• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Varningstriangel på cykelsställ

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Varningstriangel på cykelsställ

Sådana råd tror jag att klubbens medlemmar klarar sig bäst utan!

Som tydligt framgår av texten på Fritz Bergers hemsida (länk i inlägg #10) är denna skylt EJ GODKÄND i Italien och Spanien.

I inlägg #10 finns även länkar till de skyltar som ÄR godkända i Italien respektive Spanien. Även dessa går att köpa för en billig (nåja) peng på nätet.

Jag har, som jag skrev tidigare beställt en som är godkänd i Italien (utan runda reflexer och i Aluminium).
Det som gör mig konfunderad är att vi köpte vår (den på bilden) i Italien :confused:



Peter :)
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.610
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Varningstriangel på cykelsställ

Det som gör mig konfunderad är att vi köpte vår (den på bilden) i Italien :confused:
Peter :)

I Sverige kan du köpa varningsskyltar som är godkända i Italien, Spanien och Tyskland (3, som framgått tidigare, helt olika skyltar), trots att du inte behöver någon sådan skylt i Sverige.

Vad är det då som är så konstigt med att en italienare, i sitt hemland, kan köpa en skylt som han kan använda på semesterresan i Tyskland?
 
Senast ändrad:

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Varningstriangel på cykelsställ

Vad är det då som är så konstigt med att en italienare, i sitt hemland, kan köpa en skylt som han kan använda på semesterresan i Tyskland?

Köptes på en mack strax efter gränsen i södergående riktning ;) Gissar att de flesta italienare vill ha skylten på utresean, inte hemresan :D
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.610
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Varningstriangel på cykelsställ

Även vi har vid enstaka tillfällen blivit lurade av italienare - och av andra nationaliteter.
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Varningstriangel på cykelsställ

Jag lever efter devisen att det är bättre att ha en skylt därbak än ingen alls, så kommer att köra med den skylten jag har = ser ut till att vara likadan som på bilden. Blir man stoppad får man spela dum. Det viktigast för mig är att husbilen syns så man inte blir påkörd.
 

Hokie

HBK Medlem
Inlägg
456
Kommun
Torsås
HBK-Nr
8500
Medlemskap
2024
Sv: Varningstriangel på cykelsställ

Aunt förnuft smålänningen. Överdriv inte med tre fyra olika polkagrisar
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.181
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Varningstriangel på cykelsställ

Vi köpte vår Italienska variant på en husbilsfirma som säger att ingen har ifrågasatt den Italienska skylten i Spanien, däremot att Italienarna är mer restriktiva när det gäller andra länders skyltar och framförallt billiga icke reflexbelagda sådana.

Italien.jpg
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.610
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Varningstriangel på cykelsställ

"Smålänningen": Kör du även med dubbdäck i Tyskland, och spelar dum om du blir stoppad?
 
Senast ändrad:

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Varningstriangel på cykelsställ

Beställ i god tid om ni beställer från Fritz Berger ... Beställde den 4:e, idag (9:e)fick dom iväg det :( Vi åker på söndag.
Ser ut som om jag får chansa med den gamla. Dom borde ju vara vana vid att turister blir pålurade den jag har, det står något på italienska på den men min italienska är lite rostig :rolleyes:;).


Peter :)
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Varningstriangel på cykelsställ

Efter att ha åkt igenom Italien både på ner/hemresa kan jag konstatera att de flesta italienare kör med samma skylt som vi har -den ej godkända (se bild i post #9).... :rolleyes: Det är den ej godkända som säljs på mackar i Italien.


Efter hemkomst har jag nu bägge, godkänd i Alu (som nästan inga italienare använder), och den gamla som nästan alla använder.


Peter :)
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Varningstriangel på cykelsställ

Jag tyckte jag var så himla duktig för ett par veckor sedan då jag stannade och köpte en "riktig" Italienskylt i Tyskland på vägen ner till Frankrike och Italien.
När jag kom hem och packade ur bilen såg jag skylten som låg orörd kvar i lastutrymmet :D
Vi blev stoppade av polisen strax söder om Turin vid halv ett på natten men varken dom eller vi tänkte på skylten...
 
Toppen