Hejsan, lite vis av alla udda händelser under mer än tio år med olika sorters lithiumbatterier just i samband med modellflyg m.m. och att jag flera gånger sett när innehållet och amperen vill ut ur ett då ofta skadat och kortslutet batteri.
Det har gjort att man ofta tänker sig noga för hur man förvarar batterierna och ännu mer var de ligger under laddning (helst på ett betonggolv) eller i alla fall på en plåtbricka eller kanske en kraftig bakplåt med höga kanter.
Förvaring under transport sker helst instängda i en plåtlåda eller liknande. En del som ligger hemma ligger i ett stort höganäskrus.
Tyvärr så är det också mycket troligt att laddning av batterier fick ett hus att brinna ner, som jag inte vill gå in närmare på.
Jag vill absolut inte öka på någon rädsla att ha och att ladda lithiumbatterier, och vill också påpeka att i modellflygsammanhang så handlar det oftast om den "mjuka varianten" av batterier, och som dessutom kanske har fått lite stryk vid någon markkänning.
Men just när det uppstår någon form av kortis i ett lithiumbatteri och man har sett hur mycket kraft som skall ut ur det på kort stund så behandlar man dem med en viss respekt, särskilt vid laddning och i viss mån vid förvaring.
Samtidigt skall man väl tänka på att det laddas mer än massor med batteriet hela tiden även om vi bara tänker på i Sverige. Kanske inte alla problem kommer till allmän kännedom, men om risken skulle vara jättestor så skulle säker sveriges och nyheternas beskyddarinstinkt av befolkningen dra igång till överdrift. Men såklart så är det inte roligt för dem som drabbas även om det är väldigt få procentuellt sett.
M.v.h. JANKRO.