• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Varför vägra betalning med kort?

F

F.d. 53358

Guest
Sv: Varför vägra betalning med kort?

Som handlare är det inte helt lätt.
Helst skulle jag vilja sätta upp en skylt med "Ej kontanter". Du slipper rånrisk, avgift för bankning, slipper springa och lämna bankpåsen, slipper räkna kontanter. Samt att det är ett elände med växelkassa, svindyrt att "köpa" växelpengar.

Peter :)

Rånrisken har man lastat över på gamla människor som inte kan freda sig.
Ingen kan väl påstå att denna näringen har upphört genom att införa kort. Tjuvarna hittar bara nya jaktmarker.
Vi blir alla gamla och lätt dementa och måste skriva upp koden. :rolleyes:

Jägarn

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2025

När jag besiktade husbilen hos OPUS i Vinsta, fick man inte betala kontant endast med kort.

Jägarn

Peter Lindblom

HBK Medlem
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2026

Peter skulle du då också avskaffa alle äldre? Du kanske har kommit på hur man botar glömska och Alzheimer light????

Och tänk på det, även du blir äldre......

Skall vi ta bort alla äldre som inte klarar av att betala med kort , man måste ju komma ihåg coden......

framsidan

Jag skriver ju "helst". Jag har själv en far som är 90 år, ser och hör dåligt. Han har precis fått sitt första kort när banken slutade med kontanter.
Han fixar inte kort så jag tar ut kontanter år honom.

Vi har sällan äldre kunder på jobbet, men vi tar kontanter och kan man inte koden så kör man med underskrift/legitimation i stället. Om man kan hantera en bil i trafiken brukar man oftast kunna hantera kort/kod också.

Peter :)

framsidan

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
3691
Medlemskap
2023

Peter vad skall din Pappa gör med kontanter när affärer enligt dig bara skall ta kort?

Hur många 85 - 90 åringar kör bil? Min svärmor är 98, skall hon handla med kort?

Hur känslokall kan man bli??????

Kullen19

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
10670
Medlemskap
2025

Peter vad skall din Pappa gör med kontanter när affärer enligt dig bara skall ta kort?

Hur många 85 - 90 åringar kör bil? Min svärmor är 98, skall hon handla med kort?

Hur känslokall kan man bli??????

Njae......
Minkära framsida, grabben skrev faktiskt "helst" betala med kort.
Kanske inte så känslokallt och elakt trots allt. Bara en stilla önskan om en smidigare vardag. Det måste man ha respekt för.
Men sen finns det problem med den nya tekniken och ålderdom, det har du rätt i men det är inte Peters fel.

Faran

HBK Medlem
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6353
Medlemskap
2025

Nu är ju tekniken med kort inte ny, jag har haft kort sedan början 1970 och är förstås supervan vid det betalningsmedlet. Tyvärr finns det ju alltid människor som inte vill ta till sig nya metoder, vad det än gäller, men om man är 80 år idag bör inte kortbetalning vara en nyhet:yes: inte heller för köpmännen. Jag handlar aldrig om jag inte får betala med kort i Sverige, just pga av bokföringstekniken:twitcy:

F

F.d. 55374

Guest

På stora köpcentra med långa kassaköer borde det finnas kassor
enbart med kontanthandering, på så sätt skulle man komma ut
fortare.

Tommy R

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025

På stora köpcentra med långa kassaköer borde det finnas kassor
enbart med kontanthandering, på så sätt skulle man komma ut
fortare.

Tommy R

Jag förmodar att du menar att det då går fortare i kön där alla bara betalar med kort?

Numera kan man ofta stoppa i kortet och knappa in koden samtidigt som kassörskan registrerar varorna. När alla varor sen är registrerade behöver man bara godkänna beloppet med ett knapptryck sen är det betalt och klart. Otroligt mycket snabbare än att börja trassla med att plocka fram rätt sedlar och mynt samt få växel att pilla med först efter att varorna är registrerade och beloppet klart.

Jag saknar numera ofta kontanter i plånboken och det har hänt mer än en gång att spontanköp uteblivit bara pga att säljaren inte tar kort.

F

F.d. 55374

Guest

Jag förmodar att du menar att det då går fortare i kön där alla bara betalar med kort?

Numera kan man ofta stoppa i kortet och knappa in koden samtidigt som kassörskan registrerar varorna. När alla varor sen är registrerade behöver man bara godkänna beloppet med ett knapptryck sen är det betalt och klart. Otroligt mycket snabbare än att börja trassla med att plocka fram rätt sedlar och mynt samt få växel att pilla med först efter att varorna är registrerade och beloppet klart.

Jag saknar numera ofta kontanter i plånboken och det har hänt mer än en gång att spontanköp uteblivit bara pga att säljaren inte tar kort.

Det var inte så jag menade, självklart går det fortare med kontanthantering.
Vi har våra kort bara som reserv.

Tommy R

F

F.d. 53358

Guest

Övervaknings samhället börjar bli totalt. Med kort och telefon kan man hålla koll på alla människor hela tiden. Med övervakningskameror kan man bara se människan när han passerar. Orvells 84 har passerats med hästlängder.

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

Det finns rätt många ställen som numera bara tar kort. Campingen i Apelviken är ett sådant ställe. Litet trist att inte ta riktiga pengar. Kommer fortfarande ihåg koden så jag klarar mig ännu:)

F

F.d. 53267

Guest

Att betala med kontanter är aldrig några problem men
det händer att det inte går att betala med kort i affärer
av olika anledningar.
Vad gör Ni som aldrig har kontanter med Er om kortet
krånglar?
Då står Ni där och ställer till problem för andra som får stå och vänta.
Men det har naturligtvis aldrig hänt Er, ännu............

F

F.d. 55374

Guest

Det måste finnas någonstans att ta ut kontanter. Vet ett par han snart 90
som måste åka 4-5 mil till en bank som har kontant utbetalning. Lika när dom
skall tanka eftersom deras närmsta mack slutat med bemanning.
Det är ren ut för jävligt hur gamla människor behandlas.

Tommy R

Toppen