• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Varvräknare till diseln?

Tuzzan

HBK Medlem
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2025
Chassiefabrikat: Fiat
Årsmodell Chassie: 1992
Husbilsfabrikat: Ospecificerat
Årsmodell Husbil: 1992
Ämnesområde: Motor
Hej alla duktiga!

Jag undrar om man kan montera en varvräknare på en gammal husbil med 1,9 liters turbomotor?
Hur omständigt är det, vilken mätare och grejor behövs?

Tacksam för ideer och förslag.

Mvh Tuzzan

F

F.d. 4879

Guest
Om det är en gammal dieselmotor med mekanisk insprutning (ej Common Rail) vilket det bör vara så finns det varvräknare med pulsgivare att sätta på ett av insprutningsrören. Jag tror att det är Bosch som gör dom så nån El & Diesel verkstad bör kunna handhålla dej med det. Men den stora frågan är väl bara vad du ska med en varvräknare till i bilen? Den lär ju knappast gå att övervarva..

CarthagoAnders

HBK Medlem
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2025
Biltema har en för några hundralappar som känner av varvtalet med hjälp av en anslutning på generatorn, vet inte hur det fungerar men säkert betydligt billigare lösning än den som känner insputningspulserna med hjälp av en tryckgivare på ett insprutningsrör

F

F.d. 55324

Guest
Biltema varvreknare(32-180,kr:199,-SEK) fungerar OK, :D men måste finjusteras. Instrument før detta; (Universell varvtalsräknare 15-282,kr: 359,-SEK)
Finnes en justerskruv bak på instrumenten. Testade/monterade en på 2,5TDI.

Per-Harald

Tuzzan

HBK Medlem
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2025
Tack pojkar!

Kollade bruksanvisningen på Biltema, det verkar OK.Då håller min budget.

Ja vad ska man ha en varvräknare till!
Har inte kört disel tidigare och tycker den låter lika mycket på alla varv, dessutom har jag en 1,9 med turbo som ju inte är den kraftigaste motorn. Lite svårt i början att veta när man ska växla upp och ner för att inte tappa turboeffekten. Tror att det kan underlätta, och för 199:- kan det vara värt ett försök.
Vet någon vid vilket varv ska turbon börja jobba?

Tack igen för snabbt och bra tips.
Tuzzan

Bo i Bil

HBK Medlem
Kommun
Hörby
HBK-Nr
195
Medlemskap
2025
Hej.
Ska du ha koll på laddtrycket på turbon, så sätt på en turbomätare istället så har du alltid kontroll på motoreffekten vid alla varvtal . Det är inte säkert att max varvtal har bäst effektuttag på alla motorer med överladdning = turbo, max vridmoment ligger lägre med överladdning.
MVH Bo H

Tuzzan

HBK Medlem
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2025
# Hörby.

Ja det har du ju rätt i. Tack för tipset.
Det kanske ger sig självt automatikt när man blivit lite mera van med bilen.
Ska i alla fall testa med varvräknaren först får vi se vad det ger.

Mvh Tuzzan

Tuzzan

HBK Medlem
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2025
Glad i hågen köpte jag en varvräknare på Biltema, väl under bilen kunde jag konstatera att det inte fanns någon W-plint på min generator där varvräknaren skulle kopplas in! Alltså var den obrukbar och skall lämnas tillbaka.
Inget framgår i katalogen att generatorn måste ha en W-anslutning, lite svagt av Biltema.

Mvh Tuzzan

Jägarn

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2025
Hej.

Det går att montera in en W anslutning i generatorn, men det kan bara göras av en bilelktriker man måste ta av en generatorsköld ock koppla in på en av dioderna. Mitt råd montera en turbotryckmätare istället, det går en massa bilar med för lågt turbotryck i onödan, orsak vår svagare miljödiesel.

Mvh.
Jägarn

Tuzzan

HBK Medlem
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2025
Oj, har inte sett det, trodde att det rörde sig om flera tusen!
Då återstår frågan: inkopplingen? så det inte blir lika som med varvräknaren som ligger här och blänker.
Finns det anslutning färdigt tro? Var kan det vara på 1,9 Liters motorn, borde väl vara nånstans på insuget eller... Ska titta lite i morron när ljuset återkommer.
Om man kommer så långt, vad är rätt tryck och hur kan man i så fall justera det?

Nu är det kväller, gonatt!
Tuzzan

Jägarn

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2025
Hej Tuzzan.
Lite hjälp kanske. Man borrar och gängar ett hål i insugningsgrenröret.
Monterar en passande nippel till den medföljande slangen.
OBS Fett på borr och g.ängtapp för att fångas upp borrspån,eller fullgas med turbotryck vid borrning.
Hoppas du har någon bekant med rätt verktyg så blir det billigt.

Mvh. :music-icon:

Jägarn

sören.h

HBK Medlem
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1289
Medlemskap
2025
Hej om man köper en varvräknare på biltema till en diesel bil och det
inte finns något W uttag på generatorn så lödar man en kabel till en
av rotor lindnigarna (det finns 3 st) det enda problemet är att man måste kalibrera den efter inkoppling men tomgångs varvtalet vid varm motor brukar ligga på ca 800rpm så det borde inte vara några problem.
Har man en motorsvag bil så har man nytta av en varvräknare.
Hälsn Sören

Toppen