• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elsystem Varningslampa för okodade nycklar lyser när farthållaren är på.

Tresss

HBK Medlem
Inlägg
28
Kommun
Fagersta
HBK-Nr
36618
Medlemskap
2024
Hittade flera gamla inlägg från 2015 om detta.
Då verkade lösningen vara att byta instrumentpanelen på garantin.
(Hmm… nu är det ju ett tag sen garantin gick ut på den här bilen)

Undrar om det finns några förslag på nya lösningar på problemet.

Nu när jag startade upp för första gången i vår så såg allt bra ut ända tills jag slog på farthållaren.
Då tändes varningslampanlampan för okodad nyckel samt vänster blinkers på instrumentbrädan glödde lite svagt.
Förövrigt såg allt normalt ut och fungerar.

Hjälp.
 

Per P

HBK Medlem
Inlägg
216
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1517
Medlemskap
2025
Lamineringen i instrumentbrädan släpper på vissa Fiat ducato, tror det var mellan 2013- 2015.
Felet som uppstår då är att det läcker ljus emellan vissa symboler i instrumenteringen.
Inget farligt med andra ord.
Det brukar lysa betydligt svagare på de som " felindikerar".
Men det är inget fel, utan endast ljus som läcker in från de andra symbolerna, typ farthållaren.
Mvh Per
 

Tresss

HBK Medlem
Inlägg
28
Kommun
Fagersta
HBK-Nr
36618
Medlemskap
2024
Lamineringen i instrumentbrädan släpper på vissa Fiat ducato, tror det var mellan 2013- 2015.
Felet som uppstår då är att det läcker ljus emellan vissa symboler i instrumenteringen.
Inget farligt med andra ord.
Det brukar lysa betydligt svagare på de som " felindikerar".
Men det är inget fel, utan endast ljus som läcker in från de andra symbolerna, typ farthållaren.
Mvh Per
Hej Per

Tack för svaret, och jag önskar verkligen att det skulle vara så.

Men det måste vara något annat eftersom symbolen för farthållaren ligger så ”långt” från symbolen för ”nyckeln” och jättelångt från vänstra blinkerslampan.
(Nyckellampan lyser starkt. Vänster blinkerslampa lyser svagt, men där finns det inte ens nån lampa i närheten.

När bara tändningen är påslagen och motor, batteri, samt oljelampan lyser så syns det inget alls fast ”nyckellampan” ligger mitt bland dom andra.
 

Per P

HBK Medlem
Inlägg
216
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1517
Medlemskap
2025
För att analysera det så föreslår jag en enkel OBD läsare, typ biltema räcker.
Är där något fel, så borde där dyka upp lite felkoder.
Om inte så är det lamineringen som släppt.
Har du ingen OBD läsare själv, så är där säkert någon i din närhet som har.

Mvh Per
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Hittade flera gamla inlägg från 2015 om detta.
Då verkade lösningen vara att byta instrumentpanelen på garantin.
(Hmm… nu är det ju ett tag sen garantin gick ut på den här bilen)

Undrar om det finns några förslag på nya lösningar på problemet.

Nu när jag startade upp för första gången i vår så såg allt bra ut ända tills jag slog på farthållaren.
Då tändes varningslampanlampan för okodad nyckel samt vänster blinkers på instrumentbrädan glödde lite svagt.
Förövrigt såg allt normalt ut och fungerar.

Hjälp.
Hej ! Har just fixat några konstiga fel på vår concorde 2018, backkameran tändes när man använde blinkers och en hel del andra mystiska saker. På mindre än två timmar konstaterade Iveco verkstaden att allt berodde på dålig jordförbindelse (-) till en gemensam kopplingspunkt. Så det är nog värt att kolla upp.
BBa
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.419
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Hej Per

Tack för svaret, och jag önskar verkligen att det skulle vara så.

Men det måste vara något annat eftersom symbolen för farthållaren ligger så ”långt” från symbolen för ”nyckeln” och jättelångt från vänstra blinkerslampan.
(Nyckellampan lyser starkt. Vänster blinkerslampa lyser svagt, men där finns det inte ens nån lampa i närheten.

När bara tändningen är påslagen och motor, batteri, samt oljelampan lyser så syns det inget alls fast ”nyckellampan” ligger mitt bland dom andra.
Jag hade detta fel på en 2012, någon typ av elektriskt fel sa verkstaden, tydligen vanligt byttes på garantin.
 

Tresss

HBK Medlem
Inlägg
28
Kommun
Fagersta
HBK-Nr
36618
Medlemskap
2024
Hej ! Har just fixat några konstiga fel på vår concorde 2018, backkameran tändes när man använde blinkers och en hel del andra mystiska saker. På mindre än två timmar konstaterade Iveco verkstaden att allt berodde på dålig jordförbindelse (-) till en gemensam kopplingspunkt. Så det är nog värt att kolla upp.
BBa
Hej Leja

Mmmm, är lite tveksam till att lämna in den här i närheten.
Hade bilen inne för ett år sen på en firma i Smedjebacken för felsökning på AC i bodelen.

Det slutade med 1h felsökning för ca 1200:- där dom konstaterade att dom inte kunde hitta vilket fel det var.
MEN dom erbjöd sig att ”börja byta ut” saker för att hitta på felet.
 

Tresss

HBK Medlem
Inlägg
28
Kommun
Fagersta
HBK-Nr
36618
Medlemskap
2024
För att analysera det så föreslår jag en enkel OBD läsare, typ biltema räcker.
Är där något fel, så borde där dyka upp lite felkoder.
Om inte så är det lamineringen som släppt.
Har du ingen OBD läsare själv, så är där säkert någon i din närhet som har.

Mvh Per
Har tyvärr ingen sån, och känner inte heller någon som har det.
Ska kolla på Biltema vad dom kostar.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.419
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Hej

Har tyvärr lite dåliga erfarenheter av verkstäderna här i närheten.

OM man kör utan farthållaren, (när allt ser normalt ut)
är det något som kan bli värre då ?
Troligen händer inget,allt fungerar som det ska, om du läser inlägg #6 ,så finns det firmor som reparerar just instrumenthus,åk inte till en FIATverkstad.
 

Tresss

HBK Medlem
Inlägg
28
Kommun
Fagersta
HBK-Nr
36618
Medlemskap
2024
Har precis samma fel på vår 2013 Fiat.Kört i 2 år nu,inget har hänt,syns mest när det är mörkt
Ok det låter bra om det är så.
För att det ska bytas kamrem i år också, så det försvinner en hel del pengar på det och service.

Men farthållaren fungerar som den ska ändå eller ?
(Jag har inte varit ute o testat än)
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.929
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Undrar om det finns några förslag på nya lösningar på problemet.

Nu när jag startade upp för första gången i vår så såg allt bra ut ända tills jag slog på farthållaren.
Då tändes varningslampanlampan för okodad nyckel samt vänster blinkers på instrumentbrädan glödde lite svagt.
Förövrigt såg allt normalt ut och fungerar.

Hjälp.

Hej, lite flum bara, men om lampor m.m. uppför sig underligt i ett likströmssystem så är det ofta bara ett litet jordfel som brukar vara problemet faktiskt. Svårt att förklara och även svårt att förstå om man tror man begriper....... Men det kommer ju +ström i en typ kabel till varje lampa. sedan är det ju minus/jord som skall finnas till lampan också, den hänger ju för det mesta samman typ i karossen på en personbil eller till en jordpunkt i t.ex. en bakbelysning. Om jorden är dålig till en lampa eller det gemensamma så kan det bli underligt när en lampa skall tändas. Det kommer +plus till lampan men jorden är dålig... Då kan det bli så att +plus fortsätter genom lampan och genom den gemensamma jordkabeln till nästa lampa och genom den lampan också, och där finns lite bättre jord vilket gör att båda lamporna lyser, men eftersom +12V i detta fall går genom två 12V lampor så lyser de svagare........hmmm.
Förr på glappa baklampor med dålig jord fanns det många fenomen bl. a. med tänt bakljus så slog man på blinkers. Men i stället för att blikerslampan började blinka så började baklyset blinka, ibland samtidigt med en svag orange blinkning från blinkerslampan.
En annan lampa som delvis visar fenomenet är laddningslampan i panelen.
När man slår på tändningen så får den lampan +ström från "tändningslåset" och jordas ner genom en liten kabel som går till en lindning i generatorn. När generatorn börjar snurra så hjälper den lilla strömmen till att väcka upp generatorn och då kommer det även +12V på den kabeln från generatorn...... Vilket gör att laddlampan får +ström från båda håll och slocknar.

Sååå, den korta varianten är att... Ofta när lampor som skall vara släckta tänds underligt och/eller svagt så är det för det mesta "bara" jordfel någonstans..... Men var ???

M.v.h. JANKRO.
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Hej, lite flum bara, men om lampor m.m. uppför sig underligt i ett likströmssystem så är det ofta bara ett litet jordfel som brukar vara problemet faktiskt. Svårt att förklara och även svårt att förstå om man tror man begriper....... Men det kommer ju +ström i en typ kabel till varje lampa. sedan är det ju minus/jord som skall finnas till lampan också, den hänger ju för det mesta samman typ i karossen på en personbil eller till en jordpunkt i t.ex. en bakbelysning. Om jorden är dålig till en lampa eller det gemensamma så kan det bli underligt när en lampa skall tändas. Det kommer +plus till lampan men jorden är dålig... Då kan det bli så att +plus fortsätter genom lampan och genom den gemensamma jordkabeln till nästa lampa och genom den lampan också, och där finns lite bättre jord vilket gör att båda lamporna lyser, men eftersom +12V i detta fall går genom två 12V lampor så lyser de svagare........hmmm.
Förr på glappa baklampor med dålig jord fanns det många fenomen bl. a. med tänt bakljus så slog man på blinkers. Men i stället för att blikerslampan började blinka så började baklyset blinka, ibland samtidigt med en svag orange blinkning från blinkerslampan.
En annan lampa som delvis visar fenomenet är laddningslampan i panelen.
När man slår på tändningen så får den lampan +ström från "tändningslåset" och jordas ner genom en liten kabel som går till en lindning i generatorn. När generatorn börjar snurra så hjälper den lilla strömmen till att väcka upp generatorn och då kommer det även +12V på den kabeln från generatorn...... Vilket gör att laddlampan får +ström från båda håll och slocknar.

Sååå, den korta varianten är att... Ofta när lampor som skall vara släckta tänds underligt och/eller svagt så är det för det mesta "bara" jordfel någonstans..... Men var ???

M.v.h. JANKRO.
Hej!
Alldeles riktigt. Och i mitt fall där backkameran tändes när jag slog på blinkers,samt en hel del andra lampor betedde sig konstigt löstes problemet med att en extra jordledning kopplades till en gemensam fördelningspunkt under bilen. sedan fungerade allt normalt.
BBa
 

Tresss

HBK Medlem
Inlägg
28
Kommun
Fagersta
HBK-Nr
36618
Medlemskap
2024
Hej, lite flum bara, men om lampor m.m. uppför sig underligt i ett likströmssystem så är det ofta bara ett litet jordfel som brukar vara problemet faktiskt. Svårt att förklara och även svårt att förstå om man tror man begriper....... Men det kommer ju +ström i en typ kabel till varje lampa. sedan är det ju minus/jord som skall finnas till lampan också, den hänger ju för det mesta samman typ i karossen på en personbil eller till en jordpunkt i t.ex. en bakbelysning. Om jorden är dålig till en lampa eller det gemensamma så kan det bli underligt när en lampa skall tändas. Det kommer +plus till lampan men jorden är dålig... Då kan det bli så att +plus fortsätter genom lampan och genom den gemensamma jordkabeln till nästa lampa och genom den lampan också, och där finns lite bättre jord vilket gör att båda lamporna lyser, men eftersom +12V i detta fall går genom två 12V lampor så lyser de svagare........hmmm.
Förr på glappa baklampor med dålig jord fanns det många fenomen bl. a. med tänt bakljus så slog man på blinkers. Men i stället för att blikerslampan började blinka så började baklyset blinka, ibland samtidigt med en svag orange blinkning från blinkerslampan.
En annan lampa som delvis visar fenomenet är laddningslampan i panelen.
När man slår på tändningen så får den lampan +ström från "tändningslåset" och jordas ner genom en liten kabel som går till en lindning i generatorn. När generatorn börjar snurra så hjälper den lilla strömmen till att väcka upp generatorn och då kommer det även +12V på den kabeln från generatorn...... Vilket gör att laddlampan får +ström från båda håll och slocknar.

Sååå, den korta varianten är att... Ofta när lampor som skall vara släckta tänds underligt och/eller svagt så är det för det mesta "bara" jordfel någonstans..... Men var ???

M.v.h. JANKRO.
Hej

Nu är ju inte jag någon elektriker, men tycker att det du skriver inte bara är ”flum”. Det låter ganska logiskt.
För när jag tänker efter så har jag också råkat ut för såna konstiga fenomen pga jordfel på gamla bilar jag haft längre tillbaks.

MEN det känns också som att någon som varit med om detta borde ju fått ett sånt svar från NÅGON firma, att det kan vara jordfel.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.929
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej.

MEN det känns också som att någon som varit med om detta borde ju fått ett sånt svar från NÅGON firma, att det kan vara jordfel.

Hejsan och tack, jag brukar tycka att det är lite flum när man inte kan komma med ett nästan direkt svar.... Men högst troliga orsaken är nog ganska säkert dålig jord men fenomen av det som följd..... Men var, troligen i själva instrumentpanelen som många gånger består av något slags fladdrigt kretskort med kontaktytor som inte alls ser så tillförlitliga ut.
Att inte någon firma kan/vill dra en slutsats om jordfel beror väl (vill inte vara elak för det finns många jätteduktiga mekar på firmor) men många gånger är de nog befallda att bara vara reservdelsbytare och inte reparatörer, samt även en timpenning ibland så att leta efter ett jordfel i en instrumentpanel skulle också få kunden att svimma likväl som priset på en ny panel.
Det ser bättre ut med en räkning på 8.000:- i delar och 1200:- i rep, kostnad i stället för 20:- i delar och 7.000:- i rep. kostnad, samt den tiden går att utnyttja till att laga ett flertal andra bilar i stället.

M.v.h. JANKRO.
 
Toppen