• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vart tar all ström vägen?

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Jag undrar hur mycket ström som förvinner i det komplicerade elnätet ombord i en husbil! Jag har två relativt nya 80-ampèrare som är inkopplade på allt i bilen. Massor med kablage huller om buller. Jag tyckte att spänningen sjönk ganska snabbt när jag satt vid datorn och TV-n stod på. Ingen värme och bara LED-belysning.

Mina funderingar i ämnet gjorde att jag skrämde liv i ett gammalt batteri som jag hade tänkt skrota. Några dagars rekonditionering med C-TEK 7 och sedan var det klart att börja använda batteriet. Endast en "ingång" och endast en "utgång"! Ingången var ansluten till en 110 watts solpanel och "utången" endast en kabel till ett 12 voltsuttag i bodelen. Jag häpnade över resultatet; det verkade som om detta gamla pånyttfödda batteri hade hur mycket kapacitet som helst! Datorn, ofta med stor extra skärm, TV och belysning m.m. bekommer inte detta gamla batteri särskilt mycket alls!

Kontentan av detta tycks vara att det "försvinner" mycket ström i onödan i alla mer eller mindre dolda kopplingar och anslutningar i husbilen!

Är jag ensam om att ha gjort denna upptäckt?

Jappe

F

F.d. 53078

Guest
Sv: Vart tar all ström vägen?

Det kan stämma den finns i olika varianter
Ett vanligt namn är ET-LM 2575-05 Den sista 05 betyder spänningen ut.
Eller DW SW 5.
Den stora och fördelaktiga skillnaden är att den lämnar (V ut) även om (V in) är lägre hur mycket vet jag inte på 12v varianten, men 5V fungerar ända ned till 3V enligt tillverkaren. Dessa bör användas med en kondensator på utgången till jord minst 100uf 330uf rekomenderas

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

När solpanelen är inkopplad och jag mäter på mitt "extrabatteri" som bara har en "utgång", en kabel till et 12-voltsuttag så får jag fram relevanta värden på tångampèremetern.

När jag mäter strömmen från solpanelen på min batteribank (2x80Ah) så blir det minus på pluskabeln och plus på minuskabeln, även när jag har stängt av huvudbrytaren!! Jag har inte polvänt på vägen. Jag har kollat noga!

Fullständigt obegripligt!

Förklaring tack!

Jappe

kenjon

HBK Medlem
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2029

Strömmen har inte ett minus eller ett plus, det är bara spänningen. Man ger den ibland ett plus (laddning) och ett minus (urladdning) men det är i själva verket riktningen av strömmen man ger olika tecken.
Jag tror du bara har ett visningsfel. Om solcellerna laddar batteriet har du kopplat rätt. Om du vänder på tångamperemetern, så sidan där strömmen "går ut" blir den sida där den "går in", kastas inte tecknen om då?

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Jo jäsingen, hur dum får man vara? Jag har inte använt tångampèremetern så länge. :oops: Allt tycks vara i sin ordning när det gäller laddningen. Tack för hjälpen, kenjon!

Däremot tycks batterierna (Varta 80Ah) ha tappat mycket kapacitet på bara två, tre år. Jag får väl ta och lossa anslutningarna och kolla batterierna individuellt. Jag misstänker att det ena spökar lite. Frågan blir då till detta eminenta forum: hur kollar man batterierna enklast?

Jappe

F

F.d. 55451

Guest

Jappe
Jag änvänder att ladda batterierne fullt 14,3 -14,5 volt - bäst flerstegsladdar med avsulfatering och djupladdning.
Där efter starter jag ugn, vattenvärmer eller kylskap - bäst passande för syftet - din normala användan gennomsnitlig.
Jag kollade med kylskap+lite mer= ca. 120 watt för C20
2 x 10 timmar med ca. 10 timmar på stand by.
Men inte mindre än 11,5 volt (AGM)
http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/546073

Senast redigerad av en moderator:
Toppen