• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Varför vägra betalning med kort?

F

F.d. 2621

Guest
Vad kan det finnas för acceptabla skäl att vägra betalning med kort så, som vi upplevt under årets försäsong? På såväl ställplatser, campingar och i vissa affärer. I regel motiverar sådana affärsidkare med att "det blir för dyrt" med de avgifter, som kredit- och bankorganisationerna tar ut för hanteringen med kort.

Är det verkligen så eller är det andra skäl till sådant förhållandesätt och hur ska kunden egentligen förhålla sig? Vad säger lagstiftningen och praxis om detta? Vi har ju gradvis vant oss vid det kontantlösa samhället. Borde man vid kontantbetalning begära viss rabattering?

ellerto

HBK Medlem
Kommun
Gotland
HBK-Nr
3031
Medlemskap
2025
Sv: Varför vägra betalning med kort?

Det finns nog dom som har så liten omsättning att det är fördyrande med kort.
Själv har jag ett litet Hobbyföretag, där kostnaderna för kortapparat, modem,
månadskostnaderna samt procenten på pengarna som överförs via apparaten ca:1,5-2,0% gör att jag väljer att inte ta kort, vill ju ha låga priser och inte en massa pålägg som kan unvikas. Ökad försäljning med kortbetalning, kanske. men min ålder talar emot ett långt engagemang.:yes:
Tyvärr så är kontanthantering dyrt också, så rabatt för att det är kontanter går knappast om det ska sättas in på bank.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Kortbetalningar är ju så att säga synliga efteråt. Ett par hundralappar som byter ägare på ex. en ställplats och beviset bara är en grön onumrerad lapp med ett datum på, syns inte alls dagen efter ;).

JANKRO.

Lovisa

HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025

Kan bara tala för oss med vår firma. Vi har en trådlös kortläsare. Det är inte gratis att ha den.

Det kostar dryga 600 kr i terminalhyra per månad och sedan får man betala per transaktion i procent som ovanstående inlägg också nämner. (plus någon årsavgift till banken) (modem används i princip aldrig för dessa kortläsare nuförtiden)

För oss när vi är ute på mässor så finns det oftast inte någon bankomat i närheten. Kan nog säga att för det mesta är 50% av vår försäljning kortbetalningar.

Personligen så förstår jag inte (nu längre) varför man inte skulle vilja ta kort. Det kostar pengar ja...men det ger också merförsäljning.

Man kan ju bara gå tillbaka till sig själv och titta i plånboken och se vad man har mest av kontanter eller kort? Har man få kontanter så blir det ju mest praktiskt att betala med kort.

Någon gång har jag och Runar varit iväg på festivaler eller konserter eller till och med gruppresor av olika slag. OCh glömt att ta ut pengar. Vilket medföljer då att vi inte kan handla ett jota, inte ens en öl eller två att dricka vid dessa festliga tillfällen. HAde de då tagit kort så hade vi kunnat handla vid dessa tillfällen :yes:

/Lovisa

Senast ändrad:
F

F.d. 29925

Guest

Egentligen helt otroligt hur bankerna har fått konsumenterna i sina garn.

Är vi så lättlurade, eller tror vi att gör oss en "hacka" på bankens erbjudande:rolleyes:

F

F.d. 2577

Guest

Intressant fråga, men varför inte vända på den. Varför betala med kort, de som känar mest på detta är bankerna. Affären får betala, vi får betala för kortet, vi underlättar för banken och dom tar HELA förtjänsten. Och med kreditkort får butiken betala mer liksom vi konsumenter och följaktligen tjänar banken mer.
Risken för överkonsumtion ökar, spiralen är i gång.
När bankomaterna kom för 30 år sedan myntade jag frasen: Det är lättare att tjäna ihop pengarna än att få ut dom från banken. Det gäller o högre grad nu, med färre bankalternativ och vissa banker/dagar hanterar de inte kontanter alls.
filosofiske Leffe

F

F.d. 55397

Guest

Ja argumenten för kort är ju många, både praktiska och säkerhetsmässiga. De nya små terminalerna där man kan betala vid bordet på restaurang eller vid marknadsståndet, o inte minst vid P-automaterna, främst de man "checkar in" o checkar ut" o bara betalar för faktisk tid.

Värsta boven (efter bankerna) är väl ändå SF där man själv bokar sin plats via nätet o intye står i en lång kö strax innan filmen börjar, o ändå debiteras extra för det?

Kortavgifter o avgifter på köp, varför? Man styr ju tillbaka till kontantsamhället.

Vissa kort ger köparen "återbäring" dvs man får en del av den avgift de tar ut av affären är ju egentligen en ganska mysko hantering.

Tommy-59

HBK Medlem
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2025

Som Jankro skrivit tidigare, är det så att det är lättare med kontanter...de syns inte lika tydligt dagen efter...en del näringsidkare har rymliga fickor, som tex en mindre pizzeria/kebablåda som jag lunchar på någon gång ibland, de har ca 12 sittplatser, de har kortläsare och normalt beställer du och betalar samtidigt.

Numera vill de gärna att du betalar när du ätit och är snabba att hämta disken när du ätit klart med frågan om hur du vill betala, om du betalar med kort får du remsan, men betalar du kontant är sedelbunten i fickan ganska gedigen, tror inte mycket av den blir inslagen i kassan i efterhand.

//Tommy

F

F.d. 53358

Guest

Är det någon som vet om det är olagligt att vägra kontanter? Jag såg någonstans att ett företag blev fällt i tingsrätten för detta.
Jag är så gammalmodig att jag använder kontanter. När pengarna i plånboken är slut, är det också sluthandlat. När man använder kort är det sluthandlat när kontot är tomt.

Lundsholm

HBK Medlem
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2027

Nu för tiden är korten oftast i princip gratis för privatpersoner, men det är väl ingen som inbillar sej att bankerna tagit kostnader, inte heller MasterCard, Visa etc. Nej alla kostnader läggs på olika sätt ut på den som säljer och har kortterminal eller liknande.

Problemet för företagen är att de inte vet vilken kostnad olika kort ger, värst är American Express som kan ge upp till 10% kostnad på försäljningsbeloppet. Man kan inte ens veta att ett Visa eller MasterCard ger viss kostnad för det skiljer sej mellan vilka banker eller andra som dom knutit sej med.

Tommy Nyman

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
11339
Medlemskap
2025

Kan tipsa om en ypperlig lösning för småföretagare med behov av kortbetalning, inga fasta avgifter och procentuell avgift på max 2,75% fallande ner till 1,5% beroende på omsättning https://www.izettle.com/se. Rekommenderar deras kortläsare med chipläsning för 795.-, sedan är det bara en smartphone som krävs.

Lovisa

HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025

Kan tipsa om en ypperlig lösning för småföretagare med behov av kortbetalning, inga fasta avgifter och procentuell avgift på max 2,75% fallande ner till 1,5% beroende på omsättning https://www.izettle.com/se. Rekommenderar deras kortläsare med chipläsning för 795.-, sedan är det bara en smartphone som krävs.

Det händer en del på tre år. Denna lösning fanns inte då när tråden var aktuell

sevallbo

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
12327
Medlemskap
2025

Jodå håller med att den är bra när det funkar !!Men får du problem med t ex uppkoppling , kontakt så får du skicka ett mail till deras support och i bästa fall får du ett mail tillbaks dagen efter , och hur hjälper det då när man står där med kunden ? Har missat några affärer p g a att det inte funkat och det ska hela tiden uppgraderas som tar tid ! Sevallbo

Göran Hellman

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
4774
Medlemskap
2025

Jag kan inte acceptera att kortbetalningskostnaden skall läggas på handlaren.
Indirekt gömmas för kortinnehavaren. Dessa kostnader borde vara mellan banken och kortinnehavaren och debiteras på kortinnehavaren. Handlaren har ju redan sina kostnader för kortläsaren.Hälsningar Göran Hellman

F

F.d. 29925

Guest

Jag kan inte acceptera att kortbetalningskostnaden skall läggas på handlaren.
Indirekt gömmas för kortinnehavaren. Dessa kostnader borde vara mellan banken och kortinnehavaren och debiteras på kortinnehavaren. Handlaren har ju redan sina kostnader för kortläsaren.Hälsningar Göran Hellman

Och handlaren kan säkert anpassa sina priser efter rådande omständigheter.
Hur lätt som helst med en skylt "Ej kort".
Förstår inte problemet.:confused:

Göran Hellman

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
4774
Medlemskap
2025

Läs inlägg 10. Då "Minutenkortet" lanserades så var det ett krav att man inte fick kompensera sig för extra kostnader. Så vitt jag vet så är det samma princip som gäller idag. Varför skall någon annan ta kostnaden??? Hälsningar Göran Hellman.

F

F.d. 29925

Guest

Uppenbart är att fler och fler handlare föredrar kort framför kontanthantering. Vad jag vet så är det inte gratis när banken räknar dagskassor. Det är troligen även betydligt säkrare att pengarna går direkt till "kontot" än att de samlas i kassalådan och lockar till sig "behövande" av olika slag.
Hur svårt kan det vara med en skylt "Ej kort".:confused:

D

Deleted member 11118

Guest

Det finns alltid en kostnad för någon oavsett om du använder kort eller kontanter. Någon måste betala och oftast är det konsummenten som kostnaden läggs på.

Man kan över föra pengar med mobilen. https://www.getswish.se/

Vissa banker tar betalt och några har avgiftsfritt tills vidare (innebär alltid att avgift kommer)

Finns nästan inget som är gratis, frågan är bara vem som skall betala notan.

Peter Lindblom

HBK Medlem
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2026

Som handlare är det inte helt lätt.
Helst skulle jag vilja sätta upp en skylt med "Ej kontanter". Du slipper rånrisk, avgift för bankning, slipper springa och lämna bankpåsen, slipper räkna kontanter. Samt att det är ett elände med växelkassa, svindyrt att "köpa" växelpengar.

Peter :)

framsidan

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
3691
Medlemskap
2023

Som handlare är det inte helt lätt.
Helst skulle jag vilja sätta upp en skylt med "Ej kontanter". Du slipper rånrisk, avgift för bankning, slipper springa och lämna bankpåsen, slipper räkna kontanter. Samt att det är ett elände med växelkassa, svindyrt att "köpa" växelpengar.

Peter :)

Peter skulle du då också avskaffa alle äldre? Du kanske har kommit på hur man botar glömska och Alzheimer light????

Och tänk på det, även du blir äldre......

Skall vi ta bort alla äldre som inte klarar av att betala med kort , man måste ju komma ihåg coden......

framsidan

Toppen