• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

vart tog oljan vägen?

F

F.d. 25109

Guest
Sv: vart tog oljan vägen?

.................. Beträffande oljebyten, kan det inte vara värt några kronor att få en kvalitetsolja? Det som referats tidigare är ju Biltemas oljor, är det kvalitet? Själv skulle jag inte låt Biltema smörja vare sig cykel eller häcksax.Jag sätter deras oljor i samma fack som verktyg med namn som "happy tool" och liknande, dessutom gör jag det med säkerhet. Allt som är billigt i Asien behöver inte vara bra. Skulle jag inte ha råd med ett riktigt oljbyte ett år, då ställer jag av och samlar......

Det är med olja som med många andra produkter: ett fåtal tillverkare som producerar åt ett antal säljföretag. En del tar väldigt bra betalt för sina varumärken andra lite mindre. Men produkten är densamma. Finns avhandlat i andra trådar om olja här på forumet,

Sök på Biltema Olja

F

F.d. 53078

Guest

Det spelar ingen roll vilken olja man använder man blir lika skiten om händerna ändå.:swoon:

goldfinger

HBK Medlem
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026

Har en kamrat som är åkare. Han levererar fö olika företag, olja i fat och plastdunkar av ett flertal olika märken. Allt hämtar han på MobilOil i Uddevalla, så det är nog samma smörja i de flesta märken vi köper i Sverige.

:twitcy:

FiatTurbo90

FD HBK Medlem
Kommun
Östhammar
HBK-Nr
14936
Medlemskap
2022

Jag körde 47tusen mil på Biltemas billigaste olja i min Fiat, Biltema går under samma kvalitetskrav som alla andra fabrikanter av oljor, så bara för att det är billigare på Biltema, så får den inte vara sämre. Varför kostar 0,9 liter Castrol GTX 2Dollar (ca: 15Kr) i USA, och att den kostar över 100Kr i Sverige "motorallan"

F

F.d. 53078

Guest

Av samma anledning som att en öl kostar 5 ggr mer i Sverige
Det heter med andra ord SKATT

F

F.d. 5106

Guest

Jag var på Mobil-raffet i Uddevalla för iof många år sedan, men där visade dom hur en lågprisolja kom till ; Oljan som bilverkstäder tappade ur bilar vid service sammlas ju i fat, spilloljefat, där i hamnar också en massa annat skit, grus, bromsolja, vatten, glykol, "you name it" dessa fat går sedan till "Återvinning" kladdet som dom innehåller går genom en massa renings procedurer och div tillsattser tillförs, säljs sedan som lågprisolja .
Vid en test för några år sedan i en motortidning så hittades små partiklar metall i sådana oljor........
Vill ni sedan hälla det i era fina motorer så,, OK !

Men angående "släpa med egen lågprisolja" till en verkastad som servar era motorer
shockkk.gif

Ja, jag skull vägra att byta den om jag jobbade som service-mek och lämnar garant på utfört arbete, att dom sedan tar betalt miljöavgift för det , är inte det självklart ? verkstäderna får ju betala för att bli av med skiten

Oljan är motorn bästa vän, så som blodet i edra kroppar :rolleyes:

Toppen