• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Varmvatten hur gör ni

Hokie

HBK Medlem
Inlägg
456
Kommun
Torsås
HBK-Nr
8500
Medlemskap
2024
Skall man ha varmvatten på hela tiden eller sätter man på det vid behov t.ex duscha eller diska. Tar ju endast ca 30 min att få varmt. Hur gör ni.
Nu på dansbandsveckan i Malung med 13 grader varmt mitt på dagen så det gäller att bugga åta h-e.....
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: Varmvatten hur gör ni

Vi kokar vatten på spisen i samband med matlagning för att ha till disk. VV sätter vi på innan vi ska duscha. Vi använder vår bil mest till resor söderut, och truman sitter under köksbänken, att ha varmvattnet på hela tiden höjer tempen i bilen i onödan.
Ove.G
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Varmvatten hur gör ni

Sommartid värmer vi upp vv-beredaren till 70* en gång per dygn samt att den får vara igång under duschning, övriga årstider får den stå på för jämnan när vi bor i bilen.

aake
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.268
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Varmvatten hur gör ni

Vi slår på varmvattenberedaren på högsta temp när vi startar en resa och stänger av när vi kommer hem. Högsta temp gör att det behövs mer kallvatten för att få rätt temperatur på tappvarmvattnet och därmed varar varmvattnet längre. Att sätta på och stänga av tror jag inte sparar så förfärligt mycket gas, vi har dock tankflaskor och tankar LPG när det behövs så några gram gas hit eller dit spelar inte så stor roll.
 
F

F.d. 30629

Guest
Sv: Varmvatten hur gör ni

Jag kör med VV på hela tiden, mest för att det är nå strul med tändningen så den är lite bökig att starta. Drar knappt märkbart med gas heller.

Dock stänger jag av hemma när jag åker, är en snål jäkel ;)
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Varmvatten hur gör ni

I vilket fall är det så att min dieseldrivna centralvärmepanna ger viss uppvärmning även av bodelen även i läge vv-produktion och därför vill jag inte köra den mer än nödvändigt när det är riktig sommarvärme.

aake
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.793
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Sv: Varmvatten hur gör ni

Vi kører varme på diesel, og varmt vand på gas.

Vi tænder 2 gange i døgnet, når vi skal bruge varmt vand til bad og til opvask. Ellers er det slukket. Der er varmt vand til håndvask længe efter, at vi har slukket.

Opvarmningen tager 15 til 20 minutter på højeste varme.
 

paffw

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2025
Sv: Varmvatten hur gör ni

Ibland läser man här på HBK att v v behållaren läcker undrar om de som har haft läckage har haft på varmvattnet hela tiden eller av och på ( metall blir lite större när den är varm, drar i hop sig när den är kall)
Ha de Paffw
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.481
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Har aldrig använt VV-beredaren. Kokar vatten på gasolplattan.
Vad tar mest gas plattan eller vv-beredaren?
Vi kokar ca 3lit vatten om dagen det tar ca 15-20min. Mycket lång tid
tycker jag. Skall kanske testa på nästa resa. :)
 

rollet

HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
10860
Medlemskap
2024
Sv: Varmvatten hur gör ni

Vi kör den 30 minuter på morgonen för att ha duschvatten, varmvatten finns i flera timmar efter att man stängt av beredaren så det räcker till morgondisken
startar den sedan 30 minuter till kvällen. Det räcker för oss två. Men på den tiden man hade barn med fick man se till att det fanns varmvatten mest hela tiden.
 

casso.o.carina

HBK Medlem
Inlägg
38
Kommun
Gävle
HBK-Nr
4076
Medlemskap
2024
Sv: Varmvatten hur gör ni

Så varmt som vi har nu här i Sydeuropa o Balkan,så vill man inte ha spillvärmen in i bilen från varken matkok eller VVb
Ett tips! Köp Biltemas induktiv kokplatta o kör den ute under markisen istället för att brassa på med gas o kaffekok äggkok mm inne i bilen.
Det gör man när man står på ställplats eller på rastplatser utan el.
Kanske någon i sällskapet vill sova en stund längre, så kan ju morgonpiggelin koka kaffe o frukostägget ute under markisen?
Förutsatt att man står på EL-plats vilket man oftast gör här nere.
Kylskåpen likaså brukar inte hålla rätt temp när det som nu sällan går ner under 26grader nattetid, o håller sig runt 36 på dagen, så tänk på att maten inte håller bäst före datumet..vi har fått kasta en hel del mat som man bunkrat i onödan med åren.tills man lärde sig att allt finns o köpa färskt o gott i hela Europa.
Man åker väl inte i U-länder precis.
Hemma i Sverige har man varmvattnet på hela tiden.
 
Senast ändrad:

Hokie

HBK Medlem
Inlägg
456
Kommun
Torsås
HBK-Nr
8500
Medlemskap
2024
Sv: Varmvatten hur gör ni

Tack för alla svar. Men vad tror ni är bäst för beredaren? Jag skulle tro att det är sämre att hålla på att stänga av och på istället för att låta den vara på jämt. Dock inte på endast 40 grader pga bakterietillväxt. Jag har som många av er satt på och stängt av varje morgon men kanske skall tänka om. Kyl o frys är ju på hela tiden och drar väldigt lite. Har tankflaska.
 

gnillib65

HBK Medlem
Inlägg
54
Kommun
SVEDALA
HBK-Nr
11353
Medlemskap
2024
Sv: Varmvatten hur gör ni

Hej. På vår Alde 3000 kan man stänga av varmvattnet och bara värma upp husbilen. Bra ibland när det är riktigt kallt ut. Kolla i instruktionsboken till pannan.
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Varmvatten hur gör ni

Vi kör aldrig med gasen på, oavsett om det är beredaren eller kylskåpet.

Tommy R
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen