• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vatten system

F

F.d. 53872

Guest
Köpte en mycket välvårdad Fiat Ducato Frankia 570 TME, årsmodell 88, i sommras. Vatten till disk/dusch fungerar inte som man kan vänta sig, när man stänger kran till disk/dusch, stannar inte pumpen så jag måst ta bort kabel från pumpen för att stoppa vattenflödet, omvänt gäller gäller för att få fram vatten till dusch/disk. kranarna.:) Någon som har tips om vad det kan var för fel och hur man ska gå tillväga för att åtgärda problemet.
mvh,/CentreradTumme:twitcy:
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.599
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Vatten system

Hej portwood. I din variant av vattenpump så har du helt säkert en liten mickrobrytare inne i kranarna som startar pumpen. Det vanligaste felet brukar vara att mickron eller kablarna är trasiga så pumpen inte startar, men din går ju hela tiden så mickrobrytaren i någon av kranarna kan kanske ha fastnat i tillslaget läge. Kolla under bänken vid kranarna, där bör du se två tunna kablar komma ner ihop med slangen/röret till vattnet. Lossa den ena eller båda kablarna och kolla om pumpen stannar. Om pumpen stannar då så ligger felet i den kranen. En del kranar går att plocka sönder och fixa till eller byta brytaren i. Men enklast är nog att köpa en ny kran och montera dit. De flesta gamla modeller av kranar går fortfarande att få tag på men det är lika enkelt att köpa en av nyare modell och montera. Mickrobrytarna brukar gå direkt till pumpen, men det finns även en del som går via ett relä och då kan felet vara att reläet har fastnat i tillslaget läge.

Lycka till. JANKRO.
 
F

F.d. 53872

Guest
Sv: Vatten system

Tack för tipset Jankro, ska försöka och se om jag kan hitta felkällan.
Hög tid att ta tag i vattenförsörjningen. Den ska ställas på den 29april och besiktas 14maj.

Någon som vet var man kan få tag på ett glas till baklyktan. Fiat Ducato årsmodell 1988; SIEM 14127.
:mad:/lg
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen