• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Varning för Triax

F

F.d. 2113

Guest
Hej!
Nu ger jag upp försöken att få någon ordning på min Triax HD box modell 333.Trodde i min enfald att tillverkaren åtminstone visste vad som fattades för att jag skulle kunna titta på ett program och samtidigt kunna spela in ett annat.(Se mina tidigare inlägg i frågan).Döm om min förvåning när supporten i Sverige efter konsultation med sin Danske kollega meddelar att min apparat bara har en tuner för vardera marksänt och Satellit.Alltså kan jag inte både spela in och titta samtidigt annat än på samma program.
Någon möjlighet att uppgradera mjukvaran finns ej.
Uruselt är min enda kommentar, och ni som planerar köpa HD box se upp för TRIAX.
Dorotea
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Varning för Triax

Hej

Tråkigt att det inte fungerar som förväntat.

Tycker det är synd att du skäller på Triax då det inte är deras fel. Dubbla tuners är absolut inte en självklarhet. Det är något man måste kontrollera själv vid köp. Oftast står det väldigt tydligt i produktinformationen/reklamen när det är dubbla tuners och att man kan spela in och se på två olika kanaler samtidigt. En parallell är reklambladet för en ny bil. Är det 4 hjulsdrift så står det tydligt + även dess fördelar men om det är 2 hjulsdrift står det inget alls.
Sticker ut hakan och säger att du nog inte läst på ordentligt innan köp.

Hur som helst är det tråkigt att du inte fått vad du förväntat dig.
 
F

F.d. 2113

Guest
Sv: Varning för Triax

Tack för svar!
Visst helt rätt,man får skylla sig själv!Men det är lätt att bli lurad när boxen heter DUAL dvs 2.Dä tar man för givet att det finns 2 recivers.I detta fall finns det tydligen det också men en för Terrestial och en för Satellitmottagning.Vad jag dock inte kan förstå är att jag kan spela in och titta samtidigt men bara på samma MUX.tex titta på TV4 och spela in TV400,men inte TV 3 och samtidigt se på TV4.Behövs det inte 2 recivers för alt 1?
En annan sak med TRIAX är att de inte kan erbjuda en svensk instruktion eler möjlighet att uppgradera mjukvaran.
Som läget är nu finns 2 alternativ 1.släng bort skiten och köp en annan box.
Alt 2.Teckna ytterligare ett abonnemang för satelltisända kanaler.Först då skulle den fungera som avsett.
Mvh
Dorotea
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: Varning för Triax

Med liten risk att glida från ämnet ställer jag ändå frågan om
någon vet om det finns nåt krav på svenska instruktioner för att få sälja grejer i Svedala eller ännu ett av sk eu gemenskapen att de funkar lika bra på tyska ,spanska eller italjenska är det nån som vet (ps frågan gäller grejer som säljs i butik i sverige):confused:
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Varning för Triax

Hej!
Nu ger jag upp försöken att få någon ordning på min Triax HD box modell 333.Trodde i min enfald att tillverkaren åtminstone visste vad som fattades för att jag skulle kunna titta på ett program och samtidigt kunna spela in ett annat.(Se mina tidigare inlägg i frågan).Döm om min förvåning när supporten i Sverige efter konsultation med sin Danske kollega meddelar att min apparat bara har en tuner för vardera marksänt och Satellit.Alltså kan jag inte både spela in och titta samtidigt annat än på samma program.
Någon möjlighet att uppgradera mjukvaran finns ej.
Uruselt är min enda kommentar, och ni som planerar köpa HD box se upp för TRIAX.
Dorotea
Jag håller med dig denna apparat DUAL borde gå att spela in ett markburet program och titta på ett satellit program i detta fall så har den 2 tuners 1 för satellite och en för TDT, En tåkig nyhet till dig är att det finns ingen box som har klarat av våran kvalitetstest med HDD + HD .Däremot finns det ett större utbud med aparater som har USB för att koppla in en extern HDD
Vad jag rekomenderar dig är att köpa en TV med HDD SAMSUNG eller HUMAX så kan du titta på ett program och spela in ett annat så länge du inte vill spela in ett TDT och titta på ett annat TDT ,eller 2 satellit program samtidigt.Ár så fallet då får du nog välja LOEWE TV med 4 tuners och HDD dyr ,men mycket prisvärd.
Juan
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Varning för Triax

@Juan.Norte: Jag tolkar det som att Dorotea mest använder terrestial mottagning (Boxer) och antog att det skulle gå att fritt se vilket program som helst och samtidigt spela in ett annat. Jag förutsätter att detta fungerar om man även har parabol inkopplad.

När det gäller detta med Mux så fungerar det så att leverantören (Boxer, Canal digital och de andra) sänder kanalerna digitalt i "klump", ca 8 kanaler per mux. Det innebär att mottagaren tar emot alla kanaler i samma mux samtidigt Och du kan spela in en och titta på en annan, så länge de ligger i samma mux.

//Stefan
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen