• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vatten eller inte

CIGGE2010

HBK Medlem
Inlägg
29
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
34354
Medlemskap
2024
Köpte beg husbil för några månader sedan och den har sedan dess stått oanvänd. Nu inför vintern, inomhus, undrar jag om jag behöver tömma vattentankarna eller om firman tömde dem innan försäljningen. Hur brukar det vara?
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.273
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Jag skulle inte chansa på att husbilsfirman gjort något. Förmodligen har de tömt men varför inte kontrollera och göra det en gång till om det skulle finnas något vatten i tank, ledningar, VV-beredare och kranar. Det är ett arbete som inte är så svårt men som kan bespara dig stora kostnader, samtidigt som du lär dig lite om hur det fungerar (om det är första husbilen, annars vet du nog redan).

//Michael, medlem
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.109
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Jag tömmer husbilen på alla vätskor när jag kommer hem efter en resa, då vet man att det är tomt. Fyller på med färskt vatten när vi åker då är det inget som står och blir sunkigt.
Att tömma husbilen på vatten efter varje resa är inte nödvändigt vatten blir inte ”gammalt ”
däremot så här års måste man tömma för att inte få frysskador,vilket kan bli dyrt.
TS bör tömma bilen lita inte på att detta är gjort.
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.168
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Ang. gammalt vatten.
Ramlösa brunn skryter i sin reklam att vattnet tar 70 år på sig att sippra ner till källan.
Sen pumpas det upp, buteljeras, och får ett bäst före datum ...
Japp! Därvid blir det renat under processen och även fångar upp lite mineraler och annat som kan vara bra. Det är när det bulteljeras som klockan startar. Själva vattnet är ju miljarder år gammalt.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Japp! Därvid blir det renat under processen och även fångar upp lite mineraler och annat som kan vara bra. Det är när det bulteljeras som klockan startar. Själva vattnet är ju miljarder år gammalt.
Förr stod det på flaskan att vattnet var svagt radioaktivt. Det har man tagit bort, texten alltså. Hur det är med radioaktiviteten vet jag inte.
 

lars o margareta

HBK Medlem
Inlägg
1.426
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024
Köpte beg husbil för några månader sedan och den har sedan dess stått oanvänd. Nu inför vintern, inomhus, undrar jag om jag behöver tömma vattentankarna eller om firman tömde dem innan försäljningen. Hur brukar det vara?
det är inte bara bodelen du behöver tömma ,kolla även spolarvätska o kylaren
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.629
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
det är inte bara bodelen du behöver tömma ,kolla även spolarvätska o kylaren

Antar eftersom frågan dykt upp även fast den skall stå inomhus, att det inte finns värme utan det kan bli åtskilliga minusgrader på platsen.

Man bör nog försäkra sig om att inte bara tankarna är tömda utan också själva rör/ slangsystemet för vattnet är skapligt tömt på vatten och därmed också att vattnet är borta i magnetventilen till toaletten samt i själva kranarna, och beroende av dränkpump eller tryckpump också är borta ur ev. filter samt just tryckpumpen. Man kan nog inte alls lita på att allt vatten är borta ur systemet med insatsen från firman eller föregående ägare tyvärr, inte ens om tankarna är synbart tomma.

Rätt lätt, men ändå dessvärre lite svårt att kolla om man inte alls är van och vet nära noll om vattensystemet, kranar, ventiler och pumpar i ett husbilssystem. Tyvärr brukar instruktioner om tömning av vattensystemet vara undermåliga.... Om det ens finns några.

Men att helt lita på att allt är ok. utan koll (och även om tankarna är synbart tömda) .... Nej.

M.v.h. JANKRO.
 
Toppen