• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Varifrån får Googels Maps Trafik sin information ifrån?

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm
Googels maps trafikinformation rapporterar om långsamtgående trafik, helt stopp i trafiken samt trafikolyckor väldigt exakt. Varifrån får Googels Maps Trafik all denna information ifrån?

Sitter det gubbar längs vägen?
Ser satelliterna trafikrytmen?
Är det våra egna mobiler och plattor som samlat rapporterar med vilken fart vi rör oss?

Exempelvis Löddeköpinge på E6:an idag.

Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Varifrån får Googels Maps Trafik sin information ifrån?

Så här säger Trafikverket: ”Teknikutvecklingen ger också möjlighet till mer automatiserad datafångst och informationsspridning. Data om exempelvis trafik, infrastruktur och luftkvalitet kommer att genereras via sensorer till exempel i fordon ("Internet of things") och hämtas från "molntjänster" i stället för genom fasta installationer.”

Detta praktiseras redan i vissa länder har jag förstått.

F

F.d. 14324

Guest
Sv: Varifrån får Googels Maps Trafik sin information ifrån?

Varifrån får Googels Maps Trafik all denna information ifrån?

Kenth, från mig och dig om du tillåtit google att veta var du är, om inte så kommer det bara från mig. :)

Googles trafik kommer från användargenererade data och fungerar riktigt bra. Andra navigeringsappar använder också information från sina användare, än så länge upplever jag waze och google som fungerande men att den tredje jag använt inte håller samma nivå.

mvh jocke

Tillägg:

Sitter det gubbar längs vägen?

Nej, gubbarna och gummorna sitter i sina bilar och har sina smartphones igång, har de då tillåtit google att veta var de är kan google skapa trafikinformationen på det.

Toppen