• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Varmvatten via 12-voltssystemet

Hjulnissarna

HBK Medlem
Inlägg
390
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
1025
Medlemskap
2024
Varmvattenberedaren i Truma värmer ju vattnet via gas eller med en elpatron (235 V). Jag vet en bekant som tagit av isoleringen kring behållaren och lindat 12 volts värmetråd runt yttermanteln med silvertejp. Därigenom har han fått varmvatten "gratis" (dvs utan gasdrift) under färd, främst under sommaren. Ja, jag vet att ingen energi är gratis...:wink:
Värmetråd (isolerad tråd med lämplig resistivitet) hade han köpt på Conrad, effekt ca 75 W/meter tror jag. Det verkar som om Conrad slutat med sådan motståndstråd, det finns bara motsvarande värmetråd belagd på "kretskort". Nu funderar jag på att utnyttja värmetråden i någon lös gammal lös "värmesits" för personbilar - de brukar var på cirka 50-70 W om jag minns rätt. Helst skulle den ju vara gratis...får nog leta i någon lumpebod eller på någon skrot.
Någon som gjort någon liknande installation i sin bil???
/Boo
PS! För de som ropar "garantin på bilen förfaller", "risk för överhettning" etc så är jag fullt medveten om dessa aspekter.
 

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Inlägg
1.688
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2024
Sv: Varmvatten via 12-voltssystemet

Du skall använda Kanthal som är en motståndstråd.
Den finns i lite varianter hos bl.a. Elfa AB.
Används i den gamla typen av plattor till spisar och ugnar.
Du får använda Ohms lag och klura en stund så grejar det sig.'
/Nisse
 

Hjulnissarna

HBK Medlem
Inlägg
390
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
1025
Medlemskap
2024
Sv: Varmvatten via 12-voltssystemet

Jomenvisst, kanthal brukar man ju använda till värmefläktar, strykjärn osv. Men hur är det med att få ISOLERAD motståndstråd i metervara? Behållaren är ju av metall så skall man tejpa fast den bör ju tråden vara isolerad!
/Boo
 

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Inlägg
1.688
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2024
Sv: Varmvatten via 12-voltssystemet

Det borde väl fungera med duk av teflon eller något annat brandhärdigt material?
Tråden i sig kan ju också vara teflonisolerad men jag har aldrig sett någon sådan.
Hur mycket effekt tänkte du ta ut? Det lär väl gå åt 240W minst för att det skall bli någon värme på vattnet.
Är inte värmesitsarna för stora för att få plats?
 

Hjulnissarna

HBK Medlem
Inlägg
390
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
1025
Medlemskap
2024
Sv: Varmvatten via 12-voltssystemet

Värmesitsarna brukar ju bestå av en isolerad tråd som ligger emellan två plastfolier i någon form av vikbar sits med en cigg-anslutning så det borde vara enkelt att ta loss själva tråden (åtminstone såg en lös sits till min gamla Saab-99 åsrmodell -68 i osaligt minne sådan ut).
Jag tror min kompis gjorde två slingor runt behållaren, vardera på ca 75 W så att han kunde välja 75W eller 150W. Men det var fullt tillräckligt att få hyfsat varmt diskvatten med den lägre effekten. Vi tänker ju inte ha kontinuerlig varmvattenflöde för dusch med denna anordning!
/Boo
 
Senast ändrad:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Varmvatten via 12-voltssystemet

Låter som mycket jobb i mina öron (ögon) för minimal gasbesparing. Vi brukar sätta på varmvattenberedaren när vi startar en resa och stänger av den när vi kommer hem. Gasåtgången för varmvatten tycker jag inte är så stor.
 

Hjulnissarna

HBK Medlem
Inlägg
390
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
1025
Medlemskap
2024
Sv: Varmvatten via 12-voltssystemet

Låter som mycket jobb i mina öron (ögon) för minimal gasbesparing. Vi brukar sätta på varmvattenberedaren när vi startar en resa och stänger av den när vi kommer hem. Gasåtgången för varmvatten tycker jag inte är så stor.
Visst, men för att värma 10 liter vatten ca 50 grader behövs netto 2,1 MJ, dvs med 50% (gissning) verkningsgrad i förbänningen så skulle det behövas ca 100 gram gasol (eftersom 1 kg LPG (butan/propan) ger energin 45 MJ (miljoner Joule).
Och 0,1 kg gas (multiplicerad ett antal gånger) kan jag behöva till annat på en lång resa....
Eller??
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Varmvatten via 12-voltssystemet

:twitcy: Jag har inte gjort någon teoretisk beräkning av gasåtgång utan bygger bara på erfarenhet och subjektivt tyckande. Men gasåtgången är väl också beroende på hur mycket varmvatten som konsumeras och hur stor differensen är mellan kallvattnet och varmvattnet, både gällande utblandning i själva tappstället och temperaturhöjning i varmvattenberedaren.

Någon föreslog Kanthaltråd här ovan och isolering med silikonduk mot beredarens metalltank. Clas Ohlson har "bakplåtspapper" i silikon som kanske kan användas till detta. Men behöver inte tråden fixeras så att den inte kan glida sidledes? Vävtape kanske?
 

MiKi

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2850
Medlemskap
2024
Sv: Varmvatten via 12-voltssystemet

Kanske ett dumt inlägg, men är det inte så att typ silikon också kommer att isolera värmen? Borde det inte vara ett isolermaterial som leder värme? Detta utifrån att det är värmetråden som skall värma via mekanisk påverkan. Men kanske missuppfattat förfarandet?

Mvh Marita
 
F

F.d. 3077

Guest
Sv: Varmvatten via 12-voltssystemet

Vårt system är att värma Trumansvatten med en värmeväxlare från motorns kylvatten ,enkelt framförallt driftsäkert.
värmeväxlaren är placerad under Truman,90 gradigt vatten vill upp i (Truman) kallt vatten sjunker till vväxlaren,ENKELT.
15 mm, Prisolledning från motorn,med en fjärrstyrd kran för bekväm hantering,vill inte ha extra värmetillskott i bilen om det är 25 g, varmt förut ,Beredaren har motortemperatur efter ca,15 min,körning.
NU KOMMER POÄNGEN MED TRUMAN /ALDES vattenburen system med vväxlare så blir HELA BILEN VARM. (Det måste till en kran till på kallvatten ledningen som stängs vid tappning,annars går kallvattnet genvägen förbi beredaren.)
Mvh Bernt
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Varmvatten via 12-voltssystemet

Hur mycket watt skulle den dra på 230volt ? Inget du kan köra via en inverter 12/230 under färd och på så sätt slippa en massa dragning av kablar .
Om man sedan inte har en inverter så får man ju rätt mycket gas för dom pengarna .
Ett sätt är ju att låta den vara avstängd under färd och sedan slå på den när man stannar för det värms ju upp fort .
 

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Varmvatten via 12-voltssystemet

Ingenting är ju gratis. Om du värmer med 12 volt, så kommer generatorn att få jobba hårdare och då drar bilen mer bränsle. Jag tror att det här med elslingor runt beredaren kommer att resultera i en ny spännande lukt i bilen.
Calle
 

Hjulnissarna

HBK Medlem
Inlägg
390
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
1025
Medlemskap
2024
Sv: Varmvatten via 12-voltssystemet

Tack för alla goda råd! Att "bygga om" med cirkulationsslingor från motorns kylsystem är uteslutet - för mycket jobb för det man erhåller. Och vi har inte vattenburen värme i bilen.
Min idé var ju att lägga på en elektriskt isolerad tråd och fixera den med silvertejp utanpå beredaren och sedan återställa yttre isolering. Så bakplåtspapper skippar jag!
Och vad det gäller den hemska lukten som skulle uppstå så har inte min kompis rapporterat något sådant under ett par års drift!
Att köra uppvärmningen från invertern tror jag inte på, värmepatronen är ju på 900W och min inmonterade inverter är på 600W kontinuerligt.
Och slutligen - att uppvärmningen kostar är ju självklart - att generatorn för att driva uppvärmningen ger en viss, ökad bränsleförbrukning. Men jag tror ändå att den smällen kan man ta om man har svårt att hitta gaspåfyllningsställen på långresan!
Tack för alla råd - fast mest verkar det vara problem som förs fram - ingen som tycker idén är bra :eek:??
/Boo
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Varmvatten via 12-voltssystemet

Du kan ju prova innan att vira en värmetråd runt en gryta med vatten och lägga på locket och se hur varmt det blir i grytan då har du ju provat lite innan om det blir varmt .

Ser man en värmesits drar 55w och att värma 8 liter varmvatten med den är tyvärr lite liten effekt .
 

Hjulnissarna

HBK Medlem
Inlägg
390
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
1025
Medlemskap
2024
Sv: Varmvatten via 12-voltssystemet

Jag har precis tagit en titt i tyska Conrad-katalogen - där finns lite olika "Heizkabel". En del har en termostat som slår till när temperaturen sjunker under +5 °C (frostskydd) men vissa uran termostat. Vissa för 12 V, vissa för 230V. Alla har effekten 15W per meter.
Det finns isolerade kablar för 12V utan termostat, en med längden 5 meter (=75 W) och en på 8 m (=120 W). Priset ca 350:- - 400:-. Men man är ju lite snål så en gammal skrotat värmesits kanske också duger....
Åter en hälsning!
/Boo
 

Kjell

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2024
Sv: Varmvatten via 12-voltssystemet

Missuppfatta nu inte Knuts förslag om det teflonbaserade bakplåts-"papperet", det är inte alls något papper, tvärtom är det tunn glasfiberväv som har fått ett lika tunt lager av teflon på ömse sidor.
Det är alldeles utmärkt att ha som skydd för den 12V-motståndstråd som lindas runt värmaren, klarar värmen, är nötningströgt och mekaniskt starkt mot trycklaster.
Jag gjorde faktiskt en gång ett membran till en bränslepump till en snöskotermotor av detta material och det fungerade i många år! Men jag fick köpa eget bakplåtspapper, att hämta i köket nobbades...

Men det enklaste är väl ändå att köra värmaren på en 230 V inverter. Räcker inte effekten från invertern man redan har så kan man fundera på om man inte ska ta ett lite djupare tag i plånboken och skaffa en större inverter - om man nu är tillräckligt motiverad för att få varmvatten under tiden man kör.
Har värmaren två parallellkopplade värmespiraler (dock inte så troligt...) kan man koppla dessa i serie och man minskar då värmarens effektbehov till 25% av ursprungsvärdet.
Men man kan då inte få den ursprungliga märkeffekten när man matar från elstolpe - även från elstolpe gäller att man bara får 25% av värmarens märkeffekt - om man inte parallellkopplar värmeslingorna igen.

Man bör låta en elektriker göra installationen eller åtminstone kolla av och godkänna alla ingrepp i en installation i husbilen (även 12V-slingorna runt värmaren), kitsliga försäkringsbolag blir *mycket* lättare att ha att göra med om det sedan händer något som kan relateras till elsystemen ombord.
 
F

F.d. 53009

Guest
Sv: Varmvatten via 12-voltssystemet

Hej alla!

Här lite siffror.
Med 8 l vatten och 1 kg aluminium tar det 3 timmar och 50 min att höja temperaturen 40 ºC med effekten 100 W. Då är inga förluster inräknade. Med 25 % värmeförluster så ökar tiden med 1 timme, så det skulle ta närmare 5 timmar.

Skulle man inte kunna stoppa en 12 V doppvärmare i beredaren. Men det kanske blir för stort ingrepp.

Det kanske är bättre att använda strömmen till att ladda batterierna.

Hälsningar
Birger
 
Senast redigerad av en moderator:

Kjell

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2024
Sv: Varmvatten via 12-voltssystemet

............med effekten 100 W..............
..................Det kanske är bättre att använda strömmen till att ladda batterierna.

Hälsningar
Birger

Det skulle nog gå att få bägge delarna - både varmvatten och laddning, en generator på 75A ger teoretiskt 900W på en timme och skulle då med en 900W inverter kunna höja tempen i värmaren till 40-50 grader (enligt Birgers exempel här ovan) på kortare tid än en timme.
Med ett halvladdat förbrukarbatteri på 150A så skulle generatorn (fortfarande teoretiskt) kunna ladda upp detta fullt på en timme.
Med lite förluster inräknade så skulle man då under en tre timmars körning få både varmt vatten och fullt batteri, inte så illa faktiskt.
 
Toppen