Sv: Varning för oseriös husbilssäljare!
Svar till AG-Motor, Helsingborg 2012-09-07
Anders Gustavsson fick avslaget hos ARN på sin begäran om omprövning i oktober 2012. Vi väntade och väntade på ett svar från ARN och ringde slutligen upp dem för att höra var ärendet låg. Det visade sig att AG hade fått avslag som ovan nämnt. AG har själv inte hört av sig till oss för rättelse, vilket han skall göra. Så här gör ingen seriös affärsman! De följer ARN´s rekommendationer.
AG lär också få det svårare framöver i ARN-avslag eftersom Regeringen nu flaggar för att ARN´s beslut skall bli lag, istället för som rekommendationer, som nu.
Lögn 1: Vi hade inga "alla andra yrkanden" som ARN avslog som du skriver.
Det enda yrkandet vi hade-utöver generatorn - var, att den sk garantin skulle gälla utan undantag OCH självrisker de 18 månader som säljaren utlovade den 30 juni-11 då vi skrev kontrakt. Det var detta som ARN menade, att de var "fel forum" att vända sig till. Det var mer en fråga för Konsumentverket. I övrigt så gav de oss fullständigt rätt.Du skall ersätta generatorn
Din begäran om omprövning har vi också läst, nämligen....
Vår övriga berättelse till ARN runt din hantering av vårt husbilköp hos dig,var med till ARN som målande bakgrund till hur oseriös du var/är. Ifrån där du, redan dag ett, bröt mot köpekontraktet, där det stod att "bilen skulle gås igenom helt och rekonditioneras ute och inne", och inte ETT ENDA dugg av detta hölls. Inte ens kemtoan var tömd! Fluglik, intorkat spill i kylen, smulor, kladdig spis, torra batterier, allt täckt av hundhår, ända in i duschen, bilens sidor tvättade, men inte tak och takluckor, mm. Dessutom vattenläckage från vattenslangar i toadelen som gjorde att hela juni-juli och halva augusti så fick vi använda bilen utan vatten till tvätt, disk mm eftersom bilen skulle in och repareras när reparatören haft semester och skulle vara torr då....
Lögn 2: Du skriver att ni har ett avtal med Solid försäkring och påstod i din begäran om omprövning till ARN att vi hade fått information om denna vid köpetillfället, samt en broschyr. FORTFARANDE FEL! Du var inte med personligen vid köpetillfället och kontrollerade att vi fick den information du påstår. Din säljare då, har slutat/fått slut, och nämnde inte ETT LJUD om någon försäkring eller något Solid.
Första gången vi hörde talas om det och såg broschyren var när din TIMANSTÄLLDE mekaniker visade oss broschyren i september -11, när vi kommit hem från Spanien med ett icke fungerande halv-helljus och en kyl/frys som inte fungerat på annat än el, sedan vi upptäckte felet på väg ner till en bokad färja i Trelleborg. Och som det tog er 1,5 månad att reparera när vi kommit hem. Det var t o m så att den TIMANSTÄLLDE mekanikern hade ombetts av dig att köra ut bilen på gården,UTAN åtgärd, eftersom du sannolikt upptäckt - liksom vi gjort -att bilen inte alls var försäkrad i Solid. Din mekaniker hade bett oss ringa Solid och kolla om bilen var försäkrad. HAN hade nämligen gjort det och fått en överraskning! DET hade din säljare också glömt bort. Nu clearade du det med Solid i efterhand, flera månader efter köpedatum. Du fick alltså ersättning ifrån Solid för reparation av kyl/frys och elsystem, trots att bilen inte var försäkrad hos dem när skadorna upptäcktes.Och trots sex-månadersregeln!Snyggt! Försäkringsbedrägeri??
Och hur skulle vi ha kunnat meddela Solid någonstans ifrån Europa på väg till Spanien, att kyl/frys samt belysning på bilen hade lagt av när vi inte ens kände till att Solid existerade. Fortfarande så HADE VI INTE fått någon, vare sig broschyr eller information om Solid.
