• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Varning för Garmin

F

F.d. 4927

Guest
Undrar om någon annan än jag råkat ut för Garmins minst sagt tvivelaktiga affärsmetoder.
Köpte en Garmin Nuvi 250 med Europakarta för två år sedan. Hösten 2008 "talade" den om att det var dags för uppdatering, 2009 års kartor var tillgängliga. Sagt och gjort, beställde de nya Europa-kartorna för nerladdning. De tre först försöken slutade med Error då 1 % återstod att ladda ner och varje nerladdning tog ungefär ett dygn. Efter varje nerladdningsförsök tog jag kontakt med Garmins support i England, då det var där kartorna köptes ifrån, och det fjärde nerladdningsförsöket lyckades - trodde jag!
Allt flöt på och datorn talade om att nerladdningen var slutförd och överföringen från datorn till GPS:en slutfördes korrekt.
Lite frustrerad över 4 dygns nerladdningstid pustade jag ut. MEN, så för några veckor sedan skulle jag använda navigatorn i England - Englandskartan fanns inte. Kontroll visade att endast Nordens kartor var nerladdade.
Nåväl, jag får väl skylla mig själv, då jag inte kollade direkt efter nerladdningen. Men Europakartor ville jag ha! Gick ut på My Garmin och hittade Lifetime NuMap Europe med livstids (GPS:ens alltså - inte min!!!) för ett engångsbelopp. Kollade att de gick att ladda ner på Nuvi 250, vilket de gjorde. Beställde, betalade, laddade ner och överförde till navigatorn. Allt föreföll normalt.
Nu ska jag inte vara lika korkad som förra gången, tänkte jag och satte på GPS:en för att kolla resultatet: Bara Nordens kartor fanns där!!! Kontakt med supporten och efter diverse turer hit och dit kom de fram till att det fanns för lite utrymme i navigatorn.
Plocka bort all data i den, var det råd jag fick, för att frigöra utrymme. Och då gjorde jag det! Och kanske var jag dum, borde kanske anat ugglor i mossen! Hur som helst, när man slår på GPS:en fastslår den kort och koncist: "No detailed maps found that support routing. The nuvi cannot be used without them". Så nu har den gått i strejk och vad värre är: det går inte att få förbindelse mellan datorn och navigatorn och därmed är all nerladdning omöjliggjord!!!
Det är nu det verkligt (o)roliga börjar. Kontakt med supporten i England där jag beskriver problemet. Får några råd och dåd, där det bl a ingår att ansluta GPS-enheten till datorn!
Ny kontakt med supporten där jag talar om att det är just att skapa förbindelse mellan datorn och GPS:en, som är problemet! Får ytterligare några råd hur jag ska gå till väga, där de förstås skriver att jag ska ansluta enheten till datorn. Ny kontakt, nytt svar som börjar med: Anslut enheten till datorn osv, osv i all oändlighet.
Undrar då om jag kan skicka GPS:en till dem så de kan fixa den och ladda ner den produkt jag köpt. Nej, se det går inte. Pengarna tillbaka då, då deras råd om att tömma GPS:en på data satte den helt ur funktion??? Nä, varför det? tycker de.
Sens moral: Går något snett i din nerladdning till en Garmin-produkt, fast du följt supportens anvisningar till punkt och prickiga, så får du skylla dig själv. Pengarna du betalt för den vara du inte får, behåller Garmin! Påtalar du att de gett dig en felaktig anvisning, förstår de inte vad du säger!:mad::mad::mad::mad:
 
F

F.d. 4927

Guest
Sv: Varning för Garmin

Hallå LaBri

Ring Garmins Svenska Support 0774 - 45 20 20
Öppet måndag - fredag 09:00 - 17:00
Kolla även denna sidan, hoppas det kan hjälpa dej lite.
http://www.garmin.se/support_start.aspx?pageid=2845

Mvh Tant Sture
Tack! Borde kanske ha nämnt att jag har ringt Garmins svenska support, glömde bort det i den långa "avhandlingen". Vill betona att de var MYCKET HJÄLPSAMMA, men kan tyvärr inget göra. Antingen måste navigatorn in på reparation, eller få det bli en ny, eller får vi klara oss utan - det går ju faktiskt det också - åtminstone med en bra kartläsare bredvid sig.:eek:
 
F

F.d. 4927

Guest
Sv: Varning för Garmin

Efter att ha stångat pannan blodig, blev jag alldeles nyss kontaktad av en ny kille på Garmin Europe Support och fick ett referensnummer och adress att skicka navigat:)orn till för fri reparation, gud ske lov!
Frankrikeresan nästa vecka får gå utan navigator, men jag har förstått av detta förträffliga forum att Frankrike har gott om ställplatser, så dom ska vi nog hitta.
 

Tant Sture

HBK Medlem
Inlägg
251
Kommun
Motala
HBK-Nr
2178
Medlemskap
2024
Sv: Varning för Garmin

Ja Garmin har mycket övrigt att önska, och detta vore till nytta hos oss användare.
I somras på E4:an så upptäcker jag att min G 765 låst sej, den laddar ner uppdatering från Satellit står det på menyn. Efter ca 20 minuter så blinkar den till, bilden blir ganska ljus och så stängs den av.
Helt omöjlig att återstarta, bara att lägga den i packningen i bilen.
Vid hemkomst så tar jag kontakt med inköpsstället ( Siba ).
Där är man inte alls förvånad, detta är ett väkänt fel som Garmin vet om, är svaret jag får.
Jaha, men varför kan man då inte stoppa detta program, varför kan man inte sända ett enkelt mail till alla registrerade användare ?
Jag fick vara utan min apparat i ca 3 veckor, för det var endast Garmin själva som kunde reparera.
Man får väl hoppas på att reparationskostnaderna blev höga för Garmin, men som vanligt tas väl denna summa ut på oss konsumenter.
Tant Sture
 

Tant Sture

HBK Medlem
Inlägg
251
Kommun
Motala
HBK-Nr
2178
Medlemskap
2024
Sv: Varning för Garmin

Hej LaBri

Hoppas att det äntligen ska lösa sej för er, visserligen blir ni utan skrikan ett tag men det funkar ju det åsså.
Och Kartläsaren bredvid den har man nog ett mycket gott öga till, den har en vänare och behagligare både röst och betoning på saker och ting.
Lycka till och hilsen fra Tant Sture
 
F

F.d. 4927

Guest
Sv: Varning för Garmin

Hej LaBri

Hoppas att det äntligen ska lösa sej för er, visserligen blir ni utan skrikan ett tag men det funkar ju det åsså.
Och Kartläsaren bredvid den har man nog ett mycket gott öga till, den har en vänare och behagligare både röst och betoning på saker och ting.
Lycka till och hilsen fra Tant Sture
Så sant som det är sagt! Fruar är behagligare än navigatorer på alla sätt o vis.

Mvh Lasse/LaBri:p
 
F

F.d. 4927

Guest
Sv: Varning för Garmin

Hrrmm

Mina erfarenheter från den analoga navigatorn bredvid är att den ofta säger till efteråt var vi SKULLE ha åkt. Och det inte bara en gång....:p
Men visst är det väl oftast trevligt med denna mänskliga sida hos den analoga navigatorn.
Den mera invecklat, tekniska, digitala diton befaller en också då o då: "Gör om rutt!"
En annan fördel med de analoga i sätet bredvid är, att de inte behöver uppdateras och nerladdas. ;)
 

Mojfen & Karianne

FD HBK Medlem
Inlägg
432
Kommun
Hultsfred
HBK-Nr
573
Medlemskap
2021
Sv: Varning för Garmin

Hej

I våran bil är det jag som är den analoga varianten och till min hjälp har jag "Fröken Garmin"
Vill gärna påpeka att dom gånger när "Fröken" har ovänligheten att leda in oss på smala kurviga vägar, eller tät trafikerade storstadsgator i rusningstrafiken, så är det jag som får utskällningen, det slipper hon.

Det är då den analoga varianten får ta fram ett meddelande som bara finns i den analoga, emotionella varianten: "se så, det här går bra, ta det lugnt, snart är du framme, det tar bara några minuter till, och då väntar dig en stor kall öl.........."
Det klarar "Fröken Garmin" inte av. Och inte hämtar hon ölen heller. :twitcy:

MvH
Karianne
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Varning för Garmin

Jag har bytt till manlig röst på navigatorn då jag tycker att det räcker med en kärring!
 
Senast ändrad:

Elof Johnson

FD HBK Medlem
Inlägg
181
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
3520
Medlemskap
2021
Sv: Varning för Garmin

Varför skall alltid frun vara kartläsare.
Här delar vi på jobbet.
Frugan kör bilen precis lika bra som jag och jag kanske är lite bättre på kartläsning.
Jag har haft många Garmin i båtar och nu i bilen. Aldrig att dom har krånglat, men jag kanske har tur med dom. Silva:s instrument. Herregud villka bekymmer jag har haft med dom. Men det var på båttiden.
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Varning för Garmin

Jag litar på multiverktyget!
Dvs inte sambon utan min Samsung HD med Garmin XT och Route66.
 
F

F.d. 17999

Guest
Sv: Varning för Garmin

Har en Garmin 765T och den har alltid fört mig till den plats
som jag har skrivet in."Mycket nöjd".Skriver jag fel, så blir det fel, så enkelt är det.
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen