• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

vart tog oljan vägen?

golddigger

HBK Medlem
Kommun
Ydre
HBK-Nr
1851
Medlemskap
2026
Har varit på oljebyte hos Burstner med min 2009 Fiat 3,0 multijet.Enligt räkningen har jag betald för 8 liter olja a`124 kr.I "specifikationer" i instruktionsboken står det :Oljerymd motor inkl byte av filter 7 liter.Vad har dom med liter nr 8???:confused:

F

F.d. 3088

Guest
Sv: vart tog oljan vägen?

Står det likadant på sex kunder till har man ju till ett gratis oljebyte:rolleyes:
:D

F

F.d. 51064

Guest

Bilar är ju så billiga :wideeyed: så någonstans måste dom väl ta in pengar....
Obs! Ironi...;)

Håkan o Britt

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2025

Har varit på oljebyte hos Burstner med min 2009 Fiat 3,0 multijet.Enligt räkningen har jag betald för 8 liter olja a`124 kr.I "specifikationer" i instruktionsboken står det :Oljerymd motor inkl byte av filter 7 liter.Vad har dom med liter nr 8???:confused:
om man ser din avatar så har dom oljat utsidan med 1liter mvh håkan :D:D:D:D

F

F.d. 5106

Guest

Är nästan säker på att vid sju liter kommer du i centrum av nivånmärkningen på stickan, en liter till för att komma till det övre maxmåttet..
Många tror att oljenivån SKALL vara på max, men exakt rätt mått enl spec är i mitten av märkningen (min / max)

Kolla om det är på max i din motor !

Föresten ? 124:- det var en billig olja :rolleyes: (Den jag har i Mercan kostar 215:- :eek: )

F

F.d. 29876

Guest

Är nästan säker på att vid sju liter kommer du i centrum av nivånmärkningen på stickan, en liter till för att komma till det övre maxmåttet..
Många tror att oljenivån SKALL vara på max, men exakt rätt mått enl spec är i mitten av märkningen (min / max)

Föresten ? 124:- det var en billig olja :rolleyes: (Den jag har i Mercan kostar 215:- :eek: )

Hej,

Jag bytte olja och filter själv och slog i 7 liter. Det blev precis till halva stickan, så jag slog i 1 liter till och det blev nästan upp till max.

(Biltemas helsyntetolja 5W-40 kostar 53 kr/liter).

Mvh Bengt

F

F.d. 6270

Guest

Lite OT, man kanske skall ta med sig lite billig-och-bra Biltema olja nästa gång och be de slå i det istället, kan de nobba det?

Att spara en femhundring är aldrig fel

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Normalt servar jag bilen själv, men när den har garanti kvar lämnar jag in den. Jag har alltid med mig egen olja (använder också Biltemas helsyntetiska olja).
Verkstaden debiterar då 30:- i "miljöavgift" för att göra sig av med spilloljan.:mad:
Men hellre det än att betala 500;-/litern.:rolleyes:
Jag funderar på att ta med en tomdunk nästa gång på dj-skap och be att få tillbaka den.
Men då skall de väl ha betalt för att fylla dunken.:wall:

golddigger

HBK Medlem
Kommun
Ydre
HBK-Nr
1851
Medlemskap
2026

Oljan går upp till 1cm från övre märket på stickan.
Och oljan heter: CASTROL magnatec 5/40 BU

golddigger

HBK Medlem
Kommun
Ydre
HBK-Nr
1851
Medlemskap
2026

Hej,

Jag bytte olja och filter själv och slog i 7 liter. Det blev precis till halva stickan, så jag slog i 1 liter till och det blev nästan upp till max.

(Biltemas helsyntetolja 5W-40 kostar 53 kr/liter).

Mvh Bengt

När garantin går ut byter jag oljan själv.Då slipper jag betala arbetslön 716 kr plus moms Dyrt för en halvtimmes job.Oljan kostade 124 kr litern även den plus moms.

Det fiatfabriksmonterade oljefiltret lossnade efter 900 mil på autobahn i tyskland på vägen hem från spanien.Såg oljan under bilen på stellplatz.Fick fylla på 1 liter.Dette hände 1100 mil innan förste servisen.

Håkan o Britt

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2025

det är för mycket olja p-boxar kan börja läcka mitt råd ,sug ur en del av oljan det skall vara max olja mellan streken på( stickan bättre lite olja en förmycket )det blir som en cykelpump mvh håkan

Senast ändrad:
F

F.d. 53078

Guest

det är för mycket olja p-boxar kan börja läcka mitt råd ,sug ur en del av oljan det skall vara max olja mellan streken på( stickan bättre lite olja en förmycket )det blir som en cykelpump mvh håkan
När jag gjorde militären så blev vi rejält utskällda av motorbefälet för att vi hade fyllt på för mycket olja, han påstod att det var mycket farligare än att köra med för lite. Han sade också att man kunde förstöra packboxar.Men jag trodde honom aldrig. Kanske han hade rätt.

F

F.d. 15209

Guest

.................. Beträffande oljebyten, kan det inte vara värt några kronor att få en kvalitetsolja? Det som referats tidigare är ju Biltemas oljor, är det kvalitet? Själv skulle jag inte låt Biltema smörja vare sig cykel eller häcksax.Jag sätter deras oljor i samma fack som verktyg med namn som "happy tool" och liknande, dessutom gör jag det med säkerhet. Allt som är billigt i Asien behöver inte vara bra. Skulle jag inte ha råd med ett riktigt oljbyte ett år, då ställer jag av och samlar......

F

F.d. 3088

Guest

.................. Beträffande oljebyten, kan det inte vara värt några kronor att få en kvalitetsolja? Det som referats tidigare är ju Biltemas oljor, är det kvalitet? Själv skulle jag inte låt Biltema smörja vare sig cykel eller häcksax.Jag sätter deras oljor i samma fack som verktyg med namn som "happy tool" och liknande, dessutom gör jag det med säkerhet. Allt som är billigt i Asien behöver inte vara bra. Skulle jag inte ha råd med ett riktigt oljbyte ett år, då ställer jag av och samlar......

Om du söker på olja här på sidan så har du läsning en halv dag :D

Gurra den ekonomiske

golddigger

HBK Medlem
Kommun
Ydre
HBK-Nr
1851
Medlemskap
2026

Stickan visar nästan på fullstrecket,men på displayet visas oljenivå ooo-- även om bilen har stått i flera timmar.Om det är för mycket bör den visa ooooo .

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

När jag gjorde militären så blev vi rejält utskällda av motorbefälet för att vi hade fyllt på för mycket olja, han påstod att det var mycket farligare än att köra med för lite. Han sade också att man kunde förstöra packboxar.Men jag trodde honom aldrig. Kanske han hade rätt.

Det största problemet med överfyllning är att oljan kan sugas in i förbränningsrummen via vevhusventilationen, och att motorn börjar gå på motorolja i stället för diesel.
Motorn rusar då och det finns risk för övervarvning, och det går inte att stänga av motorn på vanligt sätt.
Är motorn mycket överfylld kan den gå upp i för hög temperatur eftersom vevaxeln då går i olja och det bildas värme när oljan vispas runt.
Att packboxarna "blåser" är oftast på grund av att vevhusventilationen är igensatt och att det bildas övertryck i vevhuset.
Vad gäller Biltemas olja så kan man köpa den under annat varumärke och i annan förpackning på många bensinmackar. Men då till nästan dubbla priset. :rolleyes:

F

F.d. 8517

Guest

De e mycke snack om olja här.. Köp billig olja de e lika bra som dom dyra.. tro inte all reklam.. å föresten va e syntetisk olja. tro inte att ni får not annat än vanlig mineralolja me en del tillsatser mera än vanligt..
:twitcy::twitcy::twitcy:

F

F.d. 9384

Guest

Köp billig olja de e lika bra som dom dyra..

Nej men det är ju inte alls sant!
Det är en väldigt stor skillnad på olika oljor.
Sen är ju frågan om man behöver en högprestanda olja i en husbil som tuffar fram i 2-3000 varv/minut utan nån större belastning.

Där funkar Biltemas olja alldeles utmärkt, den använder jag själv.
Skulle dock aldrig komma på tanken att hälla samma olja i min MC.

:mcride:

F

F.d. 7

Guest

Som ett litet inlägg i debatten kan ju påpekas att det inte finns värst många raffinaderier som gör just motor olja. minns jag inte fel så är det typ 5 tillverkare av olja, å andra sidan har endel lite lyxiga tillsatser som sägs vara bra för motorn.

Toppen