• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Varmvatten via 12-voltssystemet

Hjulnissarna

HBK Medlem
Inlägg
390
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
1025
Medlemskap
2024
Varmvattenberedaren i Truma värmer ju vattnet via gas eller med en elpatron (235 V). Jag vet en bekant som tagit av isoleringen kring behållaren och lindat 12 volts värmetråd runt yttermanteln med silvertejp. Därigenom har han fått varmvatten "gratis" (dvs utan gasdrift) under färd, främst under sommaren. Ja, jag vet att ingen energi är gratis...:wink:
Värmetråd (isolerad tråd med lämplig resistivitet) hade han köpt på Conrad, effekt ca 75 W/meter tror jag. Det verkar som om Conrad slutat med sådan motståndstråd, det finns bara motsvarande värmetråd belagd på "kretskort". Nu funderar jag på att utnyttja värmetråden i någon lös gammal lös "värmesits" för personbilar - de brukar var på cirka 50-70 W om jag minns rätt. Helst skulle den ju vara gratis...får nog leta i någon lumpebod eller på någon skrot.
Någon som gjort någon liknande installation i sin bil???
/Boo
PS! För de som ropar "garantin på bilen förfaller", "risk för överhettning" etc så är jag fullt medveten om dessa aspekter.
 

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Inlägg
1.688
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2024
Sv: Varmvatten via 12-voltssystemet

I vårt första hus hade vi en varmvattenberedare som inte hade elpatron utan 3 st "tapeter" som var spända runt behållaren. Jag kollade hur det såg ur rent mekaniskt och det var värmetrådar lagda på något som såg ut som glasfiberväv men givetvis var av annat material. Så principen fungerar.
Vitsen med din idé skulle ju vara att du hade i alla fall jummet vatten när du stannade och på så vis förkorta tiden på gasol för att få varmvatten.
Jag tycker idén är intressant!
Vårt kylskåp är av AES-typ så när jag kör går det automatiskt på 12V. Det innebär att en P11 räcker länge för oss.
/Nisse
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.662
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Varmvatten via 12-voltssystemet

Boo jag har följt den här tråden med intresse och funderat över vad man skulle kunna anväda som väremeelemnt. Då slog det mig plötsligt att ett glödstift till dieselmotor har ju en resistans i storleksordningen 1 ohm. Varför inte tillverka en "Elpatron" mha ett rör som du paralellkopplar med värmepannan och med ett eller flera glödstift som värmeelement ???
Glödstift finns på Biltema för 60-80:- /st.

// Göte J
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.662
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Varmvatten via 12-voltssystemet

Ja, om dom är nya!- Nåja Götegodkända.
Men Michael brukar du dricka varmvattnet, det anväder vi mest för att tvätta oss i .
Gänga in låtervanskligt det är väl troligen väl tunnt gods i manteln och svårt få tätt. Kortslutning, knappast, vattenledningsvatten har ganska dålig ledningförmåga !
// Göte J
 
Senast ändrad:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Varmvatten via 12-voltssystemet

Man skulle ju kunna ta en stång som är lite tjockare än glödstiftet och borra hål i samt gänga den samt därefter svetsa fast den i behållaren så är ju inte stiftet i kontakt med vattnet samt är glödstiftet ju utbytbart .

Detta skulle jag nog gjort om jag hade haft en äldre husbil den jag har nu vill jag nog inte exprimentera med utan kör med gasol/el .
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Varmvatten via 12-voltssystemet

Mnjaä, varmvatten dricker jag kanske inte, möjligen eldvatten.

Men ibland slinker varmvattnet med när kaffet skall kokas och man är väldigt kaffetörstig. Fast det blir ju ganska små mängder så det har kanske inte så stor betydelse i det långa loppet.
 
F

F.d. 3077

Guest
Sv: Varmvatten via 12-voltssystemet

Det finns en Truma orginal elmatta att montera runt vv-beredaren,kolla på Kama fritid ,det är ju en SÄKER anordnig med orginalgrejer.
Bernt
 

Hjulnissarna

HBK Medlem
Inlägg
390
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
1025
Medlemskap
2024
Sv: Varmvatten via 12-voltssystemet

Visst, den känner jag till men den är ju för 230 V.... dvs tänkt för dem som har en panna med varmvattenberedare enbart för gas (utan elpatron). Men min idé var i princip samma utförande men med 12 V-slingor!
Tack i alla fall! :)
/Boo
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: Varmvatten via 12-voltssystemet

Hej har faktist funderat på nåt liknande och då föll tanken på dessa små 12 voltskaffebryggare om man inte skulle kunna använda den tråden som "elpatron"tror att den bästa effekten kontr strömåtgång är troligtvis blöta element eller värmare;)

obs detta är bara en tanke och inget som kommer att serieproduceras!
 
Senast redigerad av en moderator:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Varmvatten via 12-voltssystemet

Nu kom jag på en annan idé ... Istället för att ge sig på originaldelar som varmvattenberedaren så skulle man ju kunna lägga emellan en kopparrörstump med ett motstånd på som man isolerar bra .
När man ger ström till motståndet så blir detta varmt och även då kopparröret som i sin tur värmer vattnet .
Man för ju då hoppas att det blir lite strålningsvärme så det blir lite volym men jag förmodar att tanken är att man skall få lite varmvatten för tvätt och itne till att duscha .

På så sätt gör man inte någon åverkar på originalprylarna .
 

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Varmvatten via 12-voltssystemet

Känner en elektriker som var inkopplad på ett jobb att tina frusna rör med elektricitet.
Och jodå, röret tinades, men huset brann ner..... ( Faktiskt sant, Kungsbacka 1980-talet)
Calle
 
Toppen