• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vatten smakar plast inte gjort det förut

Argos 747

HBK Medlem
Inlägg
483
Kommun
Vara
HBK-Nr
7399
Medlemskap
2024
Hej har en burstner ixeo 2011 varit ute tre veckor i sommar vattnet har inte smakat plast på de tre veckorna eller förut. Tömmer alltid tanke. Helt och byter alltid vatten var tredje dag.åkte till kusten förra helgen med nytt vatten i tanken det både luktade och smakade plast kom hem sköljde ur och luftade tanken nu ute med hb igen och Gud vad det luktar och smakar plast hjälp vad göra har haft hb husvagn i 10 år och aldrig problem
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.614
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Vatten smakar plast inte gjort det förut

Hejsan, har tyvärr ingen aning. Men om det har funkat förut och börjat lukta nu så borde något ändrat sig.
En vild gissning, om du kör med v.v. beredaren på för jämnan eller ibland, skulle vara en backventil eller något i systemet som släpper tillbaka lite av varmvattnet till tanken, och på så sätt tar fram plastlukten......Men som sagt, en vild gissning.

Du har inte ändrat på något i systemet som du fyller bilen från?

M.v.h. JANKRO.
 

Argos 747

HBK Medlem
Inlägg
483
Kommun
Vara
HBK-Nr
7399
Medlemskap
2024
Sv: Vatten smakar plast inte gjort det förut

Hej använder vv beredare örterst sällan fyller jag tanken låter bilen stå ett dugn smakar det plast öppnat tanken tagit prov direkt i tank luktar smakar plast. Intressant tanke med vv beredare någon som kam utveckla.
 

Argos 747

HBK Medlem
Inlägg
483
Kommun
Vara
HBK-Nr
7399
Medlemskap
2024
Sv: Vatten smakar plast inte gjort det förut

Kom på om jag tömmer systemet helt och fyller på nytt dock utan att fylla vv beredare väntar ett dygn smakar det inte plast då är det ju vvberedare. ??
 

Night hawk

HBK Medlem
Inlägg
438
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2024
Sv: Vatten smakar plast inte gjort det förut

Hej!

Vild gissning är att du fått en bakterietillväxt som frigör "plast"-smaken (bildas gaser när de äter/växer), trots att du är noggrann med att byta vatten. Det kan sitta i en slangbit/ plaströr (även påfyllningsröret) och behöver inte vara placerat i tanken.

Har du provat med en Klorin-kur?
Följde själv instruktionen på Klorin-flaskan och fyllde upp hela mitt system (inkl VV-beredaren 100 L), lät det komma ut i samtliga armaturer och fick stå ett par timmar. Sköljde sedan ur med två fyllningar med rent vatten. Det smakade ytterst lite "klor" under första fyllningen på resan därefter men sedan har det varit helt fritt från otäcka smaker.

Man får nog helt enkelt testa sig fram till en lösning.
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Vatten smakar plast inte gjort det förut

Jag brukar också ta Klorin-kuren 2 ggr /år och är noga med att låta tanken lufttorka. Men nu läste jag till min stora förvåning i husbilstidningen "Husbilen nr 6/2013" i ett avsnitt som heter Tips till novisen. Tips: Fyll alltid fullt när du kommer hem, töm inte ut kvarvarande vatten. Små skvättar omges av mycket syre och blir fort varmt, dvs bakterierna trivs. Slut på tipset. I den övriga texten trycker man också på hur viktigt det är att använda egen slag för vattenpåfyllning för att slippa risken för bakterier, detta är naturligtvis jättebra. Men att stå med full vattentank en längre tid??????????
Kan någon förklara för mig om det ligger någon sanning i tipset? Hur gör ni andra med era vattentankar?

//Tommy :wideeyed:
 

Night hawk

HBK Medlem
Inlägg
438
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2024
Sv: Vatten smakar plast inte gjort det förut

Hej!

Tömmer alltid min tank och låter både bottenventil och locket på tanken vara avskruvat så att det luftar och torkar ut ordentligt.

På så sätt får inte bakterier något att frodas i. De gillar inte torra ytor.

Att låta tanken stå med orört vatten under längre tid kan aldrig vara lämpligt.
När man förbrukar vattnet så fyller man ju på med friskt med jämna mellanrum
och då håller man det stången på så sätt.

Alla som seglat vet att vattnet håller sig drickbart ett par tre veckor men sedan börjar
smått och gott komma fram.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.984
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Vatten smakar plast inte gjort det förut

"Att låta tanken stå med orört vatten under längre tid kan aldrig vara lämpligt."
Håller med, vatten ska inte stå en längre tid, men vilken tid pratar vi om?

Ett dricksglas vatten med ett A4 papper som lock kan stå i en källaren i 6 månader och är fullt drickbart om inte vattenglaset träffas av solstrålar..


Hur länge är vattnet drickbart som man köper på flaska?

Jag skulle ALDRIG någonsin låta bottenventilen stå öppen så att skit/ohyra kan komma in till tanken..

Själva fyller vi numera vattentanken när vi kommer hem!!!
 

chiquita

HBK Medlem
Inlägg
387
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
4243
Medlemskap
2025
Sv: Vatten smakar plast inte gjort det förut

Hej.

Precis detta med plastsmak har jag varit med om en gång, vattnet smakade och luktade plast. Det var så illa att vi inte kunde dricka det överhuvudtaget.

Vi hade haft den bilen ett par år och inte drabbats av det tidigare.
Efter ett tag så kom jag på orsaken: Plastslangen som jag använde då jag fyllde tanken ifrån huset! Den var ny och luktade svagt på utsidan men när jag smakade på vattnet ifrån slangen så var det helt vedervärdigt.
Det var bara att ta tillbaka den gamla fula slangen.

Du har inte bytt slang nyss?

Lycka till /Roy
 

Tant Sture

HBK Medlem
Inlägg
251
Kommun
Motala
HBK-Nr
2178
Medlemskap
2024
Sv: Vatten smakar plast inte gjort det förut

Hej på er. Efter att ha jobbat med Plast i 26 år, i produktion och som Test av material, maskiner och verktyg. Så måste jag fråga hur "Smakar" Plast ?
Koncistensen då man tuggar på Granulat det vet jag, även hårdhet samt i vissa fall med Färgbärare. Men smak där står jag som ett fån. Hur känns denna smak ?
Är det inte möjligen Bakterier, Alger eller annat som ger smaken ?

Tant Sture
 
Senast ändrad:

Tant Sture

HBK Medlem
Inlägg
251
Kommun
Motala
HBK-Nr
2178
Medlemskap
2024
Sv: Vatten smakar plast inte gjort det förut

Tror nog som du Knarrevik att det är klor i vattnet som ger konstig smak. Plast, näää detta anser då jag vara någonting omöjligt som ska kunna ge smak. Däremot kan det finnas rester av "Släppningsmedel", alltså handlar det i detta fall om kemikalier.

Tant Sture
 

Kristina & Janne

HBK Medlem
Inlägg
791
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2024
Sv: Vatten smakar plast inte gjort det förut

Jag plockade bort locket på tanken en gång. Dä jag skrivade dit den igen och drog åt ordentligt för hand så stänkte det ut vatten under färd. Var tvungen att dra åt locken med hjälp av en stor polygrip. Nu törs jag inte montera av locken mer då jag inte tror att de håller för så många åtdragninger.

Några tips?
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Vatten smakar plast inte gjort det förut

"Att låta tanken stå med orört vatten under längre tid kan aldrig vara lämpligt."
Håller med, vatten ska inte stå en längre tid, men vilken tid pratar vi om?

Ett dricksglas vatten med ett A4 papper som lock kan stå i en källaren i 6 månader och är fullt drickbart om inte vattenglaset träffas av solstrålar..


Hur länge är vattnet drickbart som man köper på flaska?

Jag skulle ALDRIG någonsin låta bottenventilen stå öppen så att skit/ohyra kan komma in till tanken..

Själva fyller vi numera vattentanken när vi kommer hem!!!


Chippen, är detta något nytt påhitt som används av fler?
Jag menar väl om vi kommer hem och fyller tanken och bilen står i kanske 4-6 veckor, skulle detta då vara ok? Men man lär väl byta vatten innan man åker iväg? Om vagnen står längre än 2 månader skall väl inte tanken vara full. Jag har i min husvagn Polar 590 2009 årsmod en svart plasttank medans det sitter i Kaben TM 750 T årsmod 2012 en vit plasttank. Har aldrig haft problem med bakterier men föredrar nog den svarta tanken eftersom ljuset inte kommer in och startar påväxten. Jag gör också som du, behåller bottenventilen stängd. Men full tank????? där går nog gränsen för mig, men du får gärna övertyga mig.

//Tommy :wub:
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Vatten smakar plast inte gjort det förut

Jag plockade bort locket på tanken en gång. Dä jag skrivade dit den igen och drog åt ordentligt för hand så stänkte det ut vatten under färd. Var tvungen att dra åt locken med hjälp av en stor polygrip. Nu törs jag inte montera av locken mer då jag inte tror att de håller för så många åtdragninger.

Några tips?

På vårt lock sitter det en gummipackning som tätar. Det är inte så att packningen fattas?
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Vatten smakar plast inte gjort det förut

"...smakar plast . . .

låter så definitivt och som om sådan smak uppfattas likadant av alla. Jag föreslår att du letar efter en förklaring till smakförändringen av vattnet i något vidare kretsar.

I de allra flesta fritidsfordon och mycket mer än så förvaras och fördelas vattnet i tankar och ledningar av plast - utan att det ger smakförändringar av den typ du beskriver.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.984
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Vatten smakar plast inte gjort det förut

Chippen, är detta något nytt påhitt som används av fler?
Jag menar väl om vi kommer hem och fyller tanken och bilen står i kanske 4-6 veckor, skulle detta då vara ok? Men man lär väl byta vatten innan man åker iväg? Om vagnen står längre än 2 månader skall väl inte tanken vara full. Jag har i min husvagn Polar 590 2009 årsmod en svart plasttank medans det sitter i Kaben TM 750 T årsmod 2012 en vit plasttank. Har aldrig haft problem med bakterier men föredrar nog den svarta tanken eftersom ljuset inte kommer in och startar påväxten. Jag gör också som du, behåller bottenventilen stängd. Men full tank????? där går nog gränsen för mig, men du får gärna övertyga mig.

//Tommy :wub:

Vi byter alltid ut vattnet innan vi ger oss iväg igen..
Förstår inte skillnaden mellan svart och vit tank, ingen av dessa träffas väll av dagsljuset och då borde det inte vara någon skillnad..
Jag personligen skulle inte vara orolig om det står fullt med vatten i tankarna 4-6 veckor, men om du vill känna dig säker byt ut vattnet efter halva tiden..

Jag vet också att vatten som står stilla i grävda brunnar håller i 6 månader så vatten i en vattentank som inte träffas av solen är jag inte det minsta orolig över att dricka efter 6 veckor, men jag skulle givetvis bytt ut vattnet om jag kunde innan man ger sig iväg igen, för vi vill också ha så fräscht vatten man kan få..

Läser precis av datumet på en flaska med vattnen, bäst före 2014-03-09 och det vattnet har garanterat inte enbart förvarats i en kyl tills den är dags att konsumeras, den har inget mirakelmedel i sig som förhindrar bakterietillväxt..

Har man där i mot redan bakterier i sin tank, visst kan vattnet bli dåligt betydligt fortare..
 
Toppen