• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Varning för låga broar

viggoboy

HBK Medlem
Inlägg
1.697
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024
Hej Jag har en undran
När jag lägger in fartkameror (csv) tillsammans med övriga filer så fixar Garmin POI Loader detta med automatik. Den varnar på olika avstånd
Det ser ur så: 15.580882, 59.453792, "K249N04@80", "Gropen"

Men nu vill jag även ha varning för låga broar.
Filen finns som gpx och plus ikon

Efter omvandling till cvs
"Height Limit (3.0 m).17; [SE-693 34] Height Limit (3.0 m) [S-Sweden]",0.0,0.0,0,59.249731349,14.414559966,0.0,0.0,0.0,

Jag har inga problem med att lägga koordinaterna först. (lite excel formler och omvandlingar bara.

Men hur skall jag få Garmin att få varning på dessa också, när jag installerar alla poi inkl fartkamror?
 

Bilagor

  • Brueckenhoehe 2.8m.bmp
    2,9 KB · Visningar: 28

Jolie

HBK Medlem
Inlägg
425
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
24753
Medlemskap
2024
Jag tror att det måste vara en GPS där du kan lägga in höjden på fordonet för att GPS-en skall larma för låg bro.
På min Garmin Camper 780 där jag kan lägga in fordonets höjd räknar GPS-en fram en färdväg som undviker låga broar.
Tar jag min gamla Garmin Nüvi 65 där det inte går att lägga in fordonets höjd räknar GPS-en fram snabbaste/närmast väg, beroende på vilken inställning jag har, utan hänsyn till låga broar.
Ett bra exempel är att prova att köra till Södra Hamnen i Motala. Vägvalen där blir under en låg bro med min Nüvi 65 och en annan väg med min Camper 780.
 

viggoboy

HBK Medlem
Inlägg
1.697
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024
Garmin varnar inte alltid för låga broar. Jag har 770 med höjd bred vikt.
Frågan var hur jag får csv filen att att varna tillsammans med fartkamerafilen
 

Jolie

HBK Medlem
Inlägg
425
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
24753
Medlemskap
2024
Garmin varnar inte alltid för låga broar. Jag har 770 med höjd bred vikt.
Frågan var hur jag får csv filen att att varna tillsammans med fartkamerafilen
Menar du att du vill läsa in POI för platser med låga broar och få varning för dessa när du närmar dig?
Om det är så skulle jag använda Garmins program MapSource och kryssa i larm och hur långt larmavstånd jag vill ha. Larmavstånd anges i Km med decimaler, vill jag ha 500 m anger jag 0,5 km.
Man sparar filen som gpx-fil och den går att ladda direkt med POI-loader utan att omvandla till csv-fil.
 
F

F.d. 14324

Guest
Om jag inte missförstår det hela... (it happens)
Jag fixade sånt här direkt i poiloader förr.
1. Vid det tredje dialogfönstret i poiloader, ändra från express till manuell.

1633198001892.png

2. I nästa fönster sätter man i en bock i rutan positionslarm och markerar att man vill ha en varning när man närmar sig, samt lämpligt avstånd.

1633198103271.png

Det var så jag gjorde förr med garminfilerna jag delade här i forumet.
 

viggoboy

HBK Medlem
Inlägg
1.697
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024
OK det är bara att välja då och prova.
Lite retfullt att köra in och mötas av skylten Bro 2,8 m. Som jag skrev Garmin har inte alltid kolla på höjd och vikt.
Den har lurat in mig några gånger på MAX 3,5t eller höjd på bro som man inte vill prova att köra in i
 

Jolie

HBK Medlem
Inlägg
425
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
24753
Medlemskap
2024
OK det är bara att välja då och prova.
Lite retfullt att köra in och mötas av skylten Bro 2,8 m. Som jag skrev Garmin har inte alltid kolla på höjd och vikt.
Den har lurat in mig några gånger på MAX 3,5t eller höjd på bro som man inte vill prova att köra in i
Brohöjden skall normalt finnas i kartmaterialet men jag upplever att lantmäteriet är ganska dåliga på att uppdatera uppgiften på mindre vägar.
Kan tänka mig att timmerbilschafförer ofta stöter på det här problemet.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Jag har gjort detta för 5-6 är sedan. Vill minnas jag hämtade filen från posit Ladda din GPS med GPS-Koordinater (POI)
Och sedan sorterade den, fixade en del knasigheter, la till komma för dm. Gjorde nog sorteringen i exel.
Tog bort de broar jag inte behövde undvika. Sparade som textfil. Använde poiloader för att ställa in larmavstånd och röst "låg bro". Lite knasigt på E4 larmar det för låg bro när det finns en tunnel under E4.
Ja det är ett tag sen så jag är inte helt säker på gången.
 
Toppen