Dessutom-och detta är det viktigaste i det hela och något som du hela tiden förbiser, medvetet eller ej- så gäller den s k "sex-månadersregeln" enligt Konsumentköplagen här. Vi kan högaktningsfullt strunta i Solid och allt som ni pratar om att vi skulle ha fått information om, eftersom denna regel står ÖVER försäkringsbolagen. Sexmånadersregeln gäller både för reparation av elsystem och kyl/frys sept-okt 2011 samt generatorn dec-11. Den regeln innebär, vilket du redan fått veta, att du som företagare har det FULLA ansvaret för skador som uppstår på en husbil de första sex månaderna efter köpet. UTAN SJÄLVRISK! De felen räknas som "ursprungliga och fanns där redan vid köpedatumet" enligt Konsumentköplagen. Googla så får du se!
Du sa till oss, när vi skulle hämta hem vår husbil i oktober-11, efter det att skadorna fixats i "långvård", att vi skulle "slippa betala självrisk eftersom vi inte hade fått någon information om försäkringen". Du vägrade inse att det var DU som skulle stå för hela kostnaden de första sex månaderna, enligt LAG! Och Du vägrar uppenbarligen fortfarande!
Vi följde ARN´s order och besökte din fru i somras för att fråga varför ni inte följt ARN´s beslut. Vi hade nämligen fått en blankett från ARN med frågor runt om ni inte ville rätta er efter deras beslut. Den dagen var vi- visa av tidigare skador - buggade med en MP3-spelare som bandade samtalet. Och tur var det....
Där talade också din fru om Solid. Vi försökte att förklara för henne om
sex-månadersregeln, men hon lyssnade inte utan avbröt i ett. Hon hade dessutom den dåliga smaken att kränka min hustru, när hon berättade, att vi inte hade haft en chans att hinna upp till Norrköping till hennes älskade mosters begravning, om vi skulle ha väntat ända till kl 09.00 när ni behagar öppna. Dessutom, och det skrev vi också i
ARN-anmälan, så visste vi ju inte ens om ni HADE en generator hemma. Alla andra reservdelar till tidigare reparationer måste ju skickas efter och den reparationen tog ju 1,5 månader. Då hade vi kunnat vinka adjö till den begravningen och min kusin, som nu är ensam kvar i sin familj.
Din fru sa till min hustru, när vi berättade att vi skulle på begravning, att det var skarpt läge om vi skulle hinna till Norrköping och att klockan var 06.00 när vi skulle köra och upptäckte att generatorlampan lyste; "Ja, det är vad DU säger,ja". Så känslokallt och oempatiskt! Skall vi vara tvungna att visa upp foton på kista och blomstergärden vid mosterns bår för att tros av er båda?? Din hustru kan inte neka att hon sa så. Vi har det inspelat....
Lögn 3: Det var inte den 11 december, som AG säger, utan den 13 december generatorn gick sönder då vi skulle köra till begravningen.Och AG säger att han först fick vårt brev den 20 december, (daterat den 18 december!) Alltså exakt 8 dagar efter det att skadan inträffade. AG hade hunnit kontakta oss, eller Solid! Vi stannade några dagar extra efter ceremonin för att hjälpa kusinen. Därför kom inte brevet till AG dagen efter att skadan inträffat. Men fortfarande; Sex-månadersregeln gällde OCKSÅ DEN dagen i december! Och det är märkligt, att AG hävdar i sitt inlägg till HBK att han "av praxix följer sexmånadersregeln". Vi köpte vår husbil 30 juni-11. Det är sedan sex månader fram till den 30 december-11. Under de sex månaderna går vår kyl/frys och generator sönder. Vet inte AG vad han skriver???
Att vi föredrar att kommunicera med enbart brev med er beror på, dels att Konsument-vägledaren i vår stad har rått oss till detta. Hon har följt oss och kommit med goda råd hela vägen. Dels för att du kan säga vadsomhelst, men du kan inte SKRIVA
vadsomhelst!
Och HUR skulle vi ha gjort, tycker du? Generatorn kunde ju lika gärna ha gått sönder någonstans på E4.an på väg upp. Skulle vi ha kört tillbaka till Helsingborg med en trasig generator till dig då, tycker du?? Du kanske hade fått betala bärgare också! OCH vi hade missat begravningen!! Vi hade dessutom bara hunnit köra c:a 20 mil totalt sedan vi kom hem ifrån Spanien. Bilen hade ju stått still hos er sept-okt-11, så generatorn hade lika gärna kunnat rasa i Europa nånstans. Skulle vi ta oss hem till dig då, med en trasig generator??
Och hur skulle vi kunna upplysa er om att nu kör vi ut till Agroma och fixar den trasiga generatorn? Ni var ju inte på kontoret!! Ni öppnar inte förrän 09.00!Och hur skulle vi kunna veta att vi skulle ha upplyst Agroma om att det var en garantireparation(vilket det ju INTE var - sex-månadsrregeln igen!)när vi inte kände till att vi skulle det! Man måste veta om, vad man skall fråga om, om man skall veta vad man skall fråga om!
Utdrag ur Konsumentköplagen:
27 § "Kräver köparen en annan påföljd än avhjälpande eller omleverans, har säljaren trots detta rätt att på egen bekostnad vidta sådan åtgärd, om han efter det att reklamation har kommit honom tillhanda utan uppskov erbjuder sig att göra detta samt åtgärden kan ske inom skälig tid därefter och utan kostnad eller väsentlig olägenhet för köparen.
Säljaren får ej åberopa att han inte har beretts tillfälle att avhjälpa felet eller företa omleverans, om köparen har avhjälpt felet och det med hänsyn till omständigheterna inte skäligen kunde krävas att köparen skulle avvakta avhjälpande eller omleverans från säljarens sida. Lag (2005:62)."
Och att säga att Solid ersätter skadorna, utom de första 500:- av varje skada, är inte annat än en omskrivning av en självrisk. Och det får inte, enligt lag, finnas självrisker på garantier, vilket de första sex månaderna är!
Vi har bekanta som har fått betala 1000-tals kronor i "självrisker" till Solid, trots att de också skulle haft rätt enligt sex-månadersregeln till skadeslöshet. Man får nämligen betala 500:- för VARJE skada, så även om t ex generatorn och kylen pajar på samma gång så måste man betala TVÅ självrisker. I och med AG:s bristande genomgång av fordonen innan han säljer dem vidare, så kan det bli en dyrbar historia för kunden!
Vi ringde faktiskt Solid och talade med deras Kundtjänst och den person som vi talade med, var av den bestämda uppfattningen att de första sex månaderna utgår ingen ersättning från dem när det gäller skador. Det är DU, som enligt sex-månadersregeln har det 100%-iga ansvaret då. Självklart skall inte Solid belastas då. Eller...??
Idag i Helsingborgs Dagblad ,föll mina ögon på "Kungörelser". Där stod "Upphävd konkurs".;Adultus 650 Aktiebolag under namnändring till AG Motor AB 556917-6760, försattes i konkurs av Helsingborgs tingsrätt den 12 mars 2013. Hovrätten över Skåne och Blekinge upphävde konkursbeslutet den 25 mars 2013"
Undrar vad det betyder?
Vi hävdar fortfarande, att Anders Gustavsson skall ersätta oss för generatorn eftersom det rådde exeptionella omständigheter när vi upptäckte skadan, samt att skadan omfattas av sex-månadersregeln och därmed inte är något garantiärende för Solid försäkring!
Och "smutskastning" som Anders Gustavsson i början hävdar att vi sysslar med, är också en lögn. det är rena rama sanningen, och det svär Birgitta på sin mosters grav på!
Svensson&Svensson, ur djupet av våra frustrerade hjärtan!
PS.Idag är det den 28 mars och AG har fortfarande inte betalat de dryga 5.000:- som det kostade oss att få generatorn bytt!