• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Varmvatten från solen

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.174
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag har funderat (lite skryt) på ......ATT GÖRA EN SOLVÄRMEANLÄGNING FÖR VARMVATTNET till H-bilen (har ett slutet trycksystem men det är inga problem), så finns det någon här på forumet som har en solvärmeanläggning eller funderar på att göra en till H-bilen så får ni gärna höra av er här på forumet........ jag befinner mig just nu ca 10mil från Syrien inne i Turkiet, tyvärr så har det regnat mycket den senaste vecka, men de har lovat sol och ca +20 i dygns temp i flera dagar framöver:yes:

Peter
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Varmvatten från solen

Jag kommer att göra soluppvärmt vatten till min husbil när jag kommer så långt.

Det kommer att bli en behållare på Ca 35 liter och en circulationspump som pumpar upp vatten till en solfångare som ligger på taket. det räcker med en liten panel. detta vattnet kommer jag att köra in i en dieselvärmare som startar om inte vattnet håller en temperatur över 30º. Det finns idag effektiva vakumrör som kommer upp i 300º temperatur. Dom blir varma av sol ljus och inte av solvärmen. Jag har sådana hemma och behöver nästan aldrig eftervärma vattnet. just nu har det regnat i mer än i två veckor så just nu eftervärmer jag med gas. normalt utan regn så har jag 500l vatten på Ca 70º. 30st rör på 2 meter.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.174
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Varmvatten från solen

Hej Krister !

Ja..! jag har varit på "väg" sen den 16 sept. Kommer att stanna "ute" till maj - 2011 i sämsta fall, får jag inte komma "hem" till Marie så stannar jag ute så länge jag anser att resan inte ger mig mer, och det kan vara i bästa fall flera år. läs lite om min resa under "dit åker vi" sen Turkiet

Kl är 07.20 och det ser ut att bli ett "kanon väder" i dag:msn_thumbup: minst 25 .......plus:twitcy:

Kram
Peter
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.174
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Varmvatten från solen

Jag kommer att göra soluppvärmt vatten till min husbil när jag kommer så långt.

Det kommer att bli en behållare på Ca 35 liter och en circulationspump som pumpar upp vatten till en solfångare som ligger på taket. det räcker med en liten panel. detta vattnet kommer jag att köra in i en dieselvärmare som startar om inte vattnet håller en temperatur över 30º. Det finns idag effektiva vakumrör som kommer upp i 300º temperatur. Dom blir varma av sol ljus och inte av solvärmen. Jag har sådana hemma och behöver nästan aldrig eftervärma vattnet. just nu har det regnat i mer än i två veckor så just nu eftervärmer jag med gas. normalt utan regn så har jag 500l vatten på Ca 70º. 30st rör på 2 meter.

Hej Juan !
Man kan nog göra på flera sätt, jag har en "boiller" och tänkte koppla in en cirkulationspump som skulle pumpa upp vattnet till "solfångaren" sen en termostat som reglerar värmen och slutligen en tryckventill ...... i fall det skulle börja koka, jag tror också att en liten panel räcker, så jag får se om jag kan hitta en här nere (Turkiet nära Hatay och Syrien)

Kram
Peter
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Varmvatten från solen

Den har en termostat när det blir varm så slutar den att pumpa upp vatten och det finns bara luft i rören annars så blir det fort vattenånga.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.174
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Varmvatten från solen

Hmmmm ! kan man inte göra så att den pumpar upp vatten när solfångaren hat tex. 45grader och den termostat "drar" så länge det är varmt, sen har man en termostat som stänger systemet tex. vid 80 grader, sen en liten solpanel till pumpen.......... men tror att jag behöver en "växlare" då H-bilsvattnet är under tryck, och då blir det väl problem.?????...... eller någon som har ett förslag på lösning

Tack på förhand

Peter


Den har en termostat när det blir varm så slutar den att pumpa upp vatten och det finns bara luft i rören annars så blir det fort vattenånga.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Varmvatten från solen

Normal är att man har en komparator som gör att vattnet cirkulerar tills det blir varmt. Skulle det vara kallare i panelen så cirkulerar det inte.
Jagg håller med dig om att ett slutet system vore bättre med en värmeväxlare, men det blir tyngre och omständigare. Dessutom måste det vara luft i systemet när du inte vill ha varmare vatten, annars så exploderar det av övertryck då temperaturen når långt över 100º.
Man kan ju ha en svart serpentin på taket som värmer, men då fungerar den bara när det är varmt ute.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Varmvatten från solen

På huset har jag vaccumsolfångare och dessa rör är effektiva , jag hade nere dom då vi skulle byta dom behållarna som dom sitter i och det var skuggigt så men jösses vad varma dom blev och vi fick lägga filtar på rören så dom inte blev för varma vid monteringen .

Jag har då 1000 liters acctankar men till en husbil så bör det ju räcka med 1 enda rör med tanke på att det får ju inte bli för varmt .
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.174
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Varmvatten från solen

Hej och tack Bengt - Åke

!000 liter ..!! då hade jag fått problem med vikten på Hb. :twitcy: tack för infm. det börja klarna ........ tror jag .... mit system är under tryck ca 1-1,5 kg och för att göra det enkelt så tänkte jag koppla en pump på utgående från boillern upp till solpanelen och sen returen till ingående på boillern, precis som om man har cirkulation på varmvattnet hemma. Denna lösning blir under tryck och då är frågan räker det med en övertrycksventil typ 2kg för då öppnar den om vattnet kokar...... eller har jag missat något ??:confused:
På huset har jag vaccumsolfångare och dessa rör är effektiva , jag hade nere dom då vi skulle byta dom behållarna som dom sitter i och det var skuggigt så men jösses vad varma dom blev och vi fick lägga filtar på rören så dom inte blev för varma vid monteringen .

Jag har då 1000 liters acctankar men till en husbil så bör det ju räcka med 1 enda rör med tanke på att det får ju inte bli för varmt .
 
Senast ändrad:

benndix

HBK Medlem
Inlägg
595
Kommun
Nacka
HBK-Nr
106
Medlemskap
2027
Sv: Varmvatten från solen

Tidigare i höst när vi var i Portugal så såg jag en enklare och mindre "anläggning". Det var en tysk som hade lagt ett antal 1,3 l flaskor i innanför framrutorna. Blir inte så mycket men räcker till tvätt o disk.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Varmvatten från solen

Det är ju att dom är ju ruggit effektiva och mitt system är ju uppbyggt att vaccumsolfångarröret går in i en samlingsbox och i den cirkulerar det en blandning av någon vätska och vatten och denna cirkulerar ju ner i acctanken´s speciella slinga som i sin tur värmer upp tankarna och det är ju vattnet som går till elementena och sen varmvattnet kommer ju i en annan slinga som värms upp av det uppvärmda elementvattnet .

Vill du värma upp varmvatten eller för att värma upp husbilen ?
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.174
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Varmvatten från solen

Hej Bent-Åke.!

Tack för din beskrivning, efter att jag sovit på saken så tror jag att det är inte så enkelt som jag först tänkte, min tanke var att värma upp vattnet och inget annat, och som jag ser det nu så måste jag ha en växlare och ett separat system för solpanelen. och då blir det två cirkulationspumpar, och en exstra tank till solpanelen, hade jag kunnat bygga om boillern och lagt en "slinga i den så hade det varit lösningen, precis som du har i din acc. tank. Jag får fundera lite till här nere, då tid finnes ........ men det är nog värre med prylarna.
I dag ser det ut att bli 20+ så jag får fundera och njuta av solen

Peter

Det är ju att dom är ju ruggit effektiva och mitt system är ju uppbyggt att vaccumsolfångarröret går in i en samlingsbox och i den cirkulerar det en blandning av någon vätska och vatten och denna cirkulerar ju ner i acctanken´s speciella slinga som i sin tur värmer upp tankarna och det är ju vattnet som går till elementena och sen varmvattnet kommer ju i en annan slinga som värms upp av det uppvärmda elementvattnet .

Vill du värma upp varmvatten eller för att värma upp husbilen ?
 
Toppen