• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vatten fungerar ej alltid!

S

steve.swe

Guest
Är precis tillbaks från 250mil Norge tur där vattnet slutade fungera. Pumpen låter när jag öppnar kranarn a men det kommer inget vatten. Från början ingen ting sedan lite droppande efter en dag rann det igen som vanligt. Känns som det är opålitligt vad göra??
 

Leif Karlsson

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1751
Medlemskap
2028
Sv: Vatten fungerar ej alltid!

Hejsan !

Jag har samma problem ibland ... men jag har en pump som är nedsängt i vattentanken. Ruskar jag lite på den så kommer den igång igen . Det beror på att det kommer lite luft i pumpen .. då funkar den inte ... man kan borra ett litet hål på ovan sidan på pumpen ca 2 mm hål då försvinner problemen :)
 
S

steve.swe

Guest
Sv: Vatten fungerar ej alltid!

Vad bra! Jag har plockat bort den och får prova att borra ett hål. Jag antar att du menar på ovansidan av det lilla huset nere på pumpen där själva propellern sitter?
 

Julle o Gunvor

FD HBK Medlem
Inlägg
232
Kommun
Motala
HBK-Nr
567
Medlemskap
2021
Sv: Vatten fungerar ej alltid!

kan också vara någon form av smuts i vattnet
tex kalkavlagringar eller algpåväxt
har råkat ut för det

hälde i en flaska äppelvinäger i fulltank
fick stå 2 dagar
rengjorde sedan

problemet löst
 
S

steve.swe

Guest
Sv: Vatten fungerar ej alltid!

Köpte en ny pump idag för 280 kr och monterade i. Blev mycket bättre fart på vattnet och verkar funka bra.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.628
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Vatten fungerar ej alltid!

Hej, du har troligen även en backventil någonstans på slangen (kan i.o.f. ibland sitta ihop med pumpen). Om den läcker bakåt och inte kan hålla vattnet kvar i slangarna så kan pumpen ha problem att få fart på vattnet ibland.

M.v.h. JANKRO.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.659
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Vatten fungerar ej alltid!

Problemet med luft i pumpen brukar uppstå när vattnet i tanken tagit slut (logiskt). Slangen som pumpen hänger i kan vara krokig, så att pumpen ligger på sned i tanken och kanske inte ens når botten. Då kan man lossa pumpen från slangen och sticka slangen genom en bit pv-rör, så styrs pumpen rakt ned igen.
 

krisla

HBK Medlem
Inlägg
42
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
4224
Medlemskap
2024
Sv: Vatten fungerar ej alltid!

Hej!
I vårt fall brukar pumpen alltid suga vatten på våren då är den riktigt tomt. Nu blev det tomt på vatten, men jag ska också prova att hälla i ättika. Vi dricker aldrig av vattnet utan tvättar och duschar och använder i toan.
Bra med alla tips man får genom Husbilsklubben.
Häls Lage
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Vatten fungerar ej alltid!

Då jag tömmer min tank så händer det att det blir luft i pumpen men det är enkelt åtgärdat för jag har en lucka i golvet där jag set tanken och då den är i plast och lite flexibel så tar jag bara och startar pumpen/öppna kranen och tar handen och trycker till på locket på tanken (a´la HLR) då verkar det som att det pressar ut luftbubblan för att det fungerar till 100% .
 
Toppen