• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vattenkranspackningar

F

F.d. 27875

Guest
Hej,

Jag har en dushblandare med vad som ser ut som en förminskad version av en FMM-kran med dubbla kranar hopkopplade med ett T-rör till duschmunstycket. Jag öppnade kranarna och kunde inte se några sprickor ed efter frostsprängning. Gissar därför att packningarna behöver bytas, men vart får man tag på nya? (Gärna i Göteborgstrakten.)
Packningarna är ca 10 mm tvärs över den gummerade tärytan.

Tack för alla tips.

/Mikael
 
F

F.d. 3297

Guest
Sv: Vattenkranspackningar

OK, Hans,
fiberpackningar till varmvattnet och gummi till kallvattnet.
Annars måste du snart köpa ny packningssats.
 
F

F.d. 27875

Guest
Sv: Vattenkranspackningar

Tack skall ni ha.

Mina ser likadana ut (svart gummi) så då är det kanske inte frosten som fått dem att läcka ...

Skall ta en sväng förbi Ringöns rörshopp och se om de känner igen dem.

/Mikael
 
F

F.d. 27875

Guest
Sv: Vattenkranspackningar

Rörshoppen hade inte så små kägglor. Det är själva mässingsstomen i kägglan (den tätande delen av kranen) som spruckigt. Ser inte ut som om den frusit sönder itan snarare som om den spruckigt pga för mycket kraft/våld i samband med ärjning som gjort kranen mycket trög.
Någon som har tips på fler inköpsställen av dessa miniatyrkranar? Har kollat Kama och Watski utan napp. Letar både komplett kran och ersättningskägla, allt för att komma ut på vägarna igen.

Mikael
 
Toppen