakom duschkranen, Burstner Ixeo

Tack så mycket för Era snabba svar, jag hör av mig vidare om fler funderingar uppstår.
 

Essal

HBK Medlem
Inlägg
325
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2280
Medlemskap
2024
Sv: Vattenläcka bakom duschkranen, Burstner Ixeo

Hej

Hade samma problem i går när jag tog ut HB efter vintern. Skruvade ned hela dusch delen, det visad sej att o ringen hade lossat, troligen p.g.a. dåligt tömd vatten innan vintern så frosten pressat ut fästet till vatten kopplingen. Brukar vara noga med att tömma allt vatten, blåsa lite i kranarna och ställa alla kranar öppna över vintern Slarv :mad: av mej, bra att veta till nästa år.

Lasse
 

sevallbo

HBK Medlem
Inlägg
386
Kommun
Gävle
HBK-Nr
12327
Medlemskap
2024
Sv: Vattenläcka bakom duschkranen, Burstner Ixeo

Vår duschkran frös sönder fast vi hade full värme på . Använder bilen året runt ,hade som kallast - 18 ( utomhus ) .Burstner stod för bytet efter lite tjafs ,den är ju made for sweden he he .Sevallbo
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Vattenläcka bakom duschkranen, Burstner Ixeo

Hej

Hade samma problem i går när jag tog ut HB efter vintern. Skruvade ned hela dusch delen, det visad sej att o ringen hade lossat, troligen p.g.a. dåligt tömd vatten innan vintern så frosten pressat ut fästet till vatten kopplingen. Brukar vara noga med att tömma allt vatten, blåsa lite i kranarna och ställa alla kranar öppna över vintern Slarv :mad: av mej, bra att veta till nästa år.

Lasse

Ett tips - använd en våtdammsugare och sug ut allt vatten ur systemet med öppna kranar och pumpen igång. När vi gör så får vi ut minst en 1/2 lit vatten till, efter att vi tömt enligt konstens alla regler.
Vi använder en kort bit cykelslang för att täta mot vattenutkastarna i kök, dusch och handfat.
 
Toppen